Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Probleem oplossen? Drink een biertje

Met een biertje op werken geen goed idee? Toch wel: mensen die gedronken hebben zijn beter in creative problem solving, blijkt uit onderzoek.

probleem oplossen biertje MT
Foto: Getty Images

Professor Andrew Jarosz (Mississippi State University) en zijn collega’s voerden een onderzoek uit waar ze waarschijnlijk makkelijk respondenten voor vonden: ze gaven twintig mannelijke proefpersonen wodka-cranberry cocktails tot hun alcoholpromillage in de buurt van legale intoxicatie kwam, en gaven ze vervolgens een reeks problemen met woordassociaties om op te lossen. Ze gaven niet alleen meer goede antwoorden dan de nuchtere controlegroep, maar kwamen ook sneller met een oplossing.

Wetenschappelijke claim

Zelf houdt de onderzoeker van speciaal bier, maar dat was niet de reden van zijn onderzoek. Je hoort vaak van schrijvers en kunstenaars dat ze drinken omdat het hun creativiteit inspireert, zegt Jarosz in een artikel, en we wilden wel eens weten of daar een wetenschappelijke claim voor was. Deelnemers aan het onderzoek kregen vijftien problemen voorgelegd uit een assessment genaamd ‘Remote Associates Test’ (RAT), zoals ‘Welk woord hoort bij kaarten, boek, wereld?’ Het antwoord is dan ‘atlas’. Aangeschoten respondenten losten twee tot drie problemen meer op en gaven sneller antwoord. (Mocht je het zelf willen proberen, de Rijksuniversiteit Groningen heeft er een online staan.)

Open bar

Niet dat drinken goed is voor al je werkzaamheden. ‘We denken dat creatief probleem oplossen een vlak is waarop een belangrijk effect van dronkenschap – verlies van focus – een goede zaak is’, zegt Jarosz. In een assessment als de RAT is het belangrijk om niet te fixeren op je eerste gedachte, en alcohol lijkt te helpen om die schijnbaar irrelevante associaties door te laten. ‘Natuurlijk blijft het van groot belang om in andere zaken – van een complex wiskundig probleem tot het bedienen van zware machines – nuchter en gefocust te zijn.’

Brainstormen in de bar dus, in plaats van op kantoor? Als je buiten de box wilt denken, zouden een paar drankje kunnen helpen, zegt Jarosz. Een open bar is echter niet zo’n goed idee, want als het alcoholpromillage in je bloed hoger is dan .08 dan hebben je collega’s niet zo veel aan je.

Bier

Wodka-cranberry hoeft trouwens niet per se, mocht je er niet van houden. De cocktail wordt in veel onderzoeken gebruikt omdat je respondenten makkelijk verschillende hoeveelheden alcohol kunt geven (bijvoorbeeld naar verhouding van het lichaamsgewicht) en het cranberrysap maskeert de smaak. Maar Jarosz kent ook een onderzoek waarbij bier werd gedronken, dus elk drankje werkt wel denkt hij.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jarosz’ co-auteur Gregory Colflesh die meer onderzoek doet naar alcohol, liet eerder respondenten met een slok op testen op hun opmerkzaamheid voor verandering. Ze moesten de verschillen zoeken tussen twee afbeeldingen. De beschonken respondenten focusten niet op elke pixel op het scherm, maar leunden makkelijk achterover en keken wat eruit sprong.

Jarosz benadrukt nogmaals dat het onderzoek geen vrijbrief is voor een slemppartij op kantoor. ‘Ken je het gezegde “Write drunk, edit sober”? Nou, het edit-gedeelte is er niet zonder reden.’