Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

LHBTI op de werkvloer: ‘Starters gaan vaak weer even terug de kast in’

Bedrijven met een LHBTI-inclusieve werkvloer presteren beter en trekken meer talent aan. Michiel Kolman, senior vice-president bij informatie analytics bedrijf Elsevier, zet zich al jaren in voor een werkklimaat waarin iedereen zichzelf kan zijn.

Dragqueen-bingo, workshops over onbewuste vooroordelen of genderneutrale toiletten. Michiel Kolman zet zich al jaren in voor de LHTBI-community in het bedrijfsleven. Hij zette het thema bij zijn werkgever, informatie analytics bedrijf Elsevier, bovenaan de agenda en maakte het bedrijf lid van Workplace Pride, waar hij zelf inmiddels bestuurslid is.

Burn-outs

‘Geaardheid is gelukkig al jaren geen reden meer voor ontslag. Toch durven LHBTI’ers nog lang niet altijd op de werkvloer uit de kast te komen’, vertelt Kolman. ‘Daarnaast blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat lesbische, homo- en biseksuele werknemers vaker een burn-out krijgen dan hun hetero collega’s.’ Transgenders komen volgens het SCP überhaupt moeilijker aan het werk.

‘We leven in een hetero normatieve maatschappij en dat is niet voor iedereen even makkelijk. Zodra mensen klaar zijn met studeren en starten op de arbeidsmarkt, gaan ze vaak weer even terug de kast in. Ze weten immers niet hoe collega’s op hun geaardheid zullen reageren. Het is enorm vermoeiend, om er zo geheimzinnig over te doen en het leidt ook nog eens af van het werk. Daarom communiceren we bij Elsevier in sollicitatiegesprekken altijd direct over ons inclusieve beleid. Vanaf dag één maken we duidelijk dat iedereen zichzelf kan zijn.’

Pridebingo

In de jaren ’80 woonde Kolman in New York. ‘In een moeilijke periode voor LHBTI’ers.’ De hechte gemeenschap inspireerde hem. Jaren later, terug in Nederland, richtte Kolman Elsevier Pride op. Met deze community organiseert hij op de werkvloer workshops, bijvoorbeeld over onbewuste vooroordelen, intersekse en het HIV-medicijn PrEP. ‘Maar het absolute hoogtepunt is de jaarlijkse Pride-bingo, met twee dragqueens als de masters of ceremony. Ieder jaar komen er meer dan honderd medewerkers op af. Uit de LHBTI-gemeenschap, maar ook daarbuiten.’

De steun van hetero medewerkers is volgens Kolman enorm belangrijk. ‘De meerderheid van het bedrijf bepaalt uiteindelijk de cultuur en daarom heb je straight allies nodig. Het is dus essentieel dat beleid en initiatieven breed worden gedragen en dat het niet alleen iets is van de LHBTI-community op de werkvloer.’ Om dat nog explicieter in de bedrijfscultuur te krijgen is Elsevier onlangs met de campagne ‘be an ally’ gestart, waarbij medewerkers duidelijk in hun handtekening zetten dat ze Elsevier Pride steunen.

India

Ontstond de eerste Elsevier Pride-groep in Amsterdam, inmiddels heeft de uitgever wereldwijd twaalf Pride-afdelingen. Ook in landen waar het thema nog in de taboesfeer zit, denk bijvoorbeeld aan de Filippijnen, Brazilië of India.

‘Toen homoseksuele handelingen in India nog strafbaar waren, hebben we daar een grote LHBTI-conferentie georganiseerd. Een bewuste actie waarmee we duidelijk wilden maken dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn op de werkvloer, ook in India. Het kwam prominent in de media en Indiase collega’s waren zo enthousiast dat ze een eigen Pride-groep hebben opgericht.’

LHBTI-ceo’s

Twee keer schopte Kolman het tot de Top 100 ‘Out and Proud heroes of the business world’ van de Financial Times. ‘Een enorme eer en goed dat dé businesskrant aandacht besteedt aan het onderwerp, rolmodellen hebben we namelijk hard nodig. Langzaam zie je de lijst ook veranderen, de afgelopen jaren zijn er meer grote lesbische homo- of biseksuele leiders bij gekomen. Apple-ceo Tim Cook was één van de eerste grote ceo’s die openlijk uit de kast kwam, daarvoor waren er gewoon nauwelijks LHBTI-ceo’s.’

Tegen barrières is Kolman in zijn missie nooit aangelopen. ‘Het had van mij soms alleen wat sneller mogen gaan. Zo ben ik een keer een hele zomer aan het lobbyen geweest voor genderneutrale toiletten. Uiteindelijk zijn ze er wel gekomen.’ Van een roze plafond heeft hij zelf nooit iets gemerkt, maar dat betekent niet dat het fenomeen niet bestaat. ‘Het is alleen lastig om daar gegevens over te verzamelen en te meten hoe LHBTI-inclusief een bedrijf is. We proberen nu te ontdekken hoe we dat het beste kunnen achterhalen.’

Creatiever

Inclusie is volgens Kolman goed voor de medewerkers, maar ook voor het bedrijf. ‘Inclusieve bedrijven presteren financieel beter, nemen slimmere beslissingen en zijn creatiever. Dat zien we ook bij Elsevier, we hebben het imago van een bedrijf waar iedereen zichzelf kan zijn. Dat helpt enorm in het aantrekken en behouden van talent. Werknemers zijn tevreden, gelukkig, werken efficiënter en willen langer bij ons blijven.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bedrijven die met LHBTI-inclusie aan de slag willen moeten volgens Kolman eerst zorgen dat er binnen de organisatie een actieve gemeenschap is die zich sterk maakt voor het thema. ‘Daarnaast moet er genoeg ruimte, ondersteuning en budget zijn. Zelf besteed ik een groot deel van mijn werktijd aan Elsevier Pride en houd ik regelmatig lezingen over LHBTI. De initiatieven moeten ook een breed draagvlak hebben binnen de organisatie. Onder LHBTI’ers en ‘straight allies’, maar er moet ook steun zijn vanuit de bedrijfstop.’

Workplace Pride Conference

Op 28 juni (aanstaande vrijdag) is het precies vijftig jaar geleden de stonewall-rellen plaatsvonden in New York. Tijdens deze reeks protesten kwamen mensen op voor gelijke rechten voor LHBTI. Kolman: ‘Het was de basis voor Pride. Hoewel bedrijven er inmiddels een stuk beter voor staan, is aandacht voor LHBTI-vraagstukken nog steeds hard nodig’. Met Workplace Pride organiseert Kolman daarom ieder jaar rond deze datum de Workplace Pride Conference in Amsterdam. Het thema is deze keer Sustainable Inclusion.