Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 gewoonten van sympathieke leidinggevenden (die jij óók kunt leren)

Zo iemand die iedereen aardig lijkt te vinden, het voelt als een streepje voor hebben. Toch gaat het dikwijls om eigenschappen die helemaal niet zo onbereikbaar zijn als ze lijken. Sterker nog: iedereen kan het aanleren.

Bazen boks

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 13 januari 2020

‘Te veel mensen maken de foute veronderstelling dat ‘sympathiek overkomen’ iets is waar je simpelweg mee geboren wordt, of niet. Dat het iets is waar je geluk mee hebt, net als er goed uitzien of bizar getalenteerd zijn.’ Dat schrijft Travis Bradberry in een artikel op Business Insider. De Amerikaanse psycholoog is onder meer auteur van bestseller Emotional Intelligence 2.0. Maar het tegendeel is waar. In tegenstelling tot IQ, is je emotionele intelligentie (EQ) een vaardigheid die flexibel is.

Hoger EQ maakt een betere leidinggevende

Het is de moeite waard om je te verdiepen in je EQ, benadrukt Bradberry. Volgens zijn eigen data heeft het gros van de top performers een hoog EQ. Met andere woorden: zij bezitten over goede sociale vaardigheden en een flinke dosis empathie, waarmee ze in staat zijn zich te verplaatsen in de gevoelens van anderen. Dit vermogen draagt bij aan het kunnen sturen van gedrag van anderen, om op die manier wellicht beter of eerder een specifiek doel te bereiken, zo ‘ontdekte’ psycholoog Daniel Goleman in de jaren negentig.

Volgens Goleman is het EQ zelfs hetgeen wat bij slimme mensen (met een hoog IQ) onderscheid maakt tussen wie een goede leider is en wie niet, zo vertelde hij eerder in een interview aan Forbes. ‘Competenties die horen bij een hoog EQ zijn zaken als zelfkennis, zelfbeheersing en een groot sociaal bewustzijn. Eigenschappen die je een betere leidinggevende maken.’ Niet zo gek ook, de gemiddelde manager spendeert ongeveer 80 procent van zijn tijd aan communiceren met anderen, zo bleek uit een studie van McKinsey Global Institute.

Gelukkig ben je zelf heel goed in staat om te werken aan je EQ. Travis Bradberry zette hiervoor een paar tips op een rij, gebaseerd op gewoonten van leidinggevenden met een hoog EQ:

Stel doordachte vragen

‘De grootste fout die mensen maken als het gaat om luisteren, is dat ze zo gefocust zijn op wat ze daarna zélf gaan zeggen, dat ze niet horen wat er écht gezegd wordt. Een eenvoudige manier om te voorkomen dat dit gebeurt, is door tussendoor goede vragen te stellen. Zo zorg je ervoor dat mensen zien dat je daadwerkelijk goed luistert en dat je geeft om wat ze zeggen. Je zal verrast zijn hoeveel respect en waardering je terugkrijgt door enkel vragen te stellen.’

Oordeel niet

‘Om sympathiek te zijn, moet je je ruimdenkend kunnen opstellen. Dat maakt je stukken beter aanspreekbaar. Niemand zit erop te wachten om een gesprek te hebben als ze weten dat je je mening al klaar hebt, of hen er zelfs om zal veroordelen. Dat betekent niet dat je alles hoeft goed te keuren. Het betekent alleen dat je niet erover oordeelt, zodat je beter kunt begrijpen wat erachter zit. Als je op zoek bent naar vooruitgang en nieuwe ideeën, hoort het erbij om een open geest te hebben.’

Gebruik positieve lichaamstaal

‘Word je bewust van hoe je fysiek overkomt. Gebruik een enthousiaste toon, sla niet je armen over elkaar (want dat oogt defensief), zorg voor oogcontact met iedereen en leun een beetje naar de persoon die spreekt. Dat zijn stuk voor stuk vormen van positieve lichaamstaal die mensen met een hoog EQ gebruiken om in de gunst bij anderen te vallen. In sommige gesprekken kan het een groot verschil maken. Hóe je iets zegt, kan belangrijker zijn dan wát.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Begroet mensen bij hun naam

‘Je naam is een essentieel onderdeel van je identiteit. Als je leidinggevende je daarbij noemt, ook al kent deze je nauwelijks, is dat een geweldige manier om je gezien te voelen. Als je goed bent met gezichten maar slecht met namen, beschouw het dan als een goede hersenoefening om namen proberen te onthouden. En wees niet bang om een tweede keer naar iemands naam te vragen.’

Glimlach meer

‘Mensen spiegelen van nature, en heel onbewust, de lichaamstaal van de persoon met wie ze praten. Als je wil dat mensen je aardig en sympathiek vinden, lach dan naar ze tijdens een gesprek. Ze zullen onbewust de gunst teruggeven en zich daardoor ook beter voelen.’