Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bang om naar de baas te stappen? Oefen eerst met deze ‘loopbaangids’.

Loopbaangesprekken zijn vooral gericht op het succes van een bedrijf in plaats op de ontwikkeling van medewerkers. Althans, dat vindt het internationale technologiebedrijf Reaktor. Daarom lanceerden ze ‘The Career Growth Discussions- gids’. Hiermee verlies je je eigen persoonlijke doelen niet uit het oog.

Reaktor heeft gelijkheid hoog in het vaandel staan. Bij het Finse bedrijf vind je dus geen hiërarchie, laat staan autoritaire bazen die alleen uit zijn op eigen gewin. Alle werknemers zijn gelijk en beslissingen worden gezamenlijk genomen. Tijdens functioneringsgesprekken ligt de focus dus niet alleen op cijfers, winst en concrete resultaten, maar juist ook op de ontwikkeling van medewerkers. Welke vaardigheden willen zij leren? Wat zijn hun persoonlijke doelen? En hoe kan het bedrijf hen helpen die ambities te realiseren?

Geen oog voor werkgeluk?

Klinkt bekend in de oren toch? In Nederland realiseren veel managers zich al lang dat de werknemer ook wat wil. Zeker voor werkgevers die veel met millennials werken geldt dat ze de persoonlijke groei en doelen van hun personeel maar beter verdomd serieus kunnen nemen. Doen ze dat niet?  Dan moeten ze waarschijnlijk voortdurend op zoek naar nieuw personeel.

Maar als we Reaktor mogen geloven zijn de Finnen nog niet zo ver. ‘In de meeste bedrijven wordt er alleen gekeken naar hoe efficiënt je werkt en wat voor concrete resultaten je hebt geboekt,’ zegt hoofd marketing bij Reaktor Siru Kallström. ‘Mensen durven hun wildste dromen over wat ze echt willen vaak niet eens te vertellen aan hun manager.’

Bij Reaktor kan dat wel. Het bedrijf houdt geregeld zogeheten Career Growth Sessions volgens een specifieke methode. De sessies zijn bedoeld voor medewerkers die hun eigen carrière doelen helder voor ogen willen krijgen. De gesprekken gaan dus nooit over cijfers en concrete resultaten, wél over de doelen en dromen van de medewerker. Dit alles gebeurt op een gestructureerde manier. Het bedrijf is ervan overtuigd dat dit soort gesprekken ook in de rest van Europa nog niet genoeg gevoerd worden.

Carrièreplanning aan de keukentafel

En dus besloten ze hun kennis te delen. Het resultaat: een online gids die je dit soort sessies heen loodst. Allereerst moet je iemand kiezen met wie je dit samen kan doen, dat kan een vriend zijn, je bloedeigen moeder of een collega die je vertrouwt. Diegene zal namelijk de rol van mentor of coach vervullen. Vervolgens creëer je een agenda. Volgens Reaktor werken Growth Discussions namelijk het beste wanneer ze verlopen via een vaste structuur. Met een vaste structuur is natuurlijk niets mis, maar de gids heeft nu wel een heel hoog Jip-en-Janneke gehalte. Zo staat bijvoorbeeld heel duidelijk aangegeven dat het heel belangrijk is dat je coach of mentor je de dag voor de daadwerkelijke ‘discussie’ een meeting-reminder stuurt. Nog een tip van Reaktor: ‘Zoek een goede ruimte waar je het gesprek rustig kunt voeren.’ Dat mag overigens ook gewoon je huis of een café zijn. Toch fijn om te weten.

Vervolgens is het belangrijk dat je de doelen van het gesprek helder voor oren hebt. Dan bespreek je je huidige situatie. Welke taken binnen je werk vind je leuk en zou je graag meer willen doen? Ook tipt Reaktor een aantal andere vragen waarmee je je huidige situatie goed in kaart kunt brengen. Bijvoorbeeld: Hoe zou je je rol binnen het team omschrijven? Op welke manieren werken jij en je team? Het doel van deze gesprekken is dat je je eigen focus vindt en weet waar je naartoe wilt werken.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De vraag is wat er gebeurt op het moment dat je je eigen doelen helder in kaart hebt. De meest logische vervolgstap zou toch zijn om met je baas te praten. Tenminste, als je je carrière wilt voortzetten binnen het bedrijf waar je werkzaam bent. Maar dat is volgens Kallström niet het doel. ‘We willen mensen helpen de focus weer op zichzelf te richten.’ De gids is dan ook niet alleen bedoeld voor mensen in loondienst, maar ook voor freelancers. De vraag is of deze groep hier iets aan heeft. De meeste freelancers denken sowieso al geregeld na over welke richting ze op willen en welke stappen ze daarvoor moeten zetten.

Eerlijk en directe werkcultuur

Is de gids nu een daverend succes in Finland? Dat is slechts gissen. Reaktor heeft namelijk geen cijfers over het aantal downloads. Denkt Kallström dat de gids ook interessant is voor eigengereide Nederlandse millennials? Jazeker. ‘De Finse en de Nederlandse werkcultuur lijken erg op elkaar. We zijn allebei eerlijk en direct.’ Ok. Eerlijk en direct dus. De vraag is of mensen die niet op hun mondje zijn gevallen niet gewoon liever bij de baas aankloppen om een gesprek op hun voorwaarden aan te vragen in plaats van ‘oefengesprekjes’ te voeren aan de keukentafel.