Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om je kennis van wijn te laten zien

Met kennis van zaken over wijn maak je indruk op je gasten. Maar pas op voor een faux pas. Vijf tips om het goed te doen.

wijn smaak

Tonen dat je adequate kennis van wijn hebt, kan een manier zijn om indruk te maken tijdens een zakelijk diner. Je laat zien dat je beschikt over een zeker sophistication-niveau.

Maar hoe jammer is het als je het probeert en dan een faux pas maakt. MT’s huissommelier Jan-Willem van der Hek, die jarenlang gasten adviseerde over hun wijnen in sterrenzaken als De Hoefslag en De Nederlanden, geeft vijf tips.

#1 Zorg voor een correcte uitspraak

Het begin van wijnkennis is volgens Van der Hek dat de namen goed worden uitgesproken. Daar zitten soms hele lastige bij. Komen die moeiteloos uit de mond rollen, dan toon je je kennis direct al. Frappant is in dit verband de uitkomst van een Canadees onderzoek van de Brock University van enkele jaren geleden: consumenten zijn bereid om meer te betalen voor een wijn met een moeilijke naam, ook al is de kwaliteit hetzelfde.

#2 Geef duidelijk aan wat je wilt

Je kunt beter overkomen op je zakelijke gast door helder te zijn jegens de sommelier, zegt Van der Hek. Dat hoeft niet per se aan tafel met de gasten erbij; het kan bijvoorbeeld ook vooraf. Daarmee maak je het ook makkelijker voor jezelf. Bespreek hoe je de maaltijd wil laten verlopen verloopt. Bij een zakelijk gesprek is het bijvoorbeeld soms beter een fles wijn te nemen dan een wijnarrangement. Dat laatste lijkt leuk, maar onderbreekt het gesprek steeds. Ook handig is het om van tevoren te overleggen over de prijs, en niet alleen welke wijnen je precies wilt drinken. Want achteraf voor een verrassing komen te staan als je de rekening krijgt, is niet prettig en kan zelfs gênant overkomen.

#3 Imponeer door onbekende wijnstreken te kiezen

Wijnkennis blijkt volgens Van der Hek ook uit bewust niet kiezen voor standaard namedropping van de grote, bekende wijnen uit de Bourgogne of Bordeaux. Het klinkt stoer, maar je valt een beetje door de mand als er aan tafel vervolgens toch voor iets totaal anders wordt gekozen. Imposanter is het om een onbekende wijn te kiezen bijvoorbeeld uit de middenklasse op de wijnkaart.

#4 Entertain eens met gerelateerde wijnfeiten

Breng andere weetjes over wijn ter tafel. Die hoeven niet eens over de wijnen zelf te gaan, want dan heb je meer risico om de mist in te gaan. Bespreek bijvoorbeeld iets gerelateerds als het Sideways-effect als een Merlot of Pinot Noir op tafel komt. De met een Oscar bekroonde film over wijn bevatte de uitspraak van de hoofdrolspeler dat ‘If anyone orders Merlot, I’m leaving.

Aan de andere kant jubelde ‘Miles’ over Pinot Noir. De film zou een dramatisch effect in Amerika gehad hebben op de verkoop van Merlot en tegelijkertijd Pinot Noir een enorme boost hebben gegeven. Er werd zelfs een onderzoek aangewijd door de American Association of Wine Economics. Hun studie bevestigde dat Sideways de verkoop van Pinot Noir inderdaad significant stimuleerde maar nuanceerde het ernstige effect op Merlot. Overigens was het Sideways-effect volgens Van der Hek wel typisch voor de Amerikaanse markt.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5 Ken de trends, maar volg ze niet blind

De populariteit van bepaalde wijnen kan nogal eens wisselen. In 2008 bijvoorbeeld werd de droge Riesling een duidelijke trend, blikt Van der Hek terug. Ook wijnen uit Oost-Europa en gekoelde rode wijn waren ooit een trend. Overigens noemt Van der Hek het vragen om een ijsblokje in witte wijn als typisch not done.

Het gevaar van trends volgen is dat je ook moet weten wanneer het weer voorbij is. In een restaurant beginnen met droge Riesling hebben we volgens Van der Hek ook wel weer gehad. Dan moet je weer op zoek naar iets nieuws.