Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom leiders eens wat vaker hun mond moeten houden

Als leiders spreken, blijven anderen vaak stil. Wil je dat je mensen met ideeën komen, dan moet je dus zelf vaker je mond houden.

In een dynamische en complexe omgeving hebben individuen zelden toegang tot alle relevante kennis die nodig is om een ​​beslissing te nemen. Daarom worden teams gevormd. Een bijzonder aandachtsgebied hierbij is hoe de hiërarchie in een team de prestaties ervan beïnvloedt. Een studie van prestaties in operatiekamers in ziekenhuizen liet zien dat veel machtsongelijkheid een negatieve invloed had op het teamgericht leren. Deze negatieve relatie is te zien als formele leiders een verhoogd subjectief gevoel van macht ervaren. Als gevolg daarvan zullen ze de neiging hebben om groepsdiscussies te domineren. Dit zal, op zijn beurt, ertoe leiden dat de andere teamleden beseffen dat hun ideeën niet worden gewaardeerd.

Verbale dominantie

Individuen die een verhoogd gevoel van macht ervaren kunnen interpersoonlijke discussies verbaal domineren waardoor het niveau van open communicatie binnen het team vermindert. Daarnaast zullen ze vaak de perspectieven, adviezen en bijdragen van andere teamleden devalueren. Terwijl mensen met een hoog subjectief gevoel van macht de neiging hebben om teamdiscussies te domineren, kunnen zij dat alleen maar doen als andere teamleden het toestaan. Hoogstwaarschijnlijk 'accepteren' teamleden de verbale dominantie alleen als de teamleider een positie van formeel gezag heeft. Daartegenover staat dat als iemand zonder positie van formeel leiderschap probeert het gesprek te domineren andere teamleden waarschijnlijk minder geneigd zijn dat toe te staan.

Leider met gevoel voor macht

De bovenstaande hypothesen werden getest door Tost, Gino en Larrick (2013). Zij zetten een reeks van besluitvormingssimulaties op met taken die een collaboratieve probleemoplossing vereisten. Bij een van de studies werden de deelnemers willekeurig toegewezen aan een van de 5 rollen in een team van 5. De persoon die de rol van teamleider werd toegewezen kreeg ook een hoge machtmanipulatie (hij of zij werd gevraagd terug te denken aan een tijd dat ze macht hadden ervaren), om zo een ​​verhoogd subjectief gevoel van macht uit te lokken.

Meer macht = meer praten = minder prestaties

De onderzoeksresultaten bevestigden de hypotheses over formeel leiderschap en teamcommunicatie. Een situatie waarin formele leiders een verhoogd gevoel van macht ervaren leidt tot '.. grotere gedeeltes van de teampraat door de leiders, lagere niveaus van open communicatie en bijgevolg, verminderde prestaties van het team', zo concluderen de onderzoekers. Leiders met een hoge macht neigden ernaar de discussie te domineren en spraken 33 procent van de tijd. Leiders met neutrale macht spraken bijna de helft daarvan, slechts 19 procent.

Alleen bij formele macht

Uit latere studies is gebleken dat deze negatieve effecten alleen optreden als de leiders een positie van formele macht bekleedden. Dat betekent dat teamleden alleen meewerkten aan en instemden met het dominante gedrag van leiders als deze leiders ook een formele gezagspositie hadden. Omgekeerd: als een teamleider zich machtig voelt, maar niet wordt erkend als hebbende een formele gezagspositie, waren teamleden in staat om de verbale dominantie van die persoon terzijde te schuiven en hun eigen bijdrage aan het gesprek te leveren.

Actief bijdragen

Een positieve noot om mee af te sluiten: geen van de negatieve effecten op de teamcommunicatie en de -prestaties kwam naar voren toen leiders actief eraan werden herinnerd dat alle teamleden het potentieel hadden bij te dragen. Dus als de leiders zich bewust zijn van de potentiële bijdrage van andere teamleden en van het belang om anderen aan te moedigen om bij te dragen, zullen teamleden actief deelnemen aan het gesprek en daardoor de teamprestaties verhogen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leerpunten

Dit leidt volgens mij tot 2 leerpunten:

  1. Formele leiders moeten zich ervan bewust zijn dat hun formele macht een negatieve invloed kan hebben op de teamcommunicatie en de prestaties van het team. Wanneer formele leiders spreken, zullen anderen vaak stil blijven.
     
  2. Formele leiders moeten alle teamleden expliciet uitnodigen om aan het gesprek bij te dragen.

Dit artikel is geschreven door prof. dr. Filip Caeldries, verbonden aan TIAS Business School als hoogleraar Strategisch Management en Organisatie en als Academic Director aan het IMM Global Executive MBA programma.