Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Ashley van den Broek het MT van haar bedrijf versteld deed staan

In samenwerking met TIAS School for Business and Society - Nadat Ashley van den Broek op haar werk een mooie uitdaging kreeg, dreigde haar studie te verzanden. Ze maakte er toch tijd voor en kreeg meer inzicht in hoe finance, strategie, organisatie en cultuur in elkaar verweven zijn. ‘Mijn managementteam zei dat ik zowel het bedrijf als de klant beter begreep.’

Toen Ashley van den Broek voor haar bachelor in business administration stage liep bij een leasemaatschappij, werd haar gevraagd een afdeling voor private lease op te zetten. Dat was een mooie uitdaging, maar het betekende dat Ashley haar verdere studieplannen op een laag pitje moest zetten.

Toch wilde ze de studie niet uit haar hoofd zetten. Ze sprak haar baas aan en kreeg de ruimte om naast haar werk een parttime masteropleiding te gaan doen. Dat Ashley nu bij Sogeti werkt, is mede te danken aan de master of science in business administration (MscBA) die ze daarna bij TIAS School for Business and Society deed. In de loop van de studie, vertelt ze, bleek haar marktwaarde op de arbeidsmarkt omhoog te gaan.

Strategisch denken

De afdeling bij de leasemaatschappij stond inmiddels op poten, en intussen had Ashley er nieuwe interesses bij gekregen. ‘Tijdens de opleiding had ik geproefd aan strategisch denken. Door naar Sogeti over te stappen, kon ik die belangstelling verder ontwikkelen.’

De IT-dienstverlener, onderdeel van de Capgemini Group, adviseert haar klanten op strategisch niveau over onder meer cloudcomputing, security en software testing. Als accountmanager werd Ashley vanuit Sogeti verantwoordelijk voor de klantrelatie met een van de grootste verzekeringsbedrijven van Nederland.

Hard en zacht

Strategische ontwikkeling was niet het enige dat Ashley tijdens de ruim anderhalf jaar durende studie leerde. ‘Wat ik vooral boeiend vond was om zowel de ‘harde’ kant van de business zoals finance en operations, als de ‘zachte’ zoals managementstijlen en cultuur, beter te leren kennen. En vooral ook de relatie van die twee.’

Organisaties moeten steeds sneller op ontwikkelingen in hun omgeving reageren. Behalve strategisch flexibel zijn moeten ze ook hun mensen in nieuwe ontwikkelingen meenemen. Ashley: ‘Tijdens de studie heb ik veel geleerd over de vertaalslag die daarbij moet worden gemaakt. De strategie moet door de organisatie worden gedragen. Dat betekent dat er veel aandacht voor cultuur en gedrag nodig is.’

Coöperatieve communicatiestijl

De studie bracht méér op dan ze van tevoren had verwacht. Ashley: ‘Ik kwam mezelf tegen.’ Tijdens een van de simulatietrainingen werd ze onder druk gezet om snel besluiten te nemen en die besluiten met haar team uit te voeren.

Ashley: ‘Van mezelf had ik altijd het idee dat mijn communicatiestijl zeer coöperatief was. In de simulatie kwam echter een dominante stijl naar boven, omdat daar op dat moment behoefte aan was.’ Het hielp haar meteen in haar werk. ‘Ik heb nu een breder repertoire aan stijlen die ik kan gebruiken wanneer ik ze nodig heb.’

Klantwensen begrijpen

Ze deed zelfs haar managementteam versteld staan. Ashley: ‘De MT-leden waren prettig verrast door wat ik in de studie had geleerd. Ze zeiden dat ik zowel mijn eigen bedrijf als de klant beter begreep.’ Door op bedrijfskundig niveau het gesprek met de klant aan te gaan, begreep ze de macro- en micro-omgeving, en daarmee de uitdagingen van de klant.

Ashley: ‘Door samen de bedrijfsvisie te analyseren en de doelen te bespreken, kunnen we als partner gesprekken aangaan over de competitive advantage. Daarmee ben ik de klant beter van dienst, kan ik onze dienstverlening beter later aansluiten en verbetert de klant zijn concurrentiepositie.’ Het is een win-win, aldus Ashley. ‘Het lukt niet bij elk onderdeel, maar vaak leidt deze manier van samenwerken tot innovatie.’

Doorbijten

Als je het van tevoren goed regelt, is een parttime studie naast een baan best te organiseren, vindt Ashley. ‘Ik heb veel mensen in mijn omgeving op de hoogte gesteld: Lieve vrienden, ik ga nu 22 maanden in mezelf investeren. Als ik niet op je verjaardag kom, neem dat niet persoonlijk op.’

Elke maand werd ze één lang weekend in de collegezaal in Utrecht verwacht, daarbuiten was het vooral een zaak van veel zelfstudie. Ashley: ‘Maar toen ik eenmaal mijn thesis moest schrijven, moest ik wel even doorbijten. Dat zal ik niet ontkennen.’

Helicopterview

Pluspunten van de opleiding bij TIAS zijn voor Ashley onder meer het hoge niveau van het team van internationale docenten en de persoonlijke benadering van de opleiding. Ashley: ‘Ik wilde me op onderzoekstechnisch gebied verbeteren en een helicopterview op de bedrijfsvoering ontwikkelen. Die elementen vond ik bij TIAS.’ Door met een helicopterview zowel naar haar klant als de eigen organisatie te kijken, ontwikkelde ze nieuwe gezichtspunten. Ze zag hoe beiden elkaar aanvulden en sterker maakten.

Door het flexibele programma kon ze fulltime blijven werken, wat voor haar een groot voordeel was. ‘Wat je op je werk meemaakt komt in de studie terug, en wat je in de studie leert kun je op je werk toepassen. Vooral dat maakt het waardevol.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Strategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door TIAS School for Business and Society. TIAS Business School richt zich op het ontwikkelen van mensen en organisaties die hun verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen handelen en voor hun omgeving.

Lees ook: