Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Coronaproof campers zijn niet aan te slepen bij Camptoo

We mogen weer kamperen, maar met honderd man op hetzelfde sanitair? Meh. Niet gek dat er een run is ontstaan op campers met eigen wc en douche. Martijn Peeters beleefde met zijn deelplatform Camptoo in twee weken tijd een complete omslag: van diep in de coronaput naar transactierecords. 

Als zelfs de Wall Street Journal deze week schrijft over The safest way to travel this summer zit je met je campertje toch wel goed: we kunnen niet vliegen, we willen niet in een anderhalvemeterhotel en een huisje? We zitten $#@$ al máánden thuis opgesloten! Wat overblijft is de camping, maar met zijn allen tegelijk naar de wc was eigenlijk al niet zo’n fijn idee toen Corona nog alleen een biermerk was. Enter: de camper. Die maakt je, als hij naast bed en keukentje ook een wc en douche bevat, volledig autonoom en zelfvoorzienend. Gas, water en diesel erin en iedereen kan de corona krijgen, zoiets.

Zelfvoorzienende campers

Dat massa’s Nederlanders deze denktrant volgen, is goed te merken op sites waar campers te huur worden aangeboden. En al helemaal bij Camptoo, de scaleup waarmee Martijn Peeters het vorig jaar nog schopte tot de Sprout Challenger50. ‘Begin mei begon de belangstelling toe te nemen, en daarna ging het maar harder en harder en nu is het echt een gekkenhuis. We hebben het eenvoudig gemaakt omde zelfvoorzienende campers op ons platform te vinden, en vooral de grotere met een goede prijs/kwaliteitverhouding gaan verschrikkelijk hard. We zijn binnen 3 weken van bijna 0 nieuwe boekingen gegaan naar absolute records.’

Groter kan het contrast niet zijn met de maanden maart en april. Camptoo groeide geweldig, met 3.800 campers en caravans op de site en een boekingsomzet van meer dan 10 miljoen euro. Het stond onder zijn holdingnaam Deelit zelfs op nummer 17 in de FT-lijst van snelst groeiende Europese bedrijven, met een tempo van meer dan 5000 procent gemiddeld over de jaren 2015 tot en met 2018.

Loonsubsidie en omzet naar 0

Vanaf het moment, half maart, waarop Rutte de lockdown aankondigde, was het ook al een gekkenhuis bij Camptoo, maar dan vooral vanwege annuleringen, verschoven boekingen en alle vragen eromheen. ‘Customer support draaide overuren, voor alle landen waar we actief zijn. Het was echt heel intens.’ Doordat de nieuwe omzet vrijwel compleet wegviel, moest Peeters loonsubsidie aanvragen voor zijn dertig medewerkers en op kosten besparen waar dat mogelijk was. Wat dat betreft zullen collega-ondernemers die nare periode herkennen: zijn vaste mensen kon Peter behouden, voor de zzp’ers was ofwel geen budget of geen werk. ‘Als je stopt met Adwords, heeft je specialist ook weinig meer te doen.’

Mooi detail: Peeters zat zelf met zijn gezin met kleine kinderen twee maanden in zijn camper in Drenthe en op de Veluwe. ‘We wonen in het centrum van Den Haag met alleen een dakterras. Ik zag al die mensen die nog doodleuk op de terrasjes bleven zitten en dacht: het gaat hier ook losbarsten, wegwezen! Ik heb heel wat databundels erdoorheen gejaagd, maar echt een heerlijke tijd gehad. Roepende uilen, herten die langs de camper lopen, de kinderen in het groen: helemaal stressloos, bizar verschil met waar we met Camptoo doorheen gingen.’ 

Huurders en verhuurders blij houden

Naast de zorg voor zijn mensen, had Camptoo het ook druk met de zorg voor zijn klanten: ‘We hebben als platform een faciliterende rol maar zijn er ook om zowel de verhuurders als de huurders blij te maken. Dat was best een opgave. We gaven mensen die hadden geboekt voor een huurperiode tot 1 juni kosteloos de mogelijkheid om om te boeken of te annuleren. Bij boekingen die na 1 juni zouden starten, was het toch logischer om wel annuleringkosten te rekenen: je kunt in principe op vakantie en bovendien baalden met name de professionele verhuurders ervan dat hun omzet wegviel, zonder annuleringsvergoeding.’

Daarnaast kunnen huurders nog steeds kosteloos omboeken en als ze hun boeking schrappen, ook kiezen voor een reischeque – voucher klinkt inmiddels beladen – en neemt Camptoo 15 procent van de annuleringskosten voor zijn rekening. ‘Met die cheques blijft het geld en daarmee de potentiële omzet voor onze verhuurders in elk geval binnen ons platform. En inderdaad, het geld is niet van ons maar staat op een derdenrekening.’ Het zijn niet de gebaren die een Airbnb kan maken naar zijn huurders en verhuurders, maar het geeft aan wat een balanceeract het is om als platform de coronapijn te verdelen.

Meer dan corona

Als data gedreven scaleup kan Camptoo goed zien waar de stormloop vandaankomt. ‘Het zijn grotendeels mensen die al voor corona een keer op ons platform zijn geweest en nu de knoop doorhakken. Ik ben ook in een uitzending van Nieuwsuur geweest, dat hielp ook. Ik zie dat camperen ook past bij langeretermijntrends: het is fijn om de vrijheid te hebben op vakantie. Zelf te beslissen waar je naartoe gaat, zonder reserveren vooraf en als je wil kan je jezelf terug trekken in je eigen bubble. Genieten van de natuur of juist comfortabel naar een festival: dit is meer dan alleen corona.’

En nu lijkt Camptoo dus het ergste van de coronadip achter zich te hebben. Peeters reageert voorzichtig optimistisch. ‘Ik maak me nog zorgen om een tweede dip. Als die komt en de campings gaan dicht, dan zou dat heel jammer zijn. Maar die kans schat ik niet zo groot. Ik ben waanzinig blij met hoe het nu gaat, want het wordt nu een heel goed jaar, waarin we dichtbij break-even uitkomen en ruimschoots boven de omzet van afgelopen jaar uitkomen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hier laat Martijn zien hoe je corona-kampeert: