Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Nederlander houdt van (goedkope) rode supermarktwijn

Steeds meer Nederlanders drinken wijn. Het liefst rode wijn van 3,50 euro per fles uit de supermarkt.

Nederland wordt steeds meer een wijnland. Maar wat drinken we eigenlijk het liefst? Waar kopen we onze wijn en waar komt het vooral vandaan? Hoewel Franse wijnen het meest geliefd blijven, daalde het afgelopen jaar de wijnimport uit La Douce France met ruim 4 procent, zo blijkt uit de meest recente cijfers van het CBS. Maar we consumeren nog jaarlijks zo’n 125 miljoen liter Franse wijn. Duitse wijn staat op nummer twee, gevolgd door Italiaanse wijn en Spaanse wijn. Ook de Spaanse wijnen waren het afgelopen jaar iets minder populair. De grote stijgers waren de wijnen uit Chili, van zo’n 2% naar 9,5%, en frappant genoeg
Groot-Britannië, die opeens op onze wijnkaart staat.

Liever rood dan wit, niet te duur en uit de super

Nederlanders drinken meer rood (44%) dan wit (29%) en in beide gevallen veel meer tafelwijn dan kwaliteitswijn, zo blijkt uit cijfers van ABN AMRO uit het begin van het jaar. Gemiddeld zou de Nederlandse consument ook maar 3,44 euro aan een fles wijn uitgeven. De flessen wijn worden vooral aangeschaft in de supermarkt. Want maar liefst 66% koopt daar zijn wijn. Daarnaast is de wijnspeciaalzaak of slijterij de belangrijkste plek om een fles wijn aan te schaffen. De online wijnverkoop is nog betrekkelijk klein maar groeit snel. Opvallend genoeg kopen meer vrouwen (71%) wijn in de supermarkt dan mannen (60%) en gaan mannen met 30% liever naar de slijterij dan vrouwen (15%).

Drinkmoment vs. herkomstland

In bijvoorbeeld de Albert Heijn en Grapedistrict zijn de wijnen vaak ingedeeld op smaak en drinkmoment in plaats van naar herkomstland. Hierin volgde Nederland een land als het Verenigd Koninkrijk, maar het is een uitzondering in Europa, zo meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het schept echter mooie kansen voor wijnen uit de nieuwe wereld, wellicht een van de redenen waarom Chili opeens zo populair kon worden.

Beperkte wijnkennis

De meeste Nederlandse wijndrinkers (77%) geven aan weinig tot beperkte wijnkennis te hebben. Maar als we dan toch zeggen dat we iets van wijn afweten, dan zijn dat vaker mannen (19%) dan vrouwen (8%). Merken zouden een cruciale rol kunnen spelen, zo verklaart het wijnrapport van ABN AMRO omdat wijndrinkers ‘bekende merken associëren met een constante kwaliteit en positieve verwachtingen hebben van de smaak’. Voorlopig maken we onze keuze op de wijnkaart in het restaurant in ieder geval vooral op basis van wat we gaan eten, op de voet gevolgd door de prijs.

Procecco en steeds meer biologisch

Volgens wijnschrijver Harold Hamersma drinken Nederlanders niet per se meer wijn, maar wel steeds betere wijn. Ook merkt hij in De Grote Hamersma 2016 op dat Nederlanders steeds vaker champagne drinken. En niet alleen in de decembermaand maar het hele jaar door. En roséwijn is op z’n retour. Prosecco heeft de plek van rosé ingenomen. De vraag naar biologische wijnen zal bovendien alleen maar groeien. ‘Over dertig jaar is alles biologisch, omdat wij niets anders meer willen,’ aldus Hamersma.

Meer MT Wijn?

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.