Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wel of niet op Facebook

Social media heeft voor de meeste bedrijven hoge prioriteit. Alleen een strategie ontbreekt vaak. Wanneer gebruikt u bijvoorbeeld Facebook?

 

DE MT ZOMERSERIE

MT.nl komt deze hele zomer met persoonlijke tips voor de manager. Elke dag een nieuw item over tijdwinst boeken, netwerken, 
sociale vaardigheden, succes of loopbaanontwikkeling. Handig om te weten en vooral heel praktisch. 

Vandaag op Podium aandacht voor: netwerkenTweederde van de bedrijven vindt dat het management hoge prioriteit moet geven aan sociale media, blijkt uit onderzoek van Booz & Company. Maar een meerderheid van de managers heeft geen duidelijke visie op de inzet van social media. Is twitteren voldoende, of moeten we ook allemaal op Facebook?

Niet per se, zegt Arthur Hoogeveen, manager Info.nl/socialmarketing. Facebook is een krachtig netwerk dat goed voor uw merk kan werken, mits u het goed inzet. Voordat u besluit om wel of geen gebruik te maken van Facebook, is het belangrijk om te bedenken wat u er eigenlijk wil gaan doen. Veel bedrijven denken dat Facebook een must is, en gaan zonder concreet plan online. ‘Zomaar wat proberen is zonde van de energie en budget’, aldus Hoogeveen.

Wat wilt u bereiken?

Bedenk dus eerst wat uw doel is. Meer naamsbekendheid? Interactie met de doelgroep? Feedback op producten of diensten? Facebook is een vriendennetwerk en draait op sociale interactie. Wie wel een bedrijfspagina wil, maar geen mensen heeft om reacties van bezoekers af te handelen, kan er beter niet aan beginnen. ‘Niet reageren op berichten is doodzonde nummer één op internet’, zegt Hoogeveen. Dat betekent niet dat u helemaal niets kunt doen op sociale netwerksites. Gewoon adverteren (zonder eigen platform) is ook een mogelijkheid. Het leuke van Facebook (maar ook Hyves) is dat u zelf kunt selecteren wie uw advertentie ziet. Bijvoorbeeld alleen twintigers met een HBO-opleiding, in de buurt van Eindhoven. Nadeel is wel dat u met alleen advertenties en geen eigen platform gebruikers meteen van Facebook wegtrekt, en dus geen gebruik maakt van de andere mogelijkheden die het netwerk biedt.

Interactie

Als u interactie wil en genoeg mensen hebt om met bezoekers in gesprek te blijven, is een eigen pagina op Facebook een interessante optie. Gebruikers kunnen dan publiekelijk hun waardering over uw bedrijf uitspraken (‘liken’ of ‘leuk vinden’). De grootste groep Facebook-gebruikers is tussen de 18 en 40 jaar oud. Daardoor voelt een hippe spijkerbroekenfabrikant zich er misschien eerder thuis dan een administratiekantoor. Maar om te denken dat alleen ‘stoere’ merken een plaats verdienen op Facebook, is een misvatting. Organisaties die minder tot de verbeelding spreken, moeten wel wat creatiever zijn. Hoogeveen: ‘Veilig Verkeer Nederland bijvoorbeeld. Weinig mensen zullen op het eerste gezicht fan worden van een Facebookpagina van VVN. Maar de pagina ‘Wie is de Bob’, waar je online kunt regelen wie er rijdt op een stapavond, heeft VVN als afzender en is een groot succes’.

Ken uw doelgroep

Voor bijna elk bedrijf is er wel wat te bedenken. Alleen organisaties die vanwege hun product of dienst extreem discreet moeten zijn, hebben er minder te zoeken. Weinig mensen zullen binnen hun sociale netwerk aangeven dat ze bij de Anonieme Alcoholisten komen, incontinentiemateriaal gebruiken, of kampen met seksuele problemen. En kies het sociale netwerk waar de doelgroep het best is vertegenwoordigd. ING kiest bijvoorbeeld bij de ‘Jonge Leeuwen-campagne’ bewust voor Hyves, omdat daar de doelgroep effectief te bereiken is.Vijf tips voor zakelijk Facebook

1. Formuleer heldere en concrete doelstellingen
2. Bied actuele en relevante content
3. Ga de dialoog aan met uw fans
4. Plan activiteiten voor een levendig groeiend platform
5. Adverteer om een fanbase op te bouwen

Luister naar de fans

Wanneer u besluit een eigen Facebookpagina aan te maken, zorg dan dat het de moeite waard is om die te bezoeken. Dat is de kracht van sociale netwerken. Wie niet relevant is en niet communiceert met zijn fans, zet zichzelf buitenspel. Creëer dus een webcare-team dat de pagina onderhoudt en vernieuwt. Luister naar wat uw bezoekers te melden hebben. Zeker als het niet zo positief is als u had gehoopt. Klachten verwijderen is volgens Hoogeveen doodzonde nummer twee. En bovendien: dat zijn juist de berichten waar u uw producten en diensten mee kunt verbeteren. Verder is het belangrijk om ‘uzelf te blijven’ als bedrijf of merk. Facebook moet aansluiten bij de rest van uw offline en online uitingen; het is een additioneel kanaal om met de doelgroep in contact te komen.

Applicaties maken een pagina al snel aantrekkelijker. Denk daarbij niet alleen aan spelletjes maar ook aan serieuze toepassingen. Een bank kan gebruikers laten berekenen of ze genoeg spaargeld hebben voor onvoorziene omstandigheden. Een kapper kan bezoekers pasfoto’s met behulp van een foto verschillende haarstijlen laten uitproberen. Een test of een wedstrijd doen het ook altijd goed. Maar neem uw fans serieus, het gaat uiteindelijk naast het aantal fans vooral om de interactie met de fans.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Relevant nieuws

Onderhoud een actuele nieuwsfeed. Zet regelmatig relevant nieuws over uw bedrijf online, dat verschijnt namelijk ook op de berichtenpagina van uw fans. Zo worden ze dus steeds aan uw organisatie herinnerd. Pas wel op met de frequentie: te weinig laten horen is niet goed, maar teveel ook niet. Als mensen voortdurend worden lastig gevallen met saaie updates zullen ze de boodschappen wegklikken of uw bedrijf zelfs ‘ontvrienden’. Wees relevant voor uw fans in plaats van je te richten op wat je als bedrijf zelf kwijt wilt.

Waardeer uw fans, beloon ze voor hun trouw. De geschiedenis leert dat gebruikers de macht hebben op internet. Bedrijven die dat vergeten, krijgen razendsnel de rekening gepresenteerd.

> Meer over social media op de werkvloer en strategische keuzes in de special

Lees ook: