Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Start-ups, een beetje meer respect voor de gevestigde orde, graag!

De hele wereld lijkt dol op start-ups. Maar zonder de gevestigde orde kunnen ze niet. Dus waarom zo denigrerend over de corporates?

We leven in een wereld waarin de sharing economy en innovatieve start-ups marktaandeel afsnoepen van de meer traditionele bedrijven. Airbnb maakt de hotelsector nerveus en hetzelfde gebeurt met Uber in de taxibranche en Netflix op tv. We neigen er dan naar meewarig naar de traditionele sector te kijk te zetten: te traag, niet innovatief en gedoemd om uit te sterven. Momenteel zien we hetzelfde gebeuren in de financiële sector: de ouderwetse grootbanken zouden veel te traag fintechtoepassingen als mobiel betalen omarmen.

We neigen ernaar om de traditionele sector te kijk te zetten: te traag, niet innovatief, gedoemd te sterven.'

Opportunisme

De kritiek op de corporates is wat mij betreft allemaal erg makkelijk en meestal te kort door de bocht. De optimale organisatie die nodig is voor een groot bedrijf botst nu eenmaal vaak met de opportunistische start-upmentaliteit die nodig is om daadwerkelijk disruptief te innoveren.

En daar komen op zijn minst nog twee verklaringen bij:

• Nieuwe business eet op een bepaald moment marktaandeel van de oude business op. Maar het moment van dit omslagpunt is meestal erg onzeker. Welk logisch nadenkend en op winst gericht bedrijf staat daarvoor te trappelen? Wat is bijvoorbeeld het juiste moment om over te stappen van bricks naar clicks? En dus het moment om traditionele distributiekanalen te gaan passeren, met alle gevolgen van dien?

• De succesnummers als Airbnb en Uber zoeken de grenzen van de wetgeving op. En als consumenten juichen wij dat toe in onze zoektocht naar goedkopere overnachtingen en taxiritten. Maar kunnen we het de gevestigde bedrijven kwalijk nemen als ze hier terughoudend in zijn? Dat banken bijvoorbeeld niet massaal de bitcoin omarmen?

Kunnen we het de gevestigde bedrijven kwalijk nemen als ze terughoudend zijn?'

Investeren in start-ups

Er zijn alternatieve routes die een gevestigd bedrijf kan bewandelen om te innoveren.

  1. Allereerst kan het bijvoorbeeld investeren in externe start-ups en zich zo op termijn toegang verschaffen tot de nieuwste inzichten of technologieën. Bij tegenvallend succes wordt het belang afgebouwd en blijft het risico beperkt.
  2. Ten tweede kan een bedrijf binnen de eigen muren een incubatoromgeving creëren waarbinnen het vernieuwt en experimenteert, afgeschermd van de corporate bureaucratie.
  3. Een derde optie is samenwerken. Hotelketen Accor gaf het al voorzichtig aan: samenwerking met Airbnb behoort zeker tot de mogelijkheden. En in de financiële sector geloven Rabobank en ING in een samenwerkingsmodel om ontwikkelingen in de financiële sector bij te kunnen benen. Deze bedrijven zien in dat oud en nieuw elkaar nodig hebben.

Legitimiteit door gevestigde namen

Uit een studie van Lange, Boivie en Henderson blijkt de paradoxale situatie: traditionele bedrijven mogen dan wel regelmatig afgetroefd worden door nieuwkomers, de gevestigde namen zijn wel nodig om een nieuwe business legitimiteit te verschaffen. De consument moet een nieuw product of nieuwe dienst op grote schaal accepteren, anders blijft de doelgroep wellicht beperkt tot pioniers of early adopters.

Grootschalige acceptatie is nodig, anders blijft de doelgroep beperkt tot early adopters'

Lowcost carriers

In de luchtvaart hebben bedrijven als British Airways en KLM bijvoorbeeld geworsteld met de opkomst van lowcost carriers. Eigen initiatieven om Ryanair en Easyjet te bevechten waren aanvankelijk weinig succesvol, maar hebben wellicht wél bijgedragen aan de grootschalige acceptatie van het lagekostenbusinessmodel.

Vernieuwing door strijd

Strijd tussen start-ups en traditionele bedrijven is op korte termijn goed om vernieuwing te stimuleren. Nieuwkomers worden vaak gedreven door een missie om de gevestigde orde van de troon te stoten. Tegelijkertijd probeert de gevestigde orde uit alle macht zelf met een antwoord te komen.
Het stof gaat liggen… en dan?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bundeling van krachten

Als het stof van de strijd is neergedaald, is het tijd voor een volgende fase. Daadwerkelijke vernieuwing ontstaat als partijen inzien dat ze elkaar op termijn nodig hebben. Gewapend met meer kennis van zaken en meer wederzijds begrip, zullen beide partijen zich realiseren dat samenwerking vaak tot betere resultaten kan leiden. Grootschalige vernieuwing vergt de bundeling van de innovatiekracht van de nieuwkomer en de legitimiteit die de gevestigde orde verschaft. De liefde moet dan uiteraard wel van twee kanten komen.

De auteur van dit artikel is Eric Dooms, Associate Professor of Strategy en Academic Director van de fulltime en executive MBA-programma’s bij TIAS School for Business and Society.