Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om de volgende carrièrestap te maken

In samenwerking met TIAS School for Business and Society - Je carrière versnel je niet van de ene op de andere dag. Maar je kunt er vandaag al wel een begin mee maken. Deze 5 tips helpen je daarbij.

carrière maken
Foto: Getty

We houden meestal niet van opzichtige baantjesjagers. Aan de andere kant: als we zelf bevorderd worden, gaat de champagne open. Een promotie houdt niet alleen meer geld, maar doorgaans ook meer verantwoordelijkheid en grotere uitdagingen in.

Ondanks de voordelen zijn we vaak terughoudend om expliciet aan onze carrière te werken. Als we ons werk goed doen, worden we toch vanzelf wel opgemerkt? In de praktijk blijkt dat vaak tegen te vallen. Bij de vraag wie promotie maakt, spelen andere zaken een rol, zoals je netwerk of de vraag of je je met een mooi project hebt kunnen onderscheiden. Wat kun je zelf doen om je loopbaan vooruit te helpen? 5 tips.

#1. Neem het heft in eigen hand

Als mensen met hun loopbaan bezig zijn, hebben ze meestal de eerstvolgende carrièrestap voor ogen. Als teamlid hebben ze de blik gericht op de stap naar teamcoördinator, als teamcoördinator op die naar afdelingsmanager. Organisaties werken met ‘carrièrestraten’ waarin werknemers volgens een logisch patroon opklimmen.

Maar voor die vanzelfsprekendheid moeten we waken, vindt Albert Goldsteen. Goldsteen is adviseur en oprichter van onder meer adviesbureau Goudsteen & Company, dat jaarlijks vele professionals coacht. ‘De eerstvolgende stap naar boven is lang niet altijd de juiste stap. Dat wil zeggen, hij past lang niet altijd bij jouw kwaliteiten.’

Met je carrière bezig zijn, begint met het onderzoeken van je eigen drijfveren. In plaats van te wachten tot de volgende positie in de carrièrestraat vrij is, kun je dan het heft in eigen hand nemen. Als je weet waar je goed in bent en energie van krijgt, kun je gerichter zoeken naar werk dat bij je past. Je zult in die functie uiteindelijk ook beter presteren.

Zie je loopbaan als een project, als retrospectie op jezelf. Hou bijvoorbeeld een moodboard bij met beelden die bij jou passen. Of visualiseer hoe de organisatie waar je over drie jaar werkt eruit ziet, en wat de sfeer in die organisatie is. Daarmee doe je vaak verrassende inzichten op.

#2. Zoek een mentor

Je kunt veel baat hebben bij een mentor of coach, die je bij voorkeur in de eigen organisatie vindt. ‘Een goede mentor geeft niet alleen waardevol loopbaanadvies’, zegt Goldsteen, ‘maar houd je ook een spiegel voor.’

Naast de vraag waar je goed in bent moet het in gesprekken met deze mentor ook gaan over hoe je je kunt verbeteren. Een mentor moet ook ongemakkelijke vragen kunnen stellen.

#3. Doe een opleiding

Opleidingen zijn vaak een opmaat naar een promotie of nieuwe baan. Voordelen ervan zijn niet alleen dat je kennis en nieuwe inzichten opdoet, maar ook je netwerk uitbreidt. Je ontmoet mensen uit andere organisaties en kunt je eigen kansen op de arbeidsmarkt beter inschatten. Daarnaast zijn voor veel werkgevers diploma’s zoals een MSc of MBA een belangrijk criterium bij promoties.

Door je opleidingsplannen met je leidinggevende te bespreken, kun je samen naar oplossingen zoeken voor de tijdsbelasting van de studie. Werkgevers zien vaak graag dat hun mensen de ambitie tonen om zichzelf met een opleiding te verbeteren. Uit cijfers van CBS blijkt dat een lange werkgerelateerde opleiding (van zes maanden of meer) veel vaker dan een kortere cursus tot een promotie leidt. Een goede opleiding zorgt voor evenwicht tussen nieuwe kennis opdoen en persoonlijke ontwikkeling.

#4. Vind de pijn van de organisatie

Zichtbaar in de eigen organisatie willen zijn, kan een duivels dilemma met zich meebrengen, aldus Toni Sfirtsis. Sfirtsis is associate professor strategic innovation & future leadership aan TIAS School for Business and Society. ‘De leiders zeggen dat ze eigen initiatief van hun mensen waarderen, en dat menen ze meestal ook’, zegt hij.

‘Maar als je initiatief neemt, valt dat lang niet altijd in goede aarde.’ Met initiatieven begeef je je vaak buiten je eigen werkveld, waarmee je je collega’s voor de voeten loopt. Bovendien kan je baas zich gepasseerd voelen als je met een eigen project de aandacht op je vestigt.

Initiatiefrijk zijn is goed, zegt Sfirtsis, maar alleen als je weet wat de ‘pijn’ van de organisatie is. ‘Als je weet waar het management van wakker ligt, en jouw idee daarbij aan kunt laten sluiten, maak je een goede beurt.’ Het vereist inzicht in wat op de agenda van de organisatie en de afdeling staat, en wat de belemmeringen daarbij zijn. ‘Je moet dat goed analyseren’, zegt Sfirtsis, ‘maar de bijdrage die je dan kunt leveren kan groot zijn.’

#5. Help anderen

Of je wordt opgemerkt in de organisatie is ook afhankelijk van het informele leiderschap dat je toont, zegt Sfirtsis. ‘Als je het leuk vindt om je collega’s te helpen, moet je het niet nalaten.’ Wie bijvoorbeeld collega’s coacht of ze op een andere manier een handje toesteekt, valt op.

Zoals de Amerikaanse psycholoog Adam Grant aantoonde zijn de wetten van de wederkerigheid van toepassing: de hulp die je biedt, komt op de een of andere manier bij je terug. Grant ontdekte dat mensen hogerop in de organisatie opvallend vaak ‘gevers’ zijn. Sfirtsis: ‘Werknemers die uitsluitend met hun eigen loopbaan bezig zijn, maken soms een onsympathieke indruk. Ze missen de gunfactor om een promotie te worden toegekend.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Strategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door TIAS School for Business and Society. TIAS Business School richt zich op het ontwikkelen van mensen en organisaties die hun verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen handelen en voor hun omgeving.

Lees ook: