Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat zoeken bedrijven in MBA’ers?

Werkgevers nemen graag MBA’ers aan blijkt uit de jaarlijkse GMAC-enquête onder corporate recruiters. Maar wat zoeken ze eigenlijk in een MBA’er?

De enquête van GMAC (Graduate Management Admission Council) werd afgenomen onder 748 werkgevers uit 47 landen. Met name in de VS zijn werkgevers enthousiast over MBA’ers, zo zeer dat hier 9 van de 10 werkgevers aangeeft dat ze MBA’ers willen gaan inhuren. In Europa zou 56% van de werkgevers graag MBA’ers willen aannemen en in Azië zou dit om 75% van de werkgevers gaan. Helaas worden studenten die hun papiertje haalden via MOOCs (massive open online courses) niet zo hoog ingeschat volgens de enquête. Want 66% van de werkgevers wereldwijd, en 74% in de VS, geeft aan dat ze in MBA-diploma in dat geval beschouwen als irrelevant bij de aanname van nieuwe mensen.

Welke Master?

De interesse van werkgevers voor de opleidingen Master in Management, Master in Accounting en Master in Finance zouden wereldwijd redelijk gelijk liggen, met iets meer interesse voor de eerste variant. In Europa echter lijken de ondervraagde werkgevers een duidelijke voorkeur te hebben voor de Master in Management. Per industrie zijn hier uiteraard wel weer verschillen. Zo zou er binnen de technologische sector juist weer een grotere vraag zijn naar MBA’ers die beschikken over de Master in Accounting.

Voorafgaande werkervaring belangrijk

Bij de selectie geven werkgevers wereldwijd aan het ‘bewezen vermogen om te presteren’ met 92% het hoogst aan te slaan als reden om MBA’ers in te huren. Daarbij uitgaand van het feit dat MBA’ers vaak al wat jaren werkervaring hebben opgedaan, voordat ze aan hun opleiding begonnen. Met de MBA verdiepen ze vervolgens hun kennis. Of het gebeurt tegelijkertijd zoals bij bijvoorbeeld de action learning-methode die Business School Nederland aanbiedt. Hierbij leer je in feite on the job.

Een belangrijk deel van de waarde die werkgevers toehechten aan MBA’ers draait namelijk niet zozeer alleen om hun educatieve ervaring en hun academische prestaties, maar de wijze waarop ze in staat waren hun nieuw geleerde kennis te integreren met hun eerdere werkervaring. Zo verklaarde een van de ondervraagde werkgevers uit de GMAC-enquête: ‘Veel van deze kandidaten hebben eerdere professionele werkervaring. Dat, gecombineerd met hun hogere niveau van opleiding en specialisatie maakt de MBA-kandidaat meer competitief dan een ander zondere eerdere werkervaring en een gemiddeld niveau van opleiding.’

Communicatief sterk

De tweede vaardigheid die hoog wordt aangeschreven zijn de sterke mondelinge communicatieve vaardigheden (89%). Europese bedrijven koppelen dit vaak ook nog aan een uitgebreide talenkennis. De derde kwaliteit die zeer hoog scoorde waren sterke technische en/of kwantitatieve vaardigheden (84%). Een belangrijk deel van de waarde die werkgevers toehechten aan MBA’ers is niet alleen hun educatieve ervaring en hun academische prestaties maar de wijze waarop ze in staat waren om hun nieuw geleerde kennis te integreren met hun eerdere werkervaring.

Interpersoonlijke vaardigheden

Ook de site TOPMBA.com houdt jaarlijkse een enquête onder werkgevers wereldwijd om in de gaten te houden wat men nu toch zo graag zoekt in een MBA’er. Volgens hun jaarlijkse QS TopMBA.com Jobs & Salary Trends Report 2014/15 bestaat er een top 5 van kwaliteiten. De werkgever zoekt in een MBA’er allereerst interpersoonlijke vaardigheden, gevolgd door strategisch denkvermogen. Op drie staan ondernemersvaardigheden en op vier het belang om sterk te zijn in communiceren. De top 5 wordt afgesloten met het belang van goede leiderschapsvaardigheden.

Consultancy modules

Hoewel MBA’ers in alle sectoren geliefd zijn, bestaat vooral een liefdesverhouding met de consultancysector. En die interesse blijft alleen maar groeien. Sommige businessschools spelen hier zelfs speciaal op in. Zo bieden de Britse Cardiff Business School en de Franse Grenoble École de Management speciale consultancy modules aan. Bij de Britse Lancaster University Management School worden sommige vakken gegeven door consultants van Accenture.

‘McHarvard’

Een van de grootste wereldwijde recruiters van MBA’ers is en blijft McKinsey. Het startsalaris bij dit bedrijf ligt rond de 140.000 euro. Een belangrijk incentive voor sollicitanten, evenals de snelle carrièreontwikkeling. Gemiddeld zouden zich zo’n 225.000 sollicitanten jaarlijks bij McKinsey melden waar slechts 1% van wordt aangenomen. En daaronder bevinden zich dus veel MBA’ers. Zo nam McKinsey in 2014 240 MBA’ers van Chicago Booth, 29 van Kellogg Business School en 51 MBA’ers van Columbia University. Een jaar eerder huurde McKinsey maar liefst 108 MBA’ers in van INSEAD. Ook Harvard Business School en McKinsey zijn al lang nauw verbonden. Zo zeer dat de Amerikaanse schrijver Martin Kihn in zijn boek House of Lies schreef over ‘McHarvard’. Ze helpen elkaar en hebben daar allebei voordeel aan. Mckinsey voorziet Harvard al lang van mooie cases om te bestuderen tijdens de opleiding en Harvard levert MBA’s die al vroegtijdig de mindset aangeleerd hebben gekregen waar McKinsey naar zoekt.

Probleemoplossend en teamwork

McKinsey partner Brian Rolfes is verantwoordelijk voor global recruiting. Op de vraag waar McKinsey naar kijkt bij sollicitanten zegt Rolfes: ‘We kijken vooral naar twee kwaliteiten. Namelijk hoe bekwaam een sollicitant is in het oplossen van problemen en hoe goed de sollicitant kan samenwerken in teams. Daar draait het werk van onze consultants tenslotte vooral om. Ze moeten dus extreem goede probleemoplossers zijn en een hoop plezier hebben in teamwork. Daarnaast kijken we vooral naar analytische vaardigheden en mensen die al hebben aangetoond dat ze over leiderschapskwaliteiten beschikken. Dat kan zijn door werkervaring, maar ook door de leiding te nemen binnen schoolprojecten. We willen graag mensen aannemen die een positieve verandering in de wereld willen bewerkstelligen en dit doen door middel van hun analytisch vermogen en sociale vaardigheden.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Intellectueel nieuwsgierig

Waarom de consulting sector zo gesteld is op mensen die over het MBA-papiertje beschikt en andersom, weet Stephen Pidgeon, voormalig consultant van McKinsey en nu carrièrecoach bij Tuck School of Business. Pidgeon: ‘Consultancybedrijven matchen vaak zeer goed met de interesses van MBA’ers. Deze bedrijven zoeken intellectueel nieuwsgierige mensen met een mix van harde en softe vaardigheden en de top businessschools zijn de perfecte plek om mensen met deze vaardigheden te vinden.’

Lees ook: