Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Nieuwe functie: de dialoogmanager

Wat zijn de banen die in de toekomst gaan verschijnen? De dialoogmanager gaat er zeker komen. Welke functies tip jij?

In mijn e-boek kijk ik naar beide kanten van de medaille: welke banen verdwijnen en welke banen verschijnen. Ik noem er 10 van beide. De 10 banen van de toekomst beschreef ik al kort voor MT. Welke banen jullie erbij zien komen? Daar ben ik samen met de MT-redactie erg benieuwd naar. Zelf zie ik natuurlijk nog veel meer banen ontstaan dan de 10 die ik genoemd heb. Op Marketingfacts schreef ik al over de detail officer als één van die banen. Een andere baan die het boek niet gehaald heeft, maar er wel gaat komen, is de dialoogmanager.

Wat is een dialoogmanager?

Over de dialoogmanager zijn ook al boeken geschreven, de ene keer heet hij de community manager, de andere keer de conversation manager. Ik noem hem gewoon de dialoogmanager. De functie van deze persoon is de dialoog tussen klant, prospect en organisatie in goede banen te leiden. Dit is dus een functie die klantenservice, webcare en corporate communicatie met elkaar verbindt in een organisatie.

Beschikken over de juiste informatie

De dialoogmanager zorgt dat klantenservice en webcare beschikken over de juiste informatie. Hij is dus uiteindelijk verantwoordelijk voor de inhoud en integriteit van een CRM-pakket, maar ook voor het webcarepakket waarmee de online conversaties gemonitord worden. Tevens moet de dialoogmanager zich bemoeien met corporate communicatie, want in een verbonden wereld kan deze communicatie niet zomaar in een aparte silo zitten. De ceo en officiële woordvoerders van het bedrijf zijn een essentieel onderdeel van de hele dialoog met alle klanten en prospects.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een signaalfunctie

Tot slot heeft de dialoogmanager een signaalfunctie voor marketing en R&D. De dialoogmanager, als centrale spin in alle conversaties met klanten en stakeholders, is als geen ander in staat om maatschappelijke trends te spotten waar marketing mee aan de slag kan. Ook is de dialoogmanager in staat om wensen van klanten en prospects te analyseren en deze signalen door te geven aan R&D.

Beeld via Flickr.

Meer over de revolutie van werk: