Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe een ‘gratis’ e-book lucratiever kan zijn dan een betaald

Bas van de Haterd gaf zijn e-book 'gratis' weg, maar verdiende er meer aan dan als hij het had verkocht. Is een nieuw verdienmodel geboren? 

Ruim een jaar geleden kwam mijn boek '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' uit en ik besloot het ook meteen digitaal weg te geven, op basis van waardebepaling achteraf. Tijd om de balans na een jaar op te maken.

1.600 downloads

Na ruim een jaar is het boek ruim 1.600 keer gedownload. Dit klinkt misschien niet als heel veel en ik had ook de ambitie om 2.500 downloads in een jaar te realiseren. Maar in vergelijking met de verkopen van management e-books is dit wel heel goed. Ter vergelijking: de best verkopende management e-books zitten tussen de 500 en 1.000 legale verkopen in hun eerste jaar in Nederland. Op basis hiervan durf ik de stelling wel aan dat ik ongeveer 10 keer zoveel downloads heb dan wanneer ik het zou verkopen voor een vaste prijs.

1.200 euro

Het aantal mensen dat inmiddels een bedrag betaald heeft is 7,75 procent van het aantal downloads. Het gemiddelde bedrag is 9,62 per boek. Bijna gelijk aan de 9,99 die het fysieke boek kost en dus meer dan de 5,99 die ik waarschijnlijk voor het digitale boek had gevraagd. De totale directe opbrengsten na een jaar bedragen dus zo'n 1.200 euro.

Netto in de plus

Hoewel 1.200 euro misschien niet veel is, is het meer dan ik had verdiend als ik het had verkocht. Zoals ik al aangaf verwacht ik dat ik ongeveer 10 procent had verkocht tegen een gemiddeld lager bedrag. Daarnaast heb ik nu geen retail marge (45-55 procent) die ik weggeef, waardoor ik er netto meer aan overhoud.

Lezingen

Daarnaast is het nog veel breder verspreid dan anders het geval was. De indirecte inkomsten, primair uit lezingen, zijn daardoor ook veel hoger. Bijna iedereen die mij boekt voor een verhaal over de invloed van technologie op werk heeft mijn e-book gedownload.

Rendabeler

In absolute zin zijn de directe inkomsten uit een boek bijna altijd verwaarloosbaar. Het zou dus onrealistisch zijn om te verwachten dat op basis van waardebepaling achteraf dat nu anders zou zijn. Dit experiment heeft mij geleerd dat voor dit product het mes wel aan twee kanten snijdt. In absolute zin is het namelijk rendabeler dan verkopen, maar doordat het veel breder verspreid wordt is de indirecte opbrengst ook veel hoger.

Digitaal product

Tot slot moet ik bij deze case de kanttekening maken dat het om een digitaal product gaat. Een product dat dus verwaarloosbare meerkosten heeft voor elke extra kopie, na de initiële productie. Voor producten of diensten met fysieke productiekosten of die schaars zijn, zoals tijd, gelden natuurlijk andere normen. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, zo laat bijvoorbeeld Martijn Aslander zien met zijn lezingen, maar er speelt wel een andere dynamiek.

'Professioneel bemoeial'

De auteur van dit artikel, Bas van de Haterd, omschrijft zichzelf als 'professioneel bemoeial'. Hij zegt daarover: 'Dit is een eretitel die ik ooit gekregen heb van een toenmalige zakenrelatie. Ik werkte nog in loondienst, hij was zelfstandige. Hij begon regelmatig nieuwe projecten en ik bemoeide me daar elke keer weer mee. Bij het zoveelste project zei hij: ‘jij bent ook echt een professioneel bemoeial hè?’. Ik schrok omdat ik het goed bedoelde en vroeg: ‘wil je dan dat ik er mee stop?’ waarop hij antwoordde: ‘nee hoor, elke keer als jij je er mee bemoeit verdien ik er weer geld aan’. Ik heb toen beloofd dat ik deze titel op mijn visitekaartje zou zetten als ik ooit voor mezelf zou beginnen en dat heb ik dus ook gedaan.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10 banen die verdwijnen, 10 banen die verschijnen

Volgens de Universiteit van Oxford verdwijnt de komende 20 jaar ongeveer 40% van alle banen. In de Rotterdamse haven zijn controleurs met een klembord  vervangen door RFID chips. Het beroep van encyclopedieverkoper bestaat niet meer, maar er zijn duizenden app-ontwikkelaars bijgekomen. Verschil met eerdere trends: ook hoog opgeleide kenniswerkers, zoals accountants, makelaars en juridische functies, zijn hun baan niet meer zeker. Van de Haterd wil met het boek een beeld schetsen van een aantal banen die op de tocht komen te staan, de ontwikkelingen die daaraan ten grondslag liggen en wat daarvoor in de plaats gaat komen. Het is deels een vertaling van het academische onderzoek van Oxford naar de praktijk van alledag. Daarnaast biedt dit boek inzicht in de kansen die ontstaan door dezelfde ontwikkelingen die de banen laten verdwijnen.

Meer over Revolutie van werk:

Foto boven: Flickr.com