Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom de organisatiecultuur van Wipro werkt

De groei van de Indiase IT-dienstverlener Wipro is opvallend. Het geheim is simpel: superhard werken.

Wipro, een IT-dienstverlener met Indiase roots, is één van de grootste IT-organisaties van de wereld. Met een sterke wil om te winnen en focus op innovatie, groeit het bedrijf hard. Belangrijk voor deze groei zijn waarden als innovatie, hard werken, vertrouwen en respect. Waarden die het fundament vormen van de organisatiecultuur van Wipro.

Plantaardige olie

Wipro (Western India Products Limited) begon in 1945 als een klein Indiaas bedrijf dat plantaardige olie maakte. Inmiddels is het uitgegroeid tot de op zes na grootste IT- dienstverlenende organisatie ter wereld met een marktwaarde van 29 miljard en meer dan 170.664 werknemers wereldwijd. Het IT outsourcing bedrijf richt zich voornamelijk op IT services en organisatie- en technologische consultancy. Hoewel het bedrijf sinds 2002 al actief is in Nederland, was het tot voor kort alleen bekend bij de grote corporates. De afgelopen jaren is de organisatie echter steeds prominenter aanwezig en is de groei in, onder andere, de Benelux, aanzienlijk.

Inmiddels is het uitgegroeid tot de op 6 na grootste IT- dienstverlener ter wereld met meer dan 170.664 werknemers

Spirit of Wipro

Een groot deel van het succes van Wipro komt voort uit het ijzersterke arbeidsethos. Een arbeidsethos dat gevormd wordt door ondernemerschap en de gretigheid om de beste te willen zijn en alle potentie te benutten. Eén van de speerpunten voor medewerkers van Wipro is dan ook om “alles uit jezelf te halen, je grenzen te verleggen en te gaan voor de ”win”. Alleen dan kan optimaal succes voor de klant bereikt worden: “It is the Spirit of fortitude, the spirit of never letting go… ever.”


Doorzetters gevraagd

In Westerse landen zoals Nederland kan dit arbeidsethos als ietwat dominant ervaren worden. In India zijn mensen toch meer gewend keihard te moeten werken onder torenhoge verwachtingen. Timo Fine, regiomanager Benelux, zegt dan ook dat: 'Bij Wipro vragen we echt om doorzetters, mensen die het hoge tempo van Wipro bij kunnen benen'.

Innovatie 


Naast een hoog arbeidsethos is er veel aandacht voor de innovatiecultuur binnen Wipro. Waar klanten steeds hogere eisen stellen en de wereld snel verandert, wil Wipro een stap voor zijn. Verwacht wordt dat werknemers hun grenzen verleggen en eigen potentie benutten.
 Om het innovatieve karakter van Wipro te borgen, worden medewerkers bewust niet aangestuurd met een overvloed aan KPI’s waar zij aan moeten voldoen. Iets wat we bij andere IT-dienstverleners wel zagen. Veel meer staat het waarmaken en evalueren van beloftes naar klanten centraal. Werknemers worden vrijgelaten in het spelen met oplossingen zonder streng gecontroleerd te worden. Dit samen met een lage rapportagedruk moet innovativiteit en flexibiliteit stimuleren. Timo stelt: 'Je wordt niet aan het handje genomen, veel meer wordt een beroep gedaan op je eigen verantwoordelijkheid. Je staat zelf aan het roer van je eigen carrière waarbij je moet vechten voor je eigen ideeën'.

Of Wipro het innovatieve karakter waarmaakt? Het bedrijf won in 2015 nog de Best Outsourcing Thought Leadership Award vanwege de combinatie van innovatie, creativiteit, resultaatgerichtheid en grote toegevoegde waarde voor klanten.

Je staat zelf aan het roer van je eigen carrière waarbij je moet vechten voor je eigen ideeën'.

Familiewaarden

Over IT-bedrijven met een Indiase oorsprong bestaan veel vooroordelen. Zo staan programmeurs uit India erom bekend dat ze nooit eerlijk zeggen wat ze vinden, geen nee zeggen en de kwaliteit te wensen over laat. Bij Wipro gaat het naar eigen zeggen net even anders.
 Deze multinational heeft “intensity to win” als een van haar kernwaarden en staat menselijkheid en integriteit hoog in het vaandel.

Hard werken is nodig

Dat hard gewerkt moet worden is duidelijk. Maar om persoonlijk het meeste uit jezelf te kunnen halen en te durven groeien, is onderling respect en vertrouwen nodig volgens Wipro. Zo wordt bewust een omgeving gecreëerd waar relaties opgebouwd kunnen worden, inzet gewaardeerd wordt en mensen zich vrij voelen fouten te maken en vragen te stellen. Leidinggevenden moeten hier pro-actief het goede voorbeeld in geven en zorgen dat zij de kernwaarden bespreekbaar maken. Niet alleen top-down, maar juist ook bottom-up.

Ethisch en integer handelen

Altijd moet gehandeld worden naar waarheid, eerlijkheid en vertrouwen. Met respect en empathie naar elkaar. Deze waarden mogen nooit geschaad worden, hoe hoog de doelen die je wilt behalen ook zijn. Uitzonderingen bestaan niet. Op deze manier vormen ethiek en integriteit de manier van denken en handelen binnen het bedrijf. In het contact de klant is vertrouwen en transparantie nu eenmaal essentieel. “Als dit vertrouwen er is, dan komen we er wel uit”, zegt Timo. Deze ethische handelswijze voor klanten, werknemers en andere belanghebbenden werd overigens dit jaar voor de vijfde keer op rij erkend door het Ethisphere Institute dat Wipro tot één van “World’s Most Ethical Company” benoemde.

Goede doelen

Daarnaast zet Wipro het gevoel van verantwoordelijkheid en ethische manier van werken ook door naar de samenleving, waarbij doelen van de organisatie in lijn moeten zijn met maatschappelijke en ecologische doelen. Klinkt zoetsappig, maar Wipro lijkt hier echt hard voor te maken. Zo heeft onlangs de bestuursvoorzitter van Wipro, Azim Premji, ook wel de Bill Gates van India genoemd, de helft van zijn aandelen gedoneerd aan een goede doel. Daarbij gaf hij aan: “Economic value is sustainable only if created on a foundation of ethics and responsibility”.

Economic value is sustainable only if created on a foundation of ethics and responsibility”.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is de catch?

De gretigheid van Wipro om de beste te willen zijn en ervoor te zorgen dat medewerkers alles uit zichzelf halen, kan ertoe leiden dat men te hard is voor medewerkers en dat aan klanten beloftes worden gedaan die niet waargemaakt kunnen worden. Daarbij is de vraag in hoeverre de ontwikkelingsgerichtheid en waarden als menselijkheid en ethisch handelen altijd vlekkeloos samen gaan. Daarnaast geeft Timo aan dat het soms lastig is voor medewerkers om de invloeden van de Indiase cultuur in de organisatie te doorgronden en hier naar te werken. Toch lijkt Wipro het, gezien de diverse awards en groei die het bedrijf doormaakt, wel waar te maken.

Meer weten over wat organisatiecultuur kan betekenen voor het onderscheidend vermogen van uw organisatie? Kijk eens bij Aaim.

Meer organisatiecultuur bij MT.nl?