Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Doordat iedereen een duidelijk doel had, gingen we harder lopen’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de carrièrekeuzes van onze Goudhaantjes. Deel 41: Niels Schallenberg, Chief Strategy Officer bij Royal HaskoningDHV, die in Australië leerde dat de visie van een leider het gehele team kan veranderen.

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de carrièrekeuzes van onze Goudhaantjes. Deel 41: Niels Schallenberg, Chief Strategy Officer bij Royal HaskoningDHV, die in Australië leerde dat de visie van een leider het gehele team kan veranderen.
Foto: Getty Images

Niels Schallenberg
Goudhaantje in: 2018
Is: Chief Strategy Officer bij Royal HaskoningDHV

Keerpunt: werken in Australië

‘De moed om te investeren in nieuwe technologische gebieden, dat was tien jaar geleden voor ieder bedrijf niet zo logisch als het vandaag de dag is. Ik werkte bij Deloitte Nederland, dat elk jaar gestaag een klein beetje groeide. Het ging goed, maar was er niet meer?

Die vraag werd al snel beantwoord toen ik in Australië aan de slag ging voor Deloitte. De cultuur daar was totaal anders, ze namen geen genoegen met een beetje beter: zij waren de nummer één waar iedereen mee samen wilde werken. Het leadership team liet zien dat een bedrijf helemaal te veranderen is op basis van een visie die zij uitdragen. Er was veel aandacht voor leiderschapstrainingen, elk jaar maakten ze een reis naar Silicon Valley, MIT of Harvard om nieuwe inzichten op te doen. Alles om ons bedrijf constant te verbeteren.

Daarbij hoorde ook het investeren in nieuwe zaken en herpositionering van het merk. Wereldwijd werden we de voorloper op het gebied van investeringen in analytics, big data en cybersecurity: werkvelden die toen nog nauwelijks aandacht kregen. Het waren niet allemaal successen: we investeerden ook wel eens in iets wat fout ging, maar omdat het in het kader van de visie om te durven leren gebeurde, was dat niet zo’n probleem.

Outside in

Die visie werd vooral gekenmerkt door ‘outside in’: in plaats van navelstaarderij werd er gekeken naar de buitenwereld: wat gaan veranderingen daar betekenen voor de komende tien jaar? We werden hierbij uitgedaagd om strategie programma’s niet meer op de klassieke manier in te richten, maar out of the box te denken. Zo waren we tien jaar geleden al bezig met data science.

Doordat iedereen door dit sterke leiderschap precies wist wat er verwacht werd, was er veel enthousiasme en gingen mensen harder lopen. Die cocktail van factoren zorgde ervoor dat we per jaar zo’n 20 procent groei maakten.

Vandaag de dag probeer ik dezelfde blik naar buiten te gebruiken om de strategie van Royal HaskoningDHV verder te ontwikkelen. Ik kijk niet alleen naar het moment, maar ook naar wat voor bedrijf we in de toekomst willen zijn. We kijken nu veel naar het ontwerpen van bijvoorbeeld luchthavens en gebouwen met artificial intelligence, waardoor je er niet twee of drie maar tienduizenden ontwerpt en daar vervolgens de beste uit kiest. We combineren onze domein kennis met AI. Dat is zo’n typische ontwikkeling waar we ons nu op richten en echt het verschil mee kunnen maken.’

Over de Goudhaantjes

Goudhaantjes zijn jonger dan 45 jaar, hebben al een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. Vanaf dit jaar hebben we een nieuwe aanpak met de Goudhaantjes. Goudhaan ben je voor het leven, maar je staat maar een keer in de lijst. 

De lijst van 2018 is hier terug te vinden. Lees via deze link de keerpunten van de andere Goudhaantjes.