Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mike Schoofs (TomTom): ‘Het was de perfecte leerschool voor aanpassingsvermogen’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de carrièrekeuzes van onze Goudhaantjes. Deel 57: Mike Schoofs, Managing Director Consumer bij TomTom.

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de carrièrekeuzes van onze Goudhaantjes. Deel 57: Mike Schoofs, Managing Director Consumer bij TomTom.
Foto: Unsplash

Mike Schoofs
Goudhaan in: 2018
Is: Managing Director Consumer bij TomTom

Keerpunt: Leidinggeven in Scandinavië

“Toen ik drie jaar voor TomTom in België werkte, werd ik in 2008 gevraagd om Scandinavië te gaan leiden. Ik wilde altijd graag naar het buitenland, nu kreeg ik ineens vier landen onder mijn hoede. Ik had al wel wat leiderschapservaring, maar dat was gestoeld op Vlaamse gebruiken. Er was al een Scandinavisch team, maar dat bestond uit Noren, Zweden, Denen en Finnen. En die culturen zijn allemaal heel anders.

Zo worden de Denen de tapijtverkopers van het Noorden genoemd: snel in de onderhandeling en nog sneller in een klap op plannen geven. Zij worden door de andere drie landen niet vertrouwd, want Denen zijn mega commercieel. Bij Zweden duurt het dan weer een hele tijd voordat je een vertrouwensband hebt opgebouwd en je zaken kunt gaan doen. Finse vergaderingen zijn ook een vak apart: daar wordt heel lang nagedacht en heel weinig gezegd. Je denkt dat het nergens over gaat, maar uiteindelijk communiceren zij op een heel andere manier.

Ik werd naar Scandinavië gestuurd om TomTom ook daar marktleider te maken – het enige Europese gebied waar we dat niet waren. De drie jaar dat ik daar bleef leerde me vooral om dingen die je hebt geleerd weer te vergeten en je andere gebruiken eigen te maken. Verdiep je in een cultuur en dan zul je begrijpen waarom mensen bepaalde beslissingen nemen. Het was voor mij de perfecte leerschool om te werken aan mijn aanpassingsvermogen.

Ook leerde ik veel over mijn eigen handelen. Ik wilde altijd alles perfect doen, maar hier leerde ik met vallen en opstaan dat je op die manier ook dingen kunt bereiken. Bovendien leer je daar enorm veel van. Als je wacht tot alles perfect is, sta je stil.

Het was zeker niet mijn missie om iedereen te gaan herenigen, maar wel om ervoor te zorgen dat er synergie ontstond. Dat is iets wat je niet alleen op de werkvloer voelt, maar ook van buitenaf. Op die manier bouw je aan je merk én je medewerkers.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Goudhaantjes zijn jonger dan 45 jaar, hebben al een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. Vanaf dit jaar hebben we een nieuwe aanpak met de Goudhaantjes. Goudhaan ben je voor het leven, maar je staat maar een keer in de lijst. 

De lijst van 2018 is hier terug te vinden. Lees via deze link de keerpunten van de andere Goudhaantjes.