Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fastned over zijn strijd met de gevestigde orde

Pomphouders willen niet dat Fastned laadpalen aan de snelweg plaatst. Michiel Langezaal (Fastned): 'Het terrein is niet van hun.'

Nieuwe toetreders roepen weerstand op. Hoe ga je ermee om als de gevestigde orde via de rechter probeert een duurzaam initiatief te dwarsbomen? Fastned, dat langs de snelweg laadpalen voor elektrische auto’s wil plaatsen, kreeg met zo'n situatie te maken. Het bedrijf had eind 2011 van de staat een vergunning gekregen om bij tweehonderd tankstations een laadstation voor elektrische auto's neer te zetten. Pomphouders eisten vorige maand in een kortgeding dat de rechter de vergunningverlening ongeldig zou verklaren.

De rechtbank Den Haag wees dit verzoek van de hand. De vergunningen zijn geldig en daarmee is een belangrijk juridisch obstakel voor Fastned uit de weg geruimd. Michiel Langezaal, oprichter van Fastned, vertelt over de weerstand van de gevestigde orde, de pomphouders.

MT.nl: Wat drijft de pompstationhouders om zich te verzetten?

Michiel Langezaal: 'Ik denk dat het gevoel is ‘wij zouden toch de enige zijn, het hele terrein is toch van ons?’ Maar als je in contracten gaat kijken is het terrein niet van hun. Je kunt het een beetje vergelijken met iemand die een appartement huurt in een leegstaand appartementengebouw. Die heeft bijna alle kamers in gebruik en vervolgens zegt de verhuurder dat hij dertig nieuwe huurders heeft gevonden. Het is ook een gevolg van niet willen realiseren dat laadinfrastructuur er moet komen.'

Hebben ze de boot gemist?

'Toen de vergunningen werden vergeven en de markt enigszins serieus begon te worden, werd een aantal mensen wakker en dacht ‘hee, we hebben achter het net gevist’. Dat gevoel de boot gemist te hebben zal vaker gebeuren. Neem Kodak, de producent van filmrolletjes. Dat was echt een partij die door logheid de verandering niet aankon. We zullen zien of dat hier ook gaat gebeuren. Je ziet het ook met Tesla en de BMW i3. Er is een schokkend verschil tussen een auto die 40.000 euro kost waar je 150 kilometer mee kan rijden en een Tesla die het dubbele kost maar waar je 350 kilometer mee kan rijden.'

Als nieuwkomer heb je altijd een voorsprong?

'Je ziet heel erg dat de greenfield-approach werkt. Je hebt niet de logheid dat je intern discussie moet hebben wat het beste is. Dat er mensen zijn die zeggen ‘de elektrische auto is niets, over vijf jaar is alles weer benzine laten we een kleine stadsauto maken, die hebben we nog niet, daar bouwen we dan straks een benzinemotor in’. Het is de paradox waarin bestaande bedrijven zitten die staan tegenover hele jonge clubs als Tesla die zeggen ´wij gaan hele goede auto’s ontwerpen´.'

Toch kan de gevestigde orde via de rechter flink dwarsliggen. Hoe bedreigend was deze rechtszaak voor Fastned?

'Op het moment dat de uitspraak andersom was geweest hadden we wel een probleem gehad. Dan houdt de ontwikkeling van heel het elektrisch vervoer in Nederland op. Wij maakten ons natuurlijk wel zorgen of de overheid dit goed had uitgezocht. Wij zijn niet de partij die uitgezocht heeft of het mogelijk was om een vergunning uit te geven.'

En nu, is dit een doorbraak?

'Een hele hoop mensen roepen dat, maar de juridische doorbraak was dat het eind 2011 mogelijk werd om een vergunning aan te vragen. Dit is 1-0 in de verdediging van die mogelijkheid. Wij zijn druk bezig en waren dat voor de uitspraak ook al. Dit neemt een blokkade weg die er anders had kunnen liggen.'

Jullie hebben op elke locatie ook een bouwvergunning nodig van de gemeente. Pomphouders kunnen daar ook bezwaar tegen maken.

'Als je eenmaal een kortgeding hebt verloren en je zou toch bezwaar willen maken tegen de bouwvergunning, zal de gemiddelde jurist zeggen: ‘ik zou er geen tijd in steken’. Nederland is een land waar je relatief makkelijk een rechtszaak begint. Dat kan altijd. Tot in lengte der dagen kan je dat doen.'

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is het zoeken van een samenwerking met de pomphouders geen optie?

'Vanuit ons is daar niet zoveel reden voor. Het realiseren van tweehonderd laadstations is al een enorme klus. De markt is zo gefragmenteerd met oliemaatschappijen, lokale pompstations, franchiseformules. Ik zie het voordeel ook niet. Het zal hier en daar wel gebeuren, we zijn graag goede vrienden.'

Hoe nu verder, waar staat Fastned?

'De bouwvergunningen komen er nu, maar het kost heel veel tijd. Er zit hier letterlijk iemand de hele dag niets anders te doen dan gemeentes te bellen. Ik denk dat we in september wel gaan beginnen met bouwen. Dat betekent dat we voor het eind van jaar een aantal laadstations hebben.'