Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 duurzame quick wins uit het bedrijfsleven

Duurzame quick wins? Graag! Bij het bedrijfsleven valt veel inspiratie te halen. Zo deden Ikea, Microsoft, Unilever en 4 anderen het.

Multinationals lopen voorop als het gaat om het omarmen van duurzaamheid. Ze hebben een merknaam hoog te houden en hebben de middelen om te experimenteren. Er zijn veel cases van multinationals die duurzaam succes boeken met relatief eenvoudige ingrepen. Zeven quick wins uit het bedrijfsleven waar iedereen wat van kan leren.

#1. Ikea plaatst zonnecellen op zijn daken

De gigantische winkels van Ikea hebben vaak veel plat dak. De afgelopen jaren heeft het concern, dat in 2020 energieneutraal wil zijn, op zijn daken zonnecellen geïnstalleerd. Op dit moment hebben 39 van de 44 Amerikaanse winkels van Ikea zonnecellen op het dak. Bij elkaar leveren die een vermogen van 38 megawatt. Dat is vergelijkbaar met het vermogen van een kleine gascentrale. In Nederland is het plaatsen van zonnecellen op bestaande daken ook sterk in opkomst. Bedrijven die zonnecellen op hun dak willen plaatsen kunnen daarbij gebruik maken van subsidieregelingen.

#2. FedEx optimaliseert zijn wagenpark

Transportbedrijf FedEx wil het brandstofverbruik van zijn wagenpark in 2020 met 30 procent terugbrengen ten opzichte van 2005. Een van de trucs die FedEx daarbij toepast is om de kracht van zijn bestelwagens aan te passen aan de routes die de wagens gaan rijden. FedEx kiest altijd voor de lichtste motor passend bij het verwachte gebruik. Dit bespaart tientallen miljoenen liters brandstof per jaar. Vergroening van het zakelijke wagenpark is in Nederland ook een populair onderwerp. Autodelen, kleine elektrische auto’s, nieuwe leaseconstructies: bedrijven die hiermee aan de slag willen, hebben veel mogelijkheden.

#3. Microsoft gebruikt data voor energiebesparing

Softwaregigant Microsoft zet data in om zijn kantoren in Seattle energiezuiniger te maken. Met behulp van sensoren wordt heel veel informatie over energiebehoefte en energiegebruik in kaart gebracht. Deze informatie wordt met behulp van computers geanalyseerd om zo potentiële besparingen te vinden. Microsoft maakte onlangs bekend het project op te schalen en zich in te gaan zetten voor het energiezuiniger maken van gebouwen van andere bedrijven in Seattle. In Nederland heeft de ‘slimme meter’ de laatste jaren zijn intrede gedaan op de consumentenmarkt. Veel energieleveranciers bieden slimme meters ook aan voor mkb-bedrijven. Met een slimme meter kan een bedrijf zelf aan de slag met energiebesparing. De meter kan bijvoorbeeld helpen bij het bewust maken van medewerkers dat het belangrijk is te letten op energieverspilling.

#4. Unilever plaatst warmtekrachtinstallaties

Levensmiddelengigant Unilever geldt als een van de wereldwijde koplopers op het gebied van mvo. Het bedrijf probeert op allerlei manieren energie te besparen. Een daarvan is het plaatsen van installaties voor warmtekrachtkoppeling bij zijn productiefaciliteiten. Met warmtekrachtkoppeling worden warmte en elektriciteit tegelijkertijd opgewekt waardoor minder energie verloren gaat. Vooral bedrijven die veel warm water nodig hebben kunnen baat hebben bij deze technologie. Denk aan: hotels, restaurants en dergelijke.

#5. HP verscheept laptops per trein

HP gaat goederen per trein van China naar Europa verschepen. Bij het transport per trein komt flink minder CO2 vrij dan bij andere transportvormen. Ten opzichte van luchttransport wordt bij transport per trein slechts een dertigste van de hoeveelheid CO2 uitgestoten. Daarnaast is de trein volgens HP ook flink goedkoper dan luchtvracht: een derde van de prijs. Op een kleinere schaal kan elk bedrijf werken aan verduurzaming van de distributie. Dat betekent niet dat in China ingekochte spullen mee moeten met de trein van HP. Dat kan bijvoorbeeld ook door voor zendingen binnen de stad gebruik te maken van fietskoeriers in plaats van een traditioneel koeriersbedrijf.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#6. Disney compenseert uitstoot met een bosproject in Peru

Disney compenseert de CO2-uitstoot van zijn pretparken en cruise-activiteiten door een bosproject in Peru te steunen. Met de donaties van het concern worden lokale boeren die illegaal hout kapten gestimuleerd om op een duurzame manier landbouw te bedrijven. De bijdrage van Disney heeft 400.000 ton CO2-uitstoot bespaard. Het compenseren van uitstoot via projecten op het zuidelijk halfrond is een veelgebruikte methode om de ecologische voetafdruk te verminderen. Bedrijven die echt laaghangend fruit op het gebied van energiebesparing al geplukt hebben, kunnen langs deze weg CO2-uitstoot compenseren.

#7. Hotelketens bundelen inkoopkrachten

Amerikaanse hotelketens, waaronder Mariott, hebben samen een inkoopindex opgezet die het duurzaamheidsgehalte van toeleveranciers meet. Dit moet ertoe leiden dat de hotelbedrijven duurzamer gaan inkopen. Een van de problemen met duurzaam inkopen is dat kleinere ondernemingen alleen niet sterk genoeg staan ten opzichte van hun toeleveranciers om duurzame eisen te stellen. Het bundelen van krachten zoals de grote Amerikaanse hotelketens doen, is ook in Nederland in opkomst. Een voorbeeld is het Initiatief Duurzame Handel.

mvo