Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 x medewerkers verleiden tot duurzaam gedrag

Wie medewerkers wil laten vergroenen, kan ze beter verleiden dan dwingen. Maar hoe doe je dat? Zes trucs die werken.

T-Mobile zet zich sterk in op 'zachte duurzame maatregelen'. Het telecomconcern streeft ernaar dat medewerkers ook privé verduurzamen. Het gebruikt verschillende instrumenten om werknemers een zetje te geven. Drie van deze verleidingsmethoden op een rij:

# Zonnepanelenregeling voor thuis

Fleur de Bruijn, csr-manager bij T-MobileT-Mobile besloot vorig jaar te investeren in zonnepanelen op het dak van zijn kantoor in Den Haag. De korting die het bedrijf kreeg van de installateur, bedong het ook voor zijn medewerkers. Dat pakte goed uit, alleen niet helemaal zoals T-Mobile had bedoeld. ‘Het aanbod was eigenlijk te hoogwaardig voor de consumentenmarkt. Veel medewerkers zijn op basis van onze voorlichting wel overgegaan op zonnepanelen, maar maakten geen gebruik van de speciale aanbieding maar van een andere variant die meer op maat was’, vertelt csr-manager Fleur de Bruijn (foto rechts).

# Geen papier gebruiken en afval scheiden

De ‘think before you print’-disclaimer onderaan e-mails kent iedereen inmiddels wel. T-Mobile gaat hierin nog een stapje verder. In de winkels is bijna al het papier uitgebannen. De Bruijn: ‘We doen alles met tablets. Dan hoop je dat als mensen er zo bewust mee om gaan op de werkvloer, het ook thuis impact heeft.’ Hetzelfde probeert het bedrijf te bereiken met het scheiden van afval. Bij alle bureaus zijn de kleine prullenbakken verwijderd en vervangen door één grote prullenbak op de afdeling waarin alles gescheiden wordt ingezameld.

# Medewerkers kennis laten maken met het ov

Het bedrijf wil medewerkers verleiden de auto te laten staan. Volgende maand krijgen medewerkers de kans tien dagen het openbaar vervoer uit te proberen. Deelnemers krijgen een ov-kaart en er wordt ze gevraagd hun ervaringen te delen. ‘Als je ze het verhaal laat doen, denken anderen misschien 'hee ik woon in de buurt, misschien kan ik dat ook doen'.’ De top geeft het goede voorbeeld. Een directeur treedt op als ambassadeur van de actie.

De trucs van Waterschap Rivierenland

Het Waterschap Rivierenland wil het aantal autokilometers terugdringen. Het doel is het aantal kilometers tussen 2011 en 2015 met 15 procent omlaag te brengen. Net als T-Mobile zet de organisatie daarbij vooral in op zachte maatregelen. Medewerkers moeten bewuster gaan reizen. Drie verleidingstechnieken van het waterschap.

# Kilometerreductie onderdeel functioneringsgesprekken

De duurzame doelstellingen zijn onderdeel van evaluaties en functioneringsgesprekken. ‘Het staat op de agenda. Wat is jouw bijdrage geweest’, vertelt projectleider Eric Kuindersma (foto boven). Het gaat er vooral om dat ze nadenken over hun reisgedrag en nadenken hoe ze anders kunnen reizen. 'Het moet niet beperkend worden in je werk. Ik zeg altijd dat als ergens een dijk doorbreekt, we iets niet goed hebben gedaan.'

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

# Mobiliteitsladder

Het uitgangspunt is dat medewerkers kijken of een reis echt nodig is en zo ja, wat dan de beste manier is om te reizen. Een van de manieren om ze hierbij te helpen is een soort mobiliteitsladder. Elke reismogelijkheid krijgt hierop een soort label op basis van de hoeveelheid CO2-uitstoot. Kuindersma: ‘Er zijn zes categorieen. Het minste is niet reizen, het meeste is reizen met een eigen auto. Die ladder staat bij ons prominent op het intranet, iedereen kent dat ding.’

# Thuiswerkvergoeding voor een kopje koffie

Het waterschap introduceerde zeven jaar geleden al flexwerken. Medewerkers worden nu actief gestimuleerd om thuis te werken. Allemaal met het oog op het terugdringen van de kilometers. Dit gebeurt onder meer met een kleine financiele vergoeding. ‘Als je thuis werkt, krijg je minder woon-werkvergoeding. Aan de andere kant krijg je een thuiswerkvergoeding zodat je een kopje koffie kunt zetten’, vertelt Kuindersma.