Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heb jij al een ICT-securitybeleid? Waarom je er nu echt aan moet geloven

Vooral grotere organisaties investeren momenteel in een beveiligingsbeleid voor bedrijfsdata. Maar uiteindelijk kan geen enkel bedrijf nog om het topic heen. Heb jij al een mobiel securitybeleid? En waarom zou je dat wel moeten willen?

Samsung Knox
Foto: Samsung

Mobiel werken brengt heel wat voordelen met zich mee, maar het zet tegelijkertijd de bescherming van bedrijfsdata onder druk. Bovendien vinden de makers van malware en virussen steeds nieuwe manieren om toestellen aan te vallen of te saboteren. En nu de grotere ondernemingen hun IT-beveiliging perfectioneren, mikken hackers op de makkelijker te kraken kleine en middelgrote bedrijven. Dat blijkt althans uit cijfers van Eurostat. De belangrijkste feiten op een rij:

#1. Hoe kleiner, hoe kwetsbaarder

infographic ICT-securitybeleid

Eén derde van de Europese bedrijven (32 procent) heeft een ICT-securitybeleid. In Nederland geldt dat voor 29 procent, iets minder dus. Wat daarbij opvalt: hoe kleiner het bedrijf, hoe kleiner de kans dat er een beleid is rondom databescherming.

#2. IT en communicatie lopen voorop

De IT- en communicatiesector blijkt de grote pionier op securitygebied. Al zullen de overige industrietakken zeker volgen. Alleen al vanwege het feit dat Deloitte de kosten voor cybercriminaliteit op 10 miljard euro schat. En dat bedrag is dus alleen voor rekening van Nederlandse organisaties.

#3. Vooral bang voor data-problemen

infographic ICT-securitybeleid

Het merendeel van de bedrijven werkt een ICT-securitybeleid uit omdat ze vrezen voor gesjoemel met data of gegevensvernietiging. Ook het lekken van data is een risico dat bedrijven willen aanpakken. Onbereikbare ICT-diensten door een hack van buitenaf sluit de top 3 angsten af.

#4. De uitdaging van mobiele dataveiligheid

Naast de benoemde angsten van bedrijven rondom bedrijfsdata en bereikbaarheid, doemt er nog een nieuw risico op in het IT-netwerk van bedrijven: smartphones en tablets. Vooral wanneer er persoonlijke apparaten op de werkvloer worden gebruikt, heb je daar als bedrijf weinig controle over. Coaching en bewustmaking van de medewerkers zijn dan ook cruciaal, al volstaat dit zelden. Daarom deze drie aanvullende tips: