Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom we tóch naar trendwatchers moeten luisteren

Trendwatchers zitten er vaak naast. Toch is het goed om naar ze luisteren. Want je ziet iets pas, als je weet waarop je moet letten.

Ik krijg vaak de vraag waarom ik toch met zoveel passie en energie overal tegenaan schop. Waarom ik soms zover voor de troepen uitloop. Sommigen zeggen me wel eens dat ik misschien eens wat minder extreem moet zijn, dan heb je meer mensen die luisteren.

Iemand moet het doen

Het antwoord dat ik dan geef is altijd eenvoudig: 'Iemand moet het doen'. Als iedereen wacht tot het moment dat het 'tijdig' is, dan komt dat moment er namelijk niet. Je ziet namelijk pas wat er is als je weet waar je op moet letten. Een prachtig voorbeeld hiervan is te zien in het wereldberoemde filmpje van die twee basketbalteams en die gorilla. Dat filmpje waar die gorilla door het beeld komt wandelen en de helft van de mensen het niet ziet. Kent u hem?

Overdrijven

Interessant, niet? Dat we steeds pas zien wat er gebeurt als we weten waar we op moeten letten? Dat is voor mij dan ook precies de reden waarom het zo belangrijk is om naar trendwatchers en futuristen te luisteren. Ook al zitten ze er vaak naast, qua timing. Ook al hebben ze niet in 100 procent van de gevallen gelijk. Ook al overdrijven ze soms. Maar ze geven wel aan waar we maar beter op kunnen letten.

Grote bank

In het prille begin van mijn ondernemerschap mocht ik ooit een lezing geven op een intern evenement van een grote bank. Het ging over innovaties in recruitment, iets waarover ik nog steeds veel schrijf en spreek. Vooraf werd me echter meegedeeld dat ik het níet over gaming voor recruitment hoefde te hebben. Daar hadden ze zich namelijk al in verdiept, zeiden ze, omdat een concurrent daar wel iets mee deed. Maar zij hadden het afgewezen: gaming was niets en zou ook niets worden.

Uitgejouwd

Ik had het er in mijn lezing natuurlijk toch over, met cases die wel goed hadden gewerkt. Zes maanden later zat ik in een andere sessie over gaming en recruitment. De spreker werd zo ongeveer de zaal uitgejouwd. Maar naast me zat een recruiter die ik destijds bij de grote bank toch had geinspireerd. Zij zei steeds dingen als: 'Daar had jij het ook over', 'Daar heb ik laatst iets over gelezen', 'O, dat is ook interessant' en: 'Daar gaan wij binnenkort ook iets mee doen.'

Op het netvlies

Doordat ik het onderwerp bij haar op het netvlies had gezet, zag ze ineens veel meer artikelen en cases die ze voorheen had genegeerd. Er bleken veel meer goede voorbeelden te zijn dan ze dacht, als ze er maar voor openstond. 'Selectieve perceptie', noemen we dat fenomeen in de psychologie.

Innovaties en kijken

Precies die rol zie ik voor trendwatchers en futurologen: laten zien wat er gebeurt, om zo duidelijk te maken wat er zou kunnen gáán gebeuren. Er zijn veel innovaties, die lang niet allemaal even succesvol zullen worden. Toch is het belangrijk om alle technologische en sociaal-maatschappelijke trends op een rijtje te zetten. Daarom ook schrijf ik voor Management Team stukken over 3D-printen, zelfrijdende auto's en banen die gaan verdwijnen en nieuwe banen die verschijnen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor de troepen uitlopen

Mijn stukken worden niet altijd even goed gewaardeerd, vaak omdat ik denk ik 'te ver voor de troepen uitloop'. Toch blijf ik dit graag doen. Je ziet het namelijk pas, als je weet waar je op moet letten. Welke belangrijke technologische en sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen ziet u over het hoofd, omdat u niet weet waar u moet kijken?

Beeld via Flickr.com

Meer over de revolutie van werk?