Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De beste ideeën komen zelden van je eigen mensen

Het is arrogant te denken dat alleen je eigen mensen goede ideeën hebben. Waarom zou je het aan de hele wereld vragen?

Crowdsourcing is een topic dat de laatste jaren weer iets minder aandacht krijgt in de media dan enkele jaren geleden. Je zou kunnen stellen dat we nu in de hype cycle (van Gartner) door de trough of disillusionment gaan. Het lijkt allemaal wat minder te zijn dan sommigen tijdens de hype beweerden. Toch geloof ik nog steeds dat open innovatie de komende decennia de grote drijfveer van productiviteit zal zijn.

Iedereen is briljant

Seth Godin stelde het heel goed in zijn boek Linchpin: 'Iedereen is briljant, maar niet op elk moment.' Iedereen heeft zijn unieke, briljante ingevingen. Velen doen daar echter niets mee, wat hen zelf schaadt. Bedrijven zouden ernaar moeten streven dat deze briljante momenten juist wel gedeeld worden. En het liefst met die bedrijven natuurlijk, die hen daarvoor dan zouden moeten belonen.

Innocentive

Een voorbeeld van een platform waar dit gebeurt is innocentive.com. Ik ben daar zelf ook actief als 'solver' en los dus vraagstukken op waarvan ik denk iets te weten. Het grote voordeel voor de deelnemende bedrijven: als ze mijn idee niet goed genoeg vinden, kost het ze niets. Het interessante hieraan is dat ik dus de mogelijkheid heb om mee te denken met problemen waarvan ik niet de reputatie geniet er kennis van te hebben. Zo heb ik nog nooit bij een farmaceut gewerkt en ben ik ook geen Big Data-analist, maar won ik al wel een challenge over 'Big Data in pharma'. Blijkbaar was mijn idee hierover het beste van de honderden inzendingen. Voor een marketingconcept hoe een organisatie mensen kan laten nadenken over de dood en de planning voor nabestaanden geldt hetzelfde. Ook daarop ben ik bepaald geen breed gerespecteerd expert, maar ik had blijkbaar wel het beste idee.

Intellectueel kapitaal

Via een platform als InnoCentive kun je dus de briljante geesten van over de hele wereld vragen problemen voor je op te lossen en alleen het beste idee betaal je. Dat klinkt mooi. Zijn er dan geen adders onder het gras? Een veelgestelde vraag is altijd: hoe zit het dan met je intellectueel kapitaal? Hoe weet je dat ze je idee niet toch gebruiken, zonder ervoor te betalen? Mijn antwoord is dan altijd: 'Dat weet je niet, maar als het zou uitkomen kan een platform als InnoCentive meteen opdoeken'. Dus dat gaat niet gebeuren.

Kwaliteit, geen inzet

'Ik wil gewoon altijd betaald worden voor mijn ideeen', is een andere veelgehoorde opmerking. Dat kan, maar als ondernemer wil ik wel dan altijd het beste idee van de wereld van je hebben en de kans dat jij altijd het beste idee hebt in de wereld is bijna nihil. Iedereen is namelijk briljant, maar niet op elk moment. En ik ben bereid te betalen voor kwaliteit, niet voor inzet. Dat geldt voor bijna iedereen, dus waarom willen we dan zelf wel altijd betaald worden voor inzet?

Angst

Veel bedrijven durven nog niet hun R&D, hun intellectueel kapitaal, van elders te halen. Dat begrijp ik uiteraard wel, maar ook weer niet. Angst is meestal een heel slechte raadgever. En bovendien is de uitvoering minstens even belangrijk als het idee, zo niet belangrijker. Geen chemicus zal ooit in zijn eentje een heel nieuw wasmiddel kunnen uitvinden en op de markt kunnen brengen voor Procter & Gamble. Daar heb je dus altijd ook interne mensen voor nodig. Maar dat wil toch niet zeggen dat je niet je bedrijf kunt opengooien voor ideeën van buitenaf?

Toekomst

Ik geloof sterk in de toekomst van platformen als InnoCentive. De kansen die ze bieden zijn gigantisch. En interessant is dat ik verwacht dat de prijs juist opgedreven wordt naarmate er meer mensen actief op worden. Hoe meer challenges er komen, hoe meer de solvers te kiezen hebben. Dus dan zullen zij eerder gaan voor de challenges met het hogere prijzengeld. Want – eerlijk is eerlijk: momenteel is het prijzengeld nog niet heel hoog. Zeker niet in relatie tot de waarde die sommige solvers toevoegen aan het bedrijf.

Foto via Flickr.com

Meer over de revolutie van werk?