Reputatie

Louvre wint van Rolex: wat kunnen bedrijven leren van musea?

Het Louvre in Parijs kennen we allemaal, ook al hebben we het (nog) niet bezocht. Het is wereldwijd het kunstmuseum met de beste reputatie, blijkt uit onderzoek. Het Louvre scoort daarmee hoger dan Rolex, het best beoordeelde bedrijf ter wereld. Wat kunnen bedrijven leren van musea?

Professor Cees van Riel, werkzaam aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, bestudeerde twintig jaar lang de reputatie van bedrijven en hoe die tot stand komt. Dat deed hij samen met het Reputation Institute, een internationaal bedrijf dat gespecialiseerd is in dit onderwerp. De studie die zij onlangs afrondden leverde opvallende resultaten op. Van Riel vergeleek de reputatie van bedrijven met die van prestigieuze musea wereldwijd. Wat bleek, musea doen het dus veel beter. Louvre vs. Rolex In de studie ranken de onderzoekers musea en bedrijven op een schaal van 0-100. Ze vroegen 12.000 mensen naar hun mening, waarvan sommigen de musea wel hadden bezocht en anderen niet, maar die er wel een mening over hadden. In totaal werden 18 musea in tien verschillende landen meegenomen in het onderzoek. Het Louvre spande de kroon met een score van 84,3. Ter vergelijking: Rolex is het bedrijf met de beste reputatie ter wereld, zij scoren 80,4. Op nummer twee van bedrijven staat Lego met 79,5 punten. Ook dat bedrijf scoort lager dan overige vier musea in de top-5. Dat zijn het Van Gogh Museum (81,9), het Rijksmuseum (81,7), State Hermitage Museum (81,4) en het British Museum met 80,8 punten. Succes Er zijn verschillende factoren die meespelen in het verschil in reputatie, legt Van Riel uit in een video. Daar liggen ook meteen kansen voor bedrijven. Van Riel geeft drie redenen voor het succes van musea. Ze onderscheiden zich met kwalitatief sterke collecties, dat het museum een bepaalde sfeer geeft. Ook speelt de stad en het land waarin het museum staat mee. Mensen zijn sneller geneigd om een museum hoog te beoordelen wanneer het in een stad of land staat dat ook een goede reputatie heeft. Denk aan het Louvre in Parijs. Als laatst zijn musea waardevol voor de maatschappij, omdat zij een bijdrage leveren. Ze bewaren het nationaal erfgoed en de cultuur en bieden daarnaast educatie en vermaak. Lessen Volgens Van Riel hebben bedrijven dus flink wat te leren van musea. Hij verpakte de onderzoeksresultaten samen in drie lessen. Als eerst kunnen bedrijven inspiratie opdoen van de ‘purpose’-gedreven manier van werken bij musea. Zij werken met een hoger doel voor ogen. Uit onderzoek blijkt ook dat als de zingeving binnen een bedrijf duidelijk geformuleerd is, het bedrijf 60 procent meer kans heeft op groei. Ten tweede werken musea heel open en transparant. Het is namelijk duidelijk wat een museum doet en waarom, bij bedrijven is dit vaak veel ondoorzichtiger. Als laatst stelt Van Riel dat musea geen geld verspillen van de consument. Ze zijn heel kritisch in geld uitgeven, ook omdat ze een duidelijk doel voor ogen hebben.