Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze boeken liggen op het nachtkastje van Amerikaanse CEO’s

Er worden talloze lijstjes gepubliceerd met de populairste boeken onder managers. Deze 4 titels stonden vaak bovenaan het leeslijstje van Amerikaanse CEO's en kunnen jou ook vooruit helpen.

Er worden talloze lijstjes gepubliceerd met de populairste boeken onder managers. Deze 4 titels stonden vaak bovenaan het leeslijstje van Amerikaanse CEO's en kunnen jou ook vooruit helpen.
Open book and magical glowing letters. Foto: Getty

MT is op onderzoek uit gegaan en selecteerde uiteindelijk vier titels die een mooi inzicht verschaffen in niet enkel de leesstapel van de Amerikaanse manager, maar bij uitbreiding in de ziel en ontwikkeling van je carrière.

#1. De Meditaties (Marcus Aurelius)

Marcus Aurelius was een Amerikaanse keizer uit de tweede eeuw die de geschiedenis ingegaan is als de keizer-filosoof. Aurelius behoorde tot de zeldzame groep Romeinse keizers die een passie hadden voor filosofie. De Meditaties werden enkele jaren geleden door ondernemers en bedrijfsleiders ‘ontdekt’ en plotseling was je een slome duikelaar als je het boek niet gelezen had. In de Meditaties lezen we de levenswijsheden van Aurelius. De keizer heeft het onder meer over het belang om onverstoord het leven tegemoet te treden. ‘Je hebt macht over je geest, niet over de gebeurtenissen buiten jou. Besef dit en je zult kracht vinden.’ Het is een niet mis te verstane aanmaning om kracht uit positieve gedachten te putten. Bij een van nature optimistisch Amerikaans publiek viel het alvast niet in dovemansoren.

#2. The Fountainhead (Ayn Rand)

Ayn Rand was een Russisch-Amerikaanse libertarische leidsvrouw. In The Fountainhead uit 1943 volgen we het verhaal van Howard Roark, een jonge architect die modernistische gebouwen ontwerpt en weigert compromissen te sluiten met een architecturaal establishment dat niet van innovatie wil horen. Roark is in dit verhaal de individualistische held die een manmoedige strijd levert tegen de collectivistische dwingelandij. Het Pew Research Center voerde in 2011 uitgebreid onderzoek naar de verschillen in waarden tussen Amerikanen en West-Europeanen. Wanneer je Amerikanen de vraag stelt wat belangrijker is, zelf je doelen kunnen nastreven zonder inmenging van de staat of een staat die ervoor zorgt dat niemand iets te kort komt, kiest 58 procent van de Amerikanen voor de eerste optie. In Duitsland was dat slechts 36 procent en in Spanje zakte dat aantal zelfs tot 30 procent. Ayn Rand had in Europa nooit het succes kunnen verwerven dat haar in de Verenigde Staten te beurt viel.

#3. Think and Grow Rich (Napoleon Hill)

Je wilt de Amerikaanse bedrijfsleiders die dit zelfhulpboek uit 1937 gelezen hebben niet te eten geven. Napoleon Hill interviewde meer dan 500 van de rijkste mannen in de Verenigde Staten om het geheim van hun succes te ontdekken. De inzichten gaven vorm aan een dertien stappenplan om je doelen te bereiken. En die doelen konden ook van niet-financiële aard zijn. Een selectie van drie stappen: verlangen (je moet het echt willen), vertrouwen (je moet erin vertrouwen dat je je doelen kunt verwezenlijken) en autosuggestie (door meditatie moet je je nieuwe overtuigingen, waaronder dus het vertrouwen dat je kunt slagen, nu in je hoofd prenten). De pseudowetenschap van Hill is vandaag gemeengoed in de producten van een Amerikaanse zelfhulp industrie die miljarden dollars waard is. En ook de Amerikaanse bedrijfsleiders hebben de Kool-Aid gedronken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4. Benjamin Franklin: An American Life (Walter Isaacson)

De biografie van Isaacson over deze founding father is onder meer het favoriete boek van Elon Musk. Wat hebben Amerikaanse bedrijfsleiders met deze dead white man? Franklin was een uitvinder, wetenschapper, zakenman, diplomaat, auteur en veel meer. Hij was een selfmade man die zichzelf door zware inspanningen nieuwe vaardigheden bij bracht. Hij geloofde ook heilig in de noodzaak om in persoonlijke verbetering te investeren als noodzakelijke voorwaarde voor professioneel succes. In de club die hij daartoe oprichtte, de ‘Junto’, kwamen intellectuelen en artiesten samen om de boeken te bespreken die ze op dat moment aan het lezen waren en daarnaast de lessen die uit die boeken getrokken konden worden. De tomeloze ambitie van Franklin drukte een grote stempel op de persoonlijkheid van Amerika.

Over de auteur: Vlaming Jo Detavernier woont en werkt sinds 2015 in de Verenigde Staten. Hij is een partner in Manzer Communications, een onafhankelijk PR-kantoor in Austin, Texas. Hij is de oprichter van Science for PR en was in 2012 de hoofdredacteur van de essaybundel ‘Mijn Amerika’ (Pelckmans).