Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Linkbuilding in 2020 en verder

Laatst bijgewerkt: 07-09-2020 13:15:47

Persbericht - Het vormt het beste bewijs dat linkbuilding ook in 2020 nog steeds een onmisbare pijler is onder een vindbare website....

webton

Het vormt het beste bewijs dat linkbuilding ook in 2020 nog steeds een onmisbare pijler is onder een vindbare website. De links naar je site bepalen je rankings in de zoekresultaten zelfs voor maar liefst 50%.

Hoe werkt linkbuilding in 2020?

De basis van linkbuilding is in 2020 nog altijd onveranderd. Dat betekent dat je strategisch backlinks (verwijzingen) naar pagina’s op jouw website opbouwt, zodat Google ziet dat veel mensen deze met elkaar delen.

De conclusie van de zoekmachine: jouw site is zó populair, dat de inhoud voor bezoekers blijkbaar de moeite waard is. Google plaatst je website vervolgens hoger in de zoekresultaten en jij geniet van de extra bezoekers die dit oplevert.

Maar er zijn ook dingen veranderd

Want terwijl het vroeger vooral de hoeveelheid links was die je positie in Google bepaalde, beoordeelt de zoekmachine tegenwoordig met name ook de kwaliteit in relatie tot die links.

Kwaliteit is volgens Google heel simpel: dat is de mate waarin een website voorziet in de behoefte van de gebruiker.

In 2020 en verder heeft linkbuilding daarom alleen nog effect als:

  • Je interne linkingstructuur op orde is
  • Je eigen content van hoge kwaliteit is
  • De verwijzende websites van hoge kwaliteit zijn

Het verbeteren van die 3 zaken doe je als volgt:

1). Je interne linkingstructuur verbeteren

Hoewel de meeste aandacht van linkbuilders uitgaat naar het opbouwen van sterke links op andere websites, vormen ook de links op je eigen website onderdeel van linkbuilding.

Google ziet het als je op je website vaak naar bepaalde pagina’s verwijst. Hieruit leidt de zoekmachine af dat dit belangrijke pagina’s zijn die een hogere ranking verdienen.

In een goed opgebouwde website staan de links naar dit soort pagina’s bijvoorbeeld in het hoofdmenu, waardoor je er automatisch vaak naar verwijst.

Zo’n logische interne linkstructuur helpt bezoekers bovendien om beter op je site te navigeren. Vanuit de hoofdonderwerpen is het namelijk makkelijk doorklikken naar specifiekere pagina’s.

2). Je eigen content verbeteren

Fijn geschreven content met relevante informatie trekt van nature links aan. Toch kan het geen kwaad om dit proces met linkbuilding te versnellen.

Andersom versnelt content van goede kwaliteit de resultaten van je linkbuilding. Google ziet dan dat de content relevant is voor gebruikers die op bepaalde onderwerpen zoeken.

Schrijf daarom altijd artikelen met de vragen van jouw doelgroep in het achterhoofd. De verschillende afdelingen in je bedrijf weten vaak wat er leeft onder gebruikers.

Geef in je content antwoord op deze gebruikersvragen en positioneer jezelf daarmee als relevante bron van informatie. Dit zal het effect van je linkbuilding op meerdere vlakken versterken.

3). Verbeter de kwaliteit van je linkprofiel

Je linkprofiel is de verzameling van alle links die naar je website verwijzen. Hoe meer verwijzende websites van hoge kwaliteit je linkprofiel bevat, hoe sterker het is.

Een sterk linkprofiel is in 2020 de belangrijkste graadmeter voor Google om de kwaliteit en relevantie van je website te bepalen.

Bevat je linkprofiel veel links van gerespecteerde bronnen (denk aan bekende landelijke media en andere autoritaire websites), dan begrijpt de zoekmachine dat jouw bedrijf een serieuze speler is.

Het opbouwen van ijzersterke backlinks is daarom ook in de komende jaren nog altijd verreweg de meest effectieve manier om met je website snel hoger in Google te komen.

Linkbuilding in 2020 en verder: onze voorspelling

Blijven de 3 genoemde linkbuilding methoden in de komende jaren eigenlijk wel werken? Daar kunnen we kort over zijn: SEO-experts twijfelen hier niet aan.

De reden hiervoor is dat kwaliteit de drijvende kracht is achter al deze linkbuilding methoden. Het draait hierbij niet om het verzamelen van zoveel mogelijk backlinks, maar om het voorzien in de behoefte van de gebruiker.

Dit is het leidende principe waaromheen elke zoekmachine is opgebouwd. Daarom zal Google een sterk linkprofiel blijven belonen met een hogere positie voor je website – zowel nu als in de komende jaren.