Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe kan een bedrijfsoverdracht een succesverhaal worden?

Ondernemen is uiteraard een vaardigheid op zich, maar het is nog heel wat anders dan het overdragen van een bedrijf. Dat is natuurlijk ook logisch, want het zijn beide heel verschillende activiteiten. Daarnaast is het bovendien niet iets dat je naar alle waarschijnlijkheid veel zult gaan doen. Een bedrijf verkopen of kopen zul je in je loopbaan misschien maar één keer doen, dus dan het moet wel goed gebeuren. De onderstaande tips van Bedrijventekoop kunnen daarbij zeker helpen.

Duidelijke strategie

Het is zowel voor de koper als de verkoper belangrijk om een duidelijke strategie op te stellen voordat de bedrijfsoverdracht voldaan wordt. Zo zal de verkopende partij een duidelijk beeld moeten hebben van het volledige traject. Je moet bijvoorbeeld weten welke stappen tijdens het proces genomen moeten worden. Mogelijk heb je hierbij hulp nodig, dus huur dan een ervaren adviseur in. Voor de koper is dit uiteraard ook van belang, maar wel op een andere manier. De nieuwe eigenaar moet namelijk duidelijk maken wat hij of zij precies wil. Als dit helder is voordat het bedrijf overgedragen wordt, dan zullen beide partijen een betere deal bereiken.

Goede relatie

De overname van een onderneming valt of staat met een goede relatie tussen de verkopende en de kopende partij. Deze relatie moet gebouwd zijn op basis van vertrouwen vanuit beide kanten. Dit is van belang tijdens het traject van de overdracht, maar ook na de verkoop is dit zonder twijfel belangrijk. Als de verkoper na de overdracht nog (deels) afhankelijk is van het bedrijf dan is een goede relatie zelfs nog belangrijker.

Opvolger

Voor de verkopende partij is het van belang om duidelijk te maken wanneer je een koper geschikt vindt. Dit is nodig om een goede opvolger te vinden als de eigenaar van het bedrijf. Je zult een potentiële koper moeten onderzoeken om erachter te komen of hij of zij capabel is als opvolger. Alhoewel dit wel wat werk is, zal dit onderzoek het zoekproces eenvoudiger maken. Dit komt doordat je dan precies weet waar de koper aan moet voldoen, dus het geeft een heel duidelijk beeld voor je zoektocht.