Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pauwel Wiertsema logische nieuwe CEO Hello Fresh

Pauwel Wiertsema weet veel van supply chain management. Ideaal als je de baas wordt van een maaltijdbezorger.

Dat Pauwel Wiertsema de nieuwe CEO van Hello Fresh Benelux zou worden, staat in de sterren geschreven. Wiertsema was de afgelopen drie jaar COO van de maaltijdbezorger en nauw betrokken bij de ontwikkeling van het bedrijf. Zijn benoeming is logisch in het licht van de gewenste continuïteit van de Benelux-tak van het internationale concern. Op 1 september neemt Wiertsema het stokje over van Maartje Frederiks, die de Nederlandse tak van Hello Fresh acht jaar geleden opzette.

Dat het iemand vanuit de eigen gelederen zou worden, is iets dat Pauwel Wiertsema zelf aanbevolen zou kunnen hebben. Zes jaar geleden al reageerde hij op een artikel in The Economist over het ontslag toen van Siemens-CEO Peter Löscher. ‘Hij werd binnengehaald omdat iemand van buiten de bezem beter door het bedrijf zou kunnen halen. Toen hij ontslagen werd, stelde The Economist ironisch genoeg dat het vertrek makkelijker zou zijn geweest omdat Löscher iemand van buiten was.’

Toen olie, nu maaltijden

Wiertsema heeft zich gespecialiseerd in supply chain management – in wezen de bodem onder Hello Fresh. Dat deed hij al voordat hij in 2016 in dienst trad bij de maaltijdbezorger, toen hij projectleider was bij de Boston Consulting Group. Het verschil was wel dat hij toen vooral nadacht over de supply chain van olie- en gasbedrijven. Wat niet onlogisch is gezien zijn verdere achtergrond.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wiertsema deed afstudeeropdrachten bij Maersk Oil en Shell, als student Petroleum Engineering aan de TU Delft voordat hij de consultancy in rolde. Tijdens zijn loopbaan van zeven jaar bij de Boston Consultancy Group haalde hij zijn MBA aan de Columbia Business School, een opleiding die hem nu zeker van pas gaat komen.

Hello Fresh heeft een turbulente tijd achter de rug, het rustiger vaarwater is aan de horizon te zien. Na jaren van operationele verliezen, heftige concurrentie, ongebreidelde groei, de beursgang eind 2017 en wereldwijde overnames kan het maar zo zijn dat het concern dit jaar een operationele winst in de boeken kan schrijven. Het doel is om aan het eind van het jaar wereldwijd twee en een half miljoen klanten te hebben. Pauwel Wiertsema mag daaraan zijn steentje bijdragen.