Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Marc Duijndam (Funda)

De Amerikaanse investeerder General Atlantic toont interesse in online woonplatform Funda. Maar volgens Funda zijn er geen plannen om het bedrijf te verkopen: ‘Funda draait fantastisch, er zijn zoveel partijen die op een of andere manier geïnteresseerd zijn', zegt een woordvoerder in het FD. Dat succes is onder andere te danken aan CEO Marc Duijndam.

Foto: Youtube

Duijndam noemt zichzelf een bouwer. Altijd op zoek naar businessmodellen waar hij het volste vertrouwen in heeft. ‘Als ik in een idee geloof, stop ik daar mijn energie in en ga aan bepaalde knoppen draaien om het tot een succes te maken’, zei hij eens in een interview met Emerce.

Google Benelux

Met deze visie stampte Duijndam vanaf 2002 Google Benelux uit de grond. Wat begon in zijn eentje groeide in zes jaar tijd uit tot een team van 65 man, een omzet van tweehonderd miljoen euro en een nieuw kantoor in Brussel. In die tijd was Google nog niet de gigant van nu, het bedrijf had in 2002 slechts vijfhonderd medewerkers wereldwijd. Regelmatig vloog Duijndam naar Californië voor overleg met oprichter Larry Page of Marissa Mayer, destijds de directeur. Kippenvelmomenten zegt hij erover in NRC. Mede dankzij Duijndam werd Nederland één van de meest winstgevende landen voor Google

Dat hij bij Google is gaan werken noemt Duijndam zijn beste beslissing ooit. ‘In korte tijd heb ik Google Benelux weten op te bouwen tot een succesvol bedrijf met een groot team.’ Ook in het aannamebeleid van Google kon hij zich goed vinden, zelfs zijn assistente was universitair geschoold. ‘Je moet altijd mensen aannemen die beter en slimmer zijn dan jij’, aldus Duijndam.

Doodgewone kantoorbaan

Toen Duijndam in 2008 de behoefte kreeg aan rustiger vaarwater en meer tijd voor zijn gezin, stapte hij op bij Google. Hij ging aan de slag bij Greenhouse Innovation, een adviesbureau voor management- en innovatieconsultancy. Onder de vlag van Greenhouse was Duijndam werkzaam als consultant voor diverse internetbedrijven, waaronder LinkedIn, Hotelvideoreviews en eBuddy.

Sinds 2013 is hij de topman van Funda. Op het moment dat hij CEO wordt, is hij al twee jaar commissaris bij het woonplatform. In NRC geeft Duijndam aan dat hij blij is met zijn ‘doodgewone kantoorbaan’: ‘Ik heb heel lang zo hard gewerkt dat ik een paar jaar even wat gas heb moeten terugnemen.’ Hij maakt geen weken van tachtig uur meer en heeft genoeg tijd voor zijn familie.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vernieuwing

In hetzelfde interview noemt hij zichzelf de verbindende en commercieel-creatieve man. ‘Ik moet kijken hoe we met iedereen kunnen samenwerken en hoe we kunnen innoveren.’ Voor innovatie is er volgens Duijndam bij Funda nog genoeg ruimte. Hij voerde al een aantal vernieuwingen door. Dankzij de enorme berg beschikbare data vond Funda bijvoorbeeld een manier om te voorspellen hoe snel mensen hun huis verkopen en voor hoeveel geld. Daarnaast wil Funda gaan samenwerken met interieurwinkels.

Funda is de absolute marktleider in het online woningaanbod. De website trekt 35 miljoen maandelijkse bezoekers en draaide vorig jaar een omzet 28 miljoen euro. General Atlantic zou het bedrijf hebben gewaardeerd op 240 miljoen euro. Makelaarsvereniging NVM, met 70% van de aandelen grootaandeelhouder van Funda, zou de boot afhouden. Het bestuur van NVM heeft de interesse niet gedeeld met de achterban, tot grote frustratie van een aantal aandeelhouders. Pas na aandringen bevestigde de voorzitter het bod. Maar volgens een woordvoerder van Funda zijn er geen plannen voor verkoop of het aantrekken van een nieuwe investeerder.