Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van der Valk in casino’s; beste 50 bedrijven bekend

Van der Valk stapt in casino's, Dick Boer ontkent goedkoop inkopen en dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland #MT500.

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.

1. Van der Valk stapt in casino's

Van der Valk gaat in Nuland en Tiel eigen casino's bouwen en exploiteren. Daarvoor heeft het bedrijf een investering van 10 miljoen euro gereserveerd. Het is een opvallende move, want het gokken lijkt zich steeds meer naar internet te verplaatsen, terwijl Holland Casino het zwaar heeft en moet imkrimpen. ‘We denken dat het bij Van der Valk wel een succes wordt’, zegt Frank Kastelijns, die bij Van der Valk verantwoordelijk is voor de casinogroep, tegen het FD. ‘In omgang met de klant zijn wij veel beter dan de bestaande casino’s. Het gaat niet meer alleen om het huren van een kamer. Het draait om wellness, gezelligheid en luxe. Bij ons wordt een casinobezoek heel laagdrempelig.’

2. Wordt Rabobank weer het beste bedrijf van Nederland?

Op 25 april presenteren we de MT500, MT's jaarlijkse onderzoek naar het imago van het bedrijfsleven, vandaag publiceren we alvast de top 50. Welk bedrijf behaalt dit jaar de toppositie? Op 25 april wordt bekend gemaakt of Rabobank er weer met de overwinning vandoor gaat, zoals in 2012, of dat er een nieuwe nummer 1 is. Opvallend is dat veel grootwinkelbedrijven dit jaar onder de meest bewonderde bedrijven staan. Liefst 7 winkelketens staan in de top 50: Action, Ahold, Aldi, Dirk van den Broek/Dekamarkt, Hema, Ikea en Jumbo. Met de digitale winkel Wehkamp.nl erbij, scoort de retail hoge ogen. Bekijk de top 50 op alfabetische volgorde:

3. Dick Boer (Ahold): 'We kopen niet hap-snap in op de markt'

Dick Boer, de bestuursvoorzitter van Ahold, ontkent dat zijn bedrijf zich teveel richt op zo goedkoop mogelijke inkoopprijzen. 'In onze versketen hebben we over het algemeen relaties met toeleveranciers die al 30, 40, 50 jaar voor ons produceren. Wij kopen niet hap-snap in op de markt', stelde de bestuursvoorzitter gisteren tijdens het televisieprogramma Buitenhof. 'We proberen natuurlijk wel altijd onze efficiency te verbeteren.' Tussen neus en lippen door uitte Boer kritiek op Mark Rutte, toen hem werd gevraagd naar het vorige week gesloten sociaal akkoord. Rutte moet nu ook een langetermijnvisie uitzetten, aldus Boer: 'Dat doen we als bedrijf ook. We moeten ons afvragen wat belangrijk is voor Nederland, wat voor bronnen we hebben, waar we goed in zijn. Volgens Rutte is het moeilijker voor politici dan voor bedrijven om een visie uit te stippelen. Ik weet niet of ik het daarmee eens ben.'

4. Shell, Aegon en Philips lobbyen voor miljoenen in Amerika

Nederlandse grote bedrijven hebben in 2012 ruim 27 miljoen dollar uitgegeven aan lobbyactiviteiten in de Verenigde Staten, zo heeft weblog Sargasso berekend. In 2007 werd nog 'maar' 15 miljoen dollar uitgegeven. Shell, Aegon en Philips zijn de drie bedrijven die het meeste geld opzij hebben gezet om invloed in Amerika te kopen. Shell heeft een aparte bedrijfstak die zich bezighoudt met lobbyactiviteiten: Shell Government Affairs. Het bedrijf wijt de toename in lobbyactiviteiten aan het feit dat er meer wetsvoorstellen worden gedaan. Dat beaamt Philips, dat in 2007 ruim 4 ton uitgaf aan hun lobby en in 2012 liefst 2,5 miljoen dollar. Bij Aegon steeg de uitgave van 1,7 miljoen naar 3 miljoen dollar. 

5. Mobiele omzet Booking.com naar 3 miljard dollar

Hollands glorie op internet? Dat is Booking.com. Het bedrijf, dat sinds 2005 onderdeel is van het Amerikaanse Priceline, lijkt nog steeds onstuitbaar. Het afgelopen jaar heeft Booking.com de omzet uit mobiele boekingen bijvoorbeeld verdriedubbeld. In 2011 werd via mobiel nog 1 miljard dollar aan omzet binnen gehaald, vorig jaar is dit bedrag gestegen naar maar liefst 3 miljard dollar. De algemene mobiele app van Booking.com is de afgelopen drie jaar 20 miljoen keer gedownload, maar het bedrijf heeft nog diverse andere applicaties, waaronder Booking.com Tonight, waarmee last minute overnachtingen kunnen worden geboekt. Lees meer over de impact van mobiel: 

6. Bart Becht jaagt op Douwe Egberts, Jan Bennink kan weer cashen

Afgelopen vrijdag werd al bekend dat investeerders onder leiding van het fonds Joh A Benckiser (JAB) een bod hebben uitgebracht op DE Masterblenders 1753, het vroegere Douwe Egberts. Achter JAB zit Nederlander Bart Becht, die in het verleden grote successen behaalde als ceo van Reckitt Benckiser. Analisten zijn kritisch over de zet van JAB en Becht: de investeringsstrategie makes no sense, aldus een persoon tegen Bloomberg. Als de deal doorgaat, zal Jan Bennink daar flink van profiteren. De huidige topman van DE Masterblenders 1753, die nog niet zo heel lang geleden ceo Michiel Herkemij aan de kant schoof, zal zo'n 10 miljoen euro verdienen aan de aandelen die hij op dit moment in het bedrijf bezit. Dit weekeinde kwam er trouwens kritiek van de vakbonden op Douwe Egberts. Er zou een angstcultuur heersen bij het bedrijf. Lees meer over de hoofdrolspelers achter de overnameplannen:

7. Dennis Gieselaar (Oskomera): '242.000 zonne-energiebanen in gevaar'

De invoering van een importheffing op Chinese zonnepanelen zal 242.000 Europese banen in de sector in gevaar brengen. Dat zegt Dennis Gieselaar, directeur van Oskomera Solar Power Solutions, tegen BNR. De Europese Commissie wil de heffing invoeren om dumping van Chinese zonnepanelen tegen te gaan, maar volgens Gieselaar zijn de Europese zonnepaneelproducenten op twee handen te tellen, waardoor de heffing zinloos is. Tegelijkertijd zullen importeurs en installateurs van zonne-installaties de gevolgen merken, omdat de producten duurder zullen worden. Gieselaar: 'De onrust op de markt zorgt nu al voor paniek bij duizenden bedrijven. De markt zal daarom de komende maanden al stil komen te liggen.'

8. 'Ook Microsoft komt met een slim horloge'

Volgens de Wall Street Journal komt Microsoft met een smartwatch. Het bedrijf zou samen met toeleveranciers aan het design voor een slim horloge met touchscreen werken. Microsoft is niet het enige bedrijf dat zou werken aan een tech-horloge, er gaan sterke geruchten dat ook Google, Apple en Samsung met een soortgelijk product op de markt willen komen. Microsoft heeft al een beetje ervaring met deze productgroep, tot 2008 ontwikkelde het bedrijf samen met diverse horlogemakers klokjes met touchscreen onder de naam Smart Personal Object Technology. Dat Microsoft al ervaring heeft met slimme horloges wil niet zeggen dat het bedrijf daar nu succesvol in wordt. Voor de introductie van de iPad had het bedrijf ook al ervaring met tablets.

9. Getal van de dag: één op de drie peuters

Van de éénjarige Nederlandse kinderen speelt één op de drie regelmatig of vaak op een tablet. In 2012 was dit nog één op de acht éénjarigen. Van de driejarigen speelt al meer dan de helft met tablets. Dat blijkt uit het onderzoek Iene Miene Media 2013 waarover Marketingfacts bericht. De meeste ouders vinden het prima dat hun kinderen met het apparaat spelen en denken dat het goed is voor de ontwikkeling van hun kind. Benieuwd naar de impact van touchscreens op de ontwikkeling van kinderen. Lees dan dit (lange) artikel uit The Atlantic: The Touchscreen Generation.

10. De koffieautomaat: water op het spoor, The Witch op nummer 2

Een machinist van de NS heeft een oplossing gevonden voor de vallende bladeren op het spoor: water. Ja, echt. Als de rails vooraf met water worden besproeid, hechten de bladeren minder aan het spoor. Ondertussen maken ze zich in Engeland druk over een liedje uit The Wizard of Oz. Het nummer 'Ding Dong! The With is Dead' is op twee in de hitparades binnen gekomen, na een publieke campagne door Thatcher-haters, die op deze manier het overlijden van Margaret Thatcher extra wilden vieren. Rivaal 'Im In Love With Margaret Thatcher' bereikte slechts de 35e plek. De BBC zat in zijn maag met het succes van de haatcampagne en besloot om slechts een deel van het nummer op de radio te draaien.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief