Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van der Valk aast op AC-restaurants; KLM-ceo wil geen loonsverhogingen

Plus: KPN haalt obligatie-uitgifte met gemak, Apple-naheffing zorgt voor onvrede, en nieuwe treinen en nieuwe iPhone.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag: 

1. Van der Valk aast op AC-restaurants

Hotel- en restaurantketen Van der Valk heeft een bod gedaan op de 18 Nederlandse AC Restaurants en Hotels. Hoe hoog het bod is, is niet bekend gemaakt.

Het bod is uitgebracht bij branchegenoot Autogrill, de eigenaar van de AC Restaurants, die in Nederland vorig jaar zo'n 33 miljoen euro omzette. Als het voorstel wordt goedgekeurd, kan de transactie in de herfst worden afgerond. De aankoop zou in één klap de expansieplannen van de familie Van der Valk een grote boost geven. De groeiende familie heeft als beleid de nazaten allemaal een eigen hotel en/of restaurant te geven, maar het punt van verzadiging lijkt te worden bereikt. Een aankoop als die van AC zou daarin veel verlichting brengen.

  • Lees in de komende printeditie van MT (te verschijnen op 15 september) een uitgebreid achtergrondverhaal over de expansieplannen van Van der Valk.

2. KLM-ceo: 'Liever investeren dan loonsverhoging'

Pieter Elbers (foto) wil liever investeren in onder meer nieuwe vliegtuigen en materieel dan in loonsverhoging voor zijn personeel. Dat zegt de KLM-topman in een interne webcast voor het personeel van KLM, meldt Het Parool dinsdag.

"Als ik door het bedrijf loop en ik zie Boeings 747 van 26 jaar oud, busjes van 10 jaar oud en computers uit het jaar-kruik, dan wordt het tijd om te investeren in vernieuwing van het bedrijf", zegt Elbers in de opname. "De enige mogelijkheid om dat te doen, is als we geld hebben om te investeren. Dat gaat boven de loonsverhoging van mensen."

KLM wil in de komende 4 jaar 2 miljard euro investeren, maar sluit loonsverhogingen uit. De FNV probeert met acties onder meer een loonsverhoging af te dwingen, maar volgens Elbers is daarvoor geen ruimte. "We houden tot 2018 vast aan de nullijn. 1 procent loonsverhoging zou ons miljoenen kosten."

3. KPN haalt 1,25 miljard op met obligaties

KPN heeft met de uitgifte van nieuwe obligaties 1,25 miljard euro opgehaald. Die opbrengst is ruim voldoende voor het doel: het terugkopen van maximaal 750 miljoen euro aan oudere leningen en algemene bedrijfsdoeleinden, meldde het telecombedrijf dinsdag.

Met de transacties wil KPN de gemiddelde looptijd van zijn obligatieleningen verlengen en de schuldstructuur van het bedrijf verder optimaliseren. Daarnaast verwacht de onderneming dat de uitgifte de gemiddelde rente van de obligatieportefeuille zal verlagen. KPN heeft momenteel een nettoschuld van 6,8 miljard euro. De schuld was aan het eind van het tweede kwartaal van dit jaar 2,8 keer zo hoog als de ebitda, de winst voor aftrek van de belastingen.

4. VS, Apple en Ierland balen van naheffing van 13 miljard

De naheffing van 13 miljard euro die de Europese Commissie heeft gestuurd aan Apple, wegens oneigenlijk verkregen belastingvoordeel, heeft tot scherpe reacties geleid.

Niet alleen het technologiebedrijf zelf, maar ook de regeringen van de Verenigde Staten en van Ierland zeggen de claim bizar te vinden. Onzin, zegt Eurocommissaris Margrethe Vestager (Concurrentie), die erop wijst dat Apple dankzij de Ierse belastingconstructies in 2011 in Europa over zijn winst van 16 miljard euro een schamele 0,05 procent belasting betaalde, terwijl die effectieve belastingdruk voor Apple in 2014 nog eens daalde tot 0,005 procent. Volgens de Europese Commissie bestaat voor deze minimale belastingafdracht geen enkele economische rechtvaardiging. Toch hebben zowel Dublin als Apple al aangekondigd in beroep te gaan tegen het besluit dat Vestager dinsdag presenteerde.

Het nieuws over de Apple-aanslag is opmerkelijk, omdat juist deze week enkele technologiebedrijven uit Silicon Valley de Nederlandse regering nog opriepen voorzichtig te zijn met belastingen.

5. Google experimenteert met Uber-concurrent

Google gaat een proef doen met een dienst om ritten te delen. Het technologiebedrijf gaat de dienst, die sterk doet denken aan de carpooldienst van Uber, aanbieden via zijn navigatie-app Waze. De proef, die in mei al op kleine schaal was begonnen, wordt nu in heel San Francisco ingezet, meldt de Wall Street Journal.

Google lijkt vooralsnog geen plannen te hebben om een taxidienst op te zetten, zoals die waar Uber groot mee is geworden. De dienst van Google is vooral bedoeld om forenzen goedkoop te laten carpoolen. Google en Uber waren ooit vrienden (de eerste investeerde een half miljard in de laatste), maar inmiddels zijn ze steeds meer concurrent van elkaar aan het worden, ook bijvoorbeeld op het gebied van zelfrijdende auto's.

6. De nieuwe iPhone komt in 5 kleuren

Volgende week woensdag komt er weer eens een presentatie van Apple, zo is aangekondigd. En meteen draait de geruchtenmachine op volle toeren.

Zo wist het Japanse Apple-blog MacOtakara te melden dat waarschijnlijk de iPhone 7 zal worden gepresenteerd, en dat die beschikbaar zal komen in 5 kleuren. Dat leidt het blog in elk geval af uit een foto van de SIM-kaarthouders die is opgedoken. Apple-volgers reageren op diverse blogs nu al teleurgesteld: ze hadden op iets meer gerekend dan alleen nieuwe kleurtjes.

7. Vraag naar starters stijgt fors

De vraag naar hoogopgeleide starters rijst de pan uit. Tussen het derde kwartaal van 2015 en het afgelopen kwartaal in 2016 was de groei bijna 20 procent, blijkt uit onderzoek van Intelligence Group en Jobfeed.

In het tweede kwartaal waren er in totaal zo’n 29.000 vacatures voor mensen die net een HBO- of WO-diploma op zak hebben. Vooral de vraag naar trainees en het aanbod van traineeships steeg explosief, met 46 procent tot bijna 3.300, zo blijkt.

8. Manager van de dag: Marc Calon, boer in hart en nieren

Een mooie stap voor Marc Calon, de voorzitter van Aedes, de vereniging van woningcorporaties. Per januari 2017 volgt hij Albert Jan Maat op, als voorzitter van LTO Nederland, de werkgeversorganisatie voor de land- en tuinbouwsector.

Een overstap van de woningbouwverenigingen naar de boeren mag opmerkelijk lijken, dat is het toch niet, aldus LTO Nederland. Want "Calon heeft zijn wortels in de agrarische sector. Hij runt een akkerbouwbedrijf in het Groningse Zuurdijk en teelt onder meer tarwe, suikerbieten en verhuurt pootaardappelland en doet aan natuurontwikkeling." En ook Calon zelf is blij weer tussen de boeren terug te keren. "Ooit ben ik begonnen als de jongste voorzitter van de oudste landbouworganisatie. Oude liefde roest niet", zegt de oud-PvdA-gedeputeerde over zijn nieuwe baan. "Ik blijf een boer in hart en nieren."

9. Grafiek van de dag: Premier League weer biggest spender

De zomerse transferperiode is bijna achter de rug, tijd om de balans op te maken. Weinig verrassend: de Engelse Premier League bleek weer eens the biggest spender. De 20 teams van ’s werelds grootste voetbalcompetitie gaven samen 1,2 miljard euro uit, meldt De Telegraaf. Daarbij vergeleken is de 39 miljoen euro die de Nederlandse Eredivisieclubs uitgaven aan transfer (inclusief de overstap van 11 miljoen euro van Ziyech, van FC Twente naar Ajax) een schijntje.

De 18 clubs op het hoogste Nederlandse niveau gaven in de zomer tot nu toe zelfs stukken minder uit dan de 20 clubs in de Championship, het op één na hoogste niveau in Engeland, blijkt uit gegevens van Transfermarkt. De Eredivisie staat in de ranglijst op de dertiende plaats, vlak voor de 2. Bundesliga in Duitsland. De duurste transfer van deze zomer staat op naam van Manchester United, dat Paul Pogba (23) voor 105 miljoen euro overnam van Juventus. Dat is bijna vier keer zo veel als alle eredivisietransfers bij elkaar.

10. Koffieautomaat: er zijn nieuwe treinen!

Je bent een smak geld kwijt, 450 miljoen euro, maar dan heb je ook wel 81 modernde intercity's. De eerste VIRM is af, zoals de naam van de nieuwe gele personenvervoerders luidt. Voor de fanatieke en nieuwsgierige forenzen, zo zien ze er van binnen uit:

De serieproductie is nu gestart. Volgens de NS moeten in 2020 alle 81 treinen gereed zijn (al is het natuurlijk niet de eerste keer dat het spoorbedrijf zou kampen met vertraging).

De dubbeldekkers, aangeschaft in de jaren 90, zijn nu weer van alle gemakken voorzien voor de reiziger, aldus de NS. Door nieuwe led-verlichting en verbeterde aerodynamica is de trein ook duurzamer en zuiniger geworden. Nieuwe rolstoeltoegankelijke toiletten, kunst, meer bagageruimte, wifi, actuele reisinformatie en – primeur! – urinoirs complementeren het geheel. Marjan Rintel, directeur Operations NS: “Dit type dubbeldekker is ons grootste werkpaard dat in de spits tot wel 1.000 reizigers per keer vervoert. Met deze modernisering kan de trein weer jaren mee.”

Voor wie benieuwd is hoe zo'n verbouwing nou gaat: het hele proces is hieronder in de video te bekijken. Gemiddeld duurt het zo'n 50 tot 60 dagen voordat een volledige trein met 4 tot 6 treinstellen verbouwd is op de werkplaats in Haarlem.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief