Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Telegraaf verkoopt kroonjuweel, LinkedIn vergroot emissie

Plus: Philips blijft in Nederland, Ziggo in de AEX, Odfjell vernietigde rapporten en Newkia doet Nokia vergeten

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.

1. Telegraaf verkoopt kroonjuweel ProSieben

De Telegraaf Media Groep (TMG) verkoopt zijn belang van 6 procent – 13,1 miljoen aandelen – in de Duitse televisiezender ProSiebenSat1. De beoogde kopers voor dit kroonjuweel binnen het mediaconcern zijn institutionele beleggers. Het pakket staat nu nog in de boeken voor 230,8 miljoen euro.Tegen de slotkoers van gisteren is het belang van TMG ruim 408 miljoen euro waard. De uitgever van onder andere de Telegraaf kreeg het belang in 2008 en betaalde daar toen 377 miljoen euro voor.

2. LinkedIn vergroot emissie

Het snoepje van Wall Street, LinkedIn, breidt de geplande aandelenemissie met 20 procent uit. De opbrengst moet daardoor uitkomen op 1,2 miljard dollar. Het bedrijf brengt 5,4 miljoen aandelen naar de markt tegen 223 dollar per stuk. Dat is ruim onder de onder de slotkoers van afgelopen woensdag. Opvallend is dat deze emissie een bijna drie maal zo hoge opbrengst heeft als de initiële beursgang van het bedrijf in 2011. Die hogere opbrengst wordt gerealiseerd met slechts een derde van de aandelen die toen werden geplaatst. Destijds kostte een aandeel LinkedIn 45 dollar.

3. Frans van Houten: 'Philips blijft in Nederland en splitst niet'

Hoewel Philips-topman Frans van Houten zich zorgen maakt over de economie van Nederland en Europa, en ook ziet dat zijn bedrijf in China wél met 20 procent groeit, is hij niet van plan het hoofdkantoor te verplaatsen. Dat zei de ceo gisteren in een vraaggesprek met Amsterdamse studenten. Een belangrijke reden om het hoofdkantoor in Amsterdam te behouden is de gunstige ligging 'qua tijdzone'. Daarnaast vind het gros van de R&D van Philips hier plaats. Van Houten zei verder geen heil te zien in een splitisng van het bedrijf. Volgens hem kan Philips nog steeds meer waarde creëren als 'de technologische kern' behouden blijft. 

4. Ziggo nieuw in de AEX

Het kortstondig verblijf van D.E. Masterblenders 1753 op het Damrak laat een gat in de AEX, wat gevuld gaat worden door kabelaar Ziggo. Ziggo maakt nu nog deel uit van de Midkap. Hoewel de overname van DE door JAB nog niet is afgerond, maakt het fonds per 23 september geen deel meer uit van de 'grootste' beursindex van Nederland. De opname in de AEX maakt Ziggo, dat pas sinds maart 2012 een notering heeft, zichtbaarder. Ziggo wordt genoemd als overnameprooi voor UPC-moeder Liberty Global en zou mogelijk ook een smakelijk hapje zijn voor Vodafone, dat net de oorlogskas met vele miljarden heeft gevuld.

5. Manon van Beek countrymanager Accenture

Accenture Nederland heeft een nieuwe countrymanager. Het is Manon van Beek (42). Zij volgt Anja Montijn-Groenewoud op. Van Beek trad eerder dit jaar toe tot het managementteam van Accenture Nederland. Van Beek is volgens het persbericht van Accenture gespecialiseerd in transformaties en het toepassen van innovaties in de energiemarkt, zoals smart grids, smart cities en elektrisch vervoer.
Met haar 42 jaar en nieuwe verantwoordelijkheden kan het zomaar zijn dat we Van Beek gaan tegenkomen in de lijst met het grootste managementtalent onder de 45, de 100 Goudhanen van 2014. Bekijk ook de 100 Goudhanen van 2013.

6. 'Odfjell vernietigde rapporten over verzwegen incidenten'

Theo Olijve, de directeur van olieterminal Odfjell, zegt dat er mogelijk rapporten zijn vernietigd over niet gemelde incidenten bij het bedrijf. 'Ik heb die signalen gehoord, dat er rapporten zijn vernietigd. Dat is onacceptabel', zegt hij tegen EenVandaag. Gisteren bleek dat het bedrijf 11 incidenten in de periode tot 2010 niet correct heeft gemeld bij de autoriteiten. Het zou gaan om 'incidenten door werkzaamheden met lassen, waarbij kleine branden zijn ontstaan, kleine lekkages maar ook een aanzienlijke lekkage van brandstof'. Odfjell werd vorig jaar grotendeels stilgelegd omdat het niet aan de veiligheidseisen voldeed. In tien jaar tijd is de terminal zeker 64 keer in de fout gegaan. Zo waren de tanks zeker 30 jaar lang niet gecontroleerd. 

7. HR-afdelingen krimpen sterk

De personeelsafdelingen zijn in de laatste 10 jaar ruim 20 procent gekrompen, blijkt onderzoek van organisatieadviesbureau Berenschot en HR Strategie. In 2012 hadden organisaties gemiddeld één personeelsmedewerker op 75 werknemers; in 2002 was dit nog één op 58. De belangrijkste reden voor de teruggang in personele bezetting is dat managers en medewerkers zelf steeds meer verantwoordelijk worden voor personeelsvraagstukken. Daarnaast zijn er minder mensen nodig doordat veel processen zijn geautomatiseerd.

8. Newkia moet Nokia doen vergeten

Voormalig Nokia-medewerkers zijn een nieuwe telefoonfabrikant begonnen: Newkia. Het nieuwe bedrijf huist in Singapore. Newkia wil de kennis van gefrustreerde oud-medewerkers van Nokia gebruiken om uit te groeien tot het volgende succesvolle telefoonbedrijf. Oprichter Thomas Zilliacus, voormalig Nokia-ceo in Azië en Oceanië, noemt het een 'complete mislukking' dat Nokia in 2011 overstapte op Windows Phone. Een jaar geleden wilde Zillacus Nokia al overnemen, maar kreeg de financiering niet rond. Newkia gaat Android-telefoons maken. Het bedrijf werd opgericht op dezelfde dag dat Nokia zijn telefoonhandel verkocht aan Microsoft. Newkia moet binnen een jaar het eerste toestel op de markt brengen.

9. Getal van de dag: 4×2=8

Steve Jobs blijft inspireren. Ook na zijn dood en op het witte doek. MT mocht 4 x 2 kaarten weggeven en dat doen we dus ook. De gelukkigen die samen met iemand anders naar de film mogen zijn Joost Naafs, Claudia Heres, Peter Ligtvoet, Manuela Fun. We wensen ze veel plezier en inspiratie toe. Voor de mensen die bij de loting naast de gratis kaarten grepen hebben we een schrale troost: de vier lessen van Steve Jobs

10. De koffieautomaat: Wie mooi wil zijn moet pijn lijden en is werkloos

Een tatoeage laten zetten is niet alleen een pijnlijke aangelegenheid, het is ook schadelijk voor je carierre, blijkt uit nieuw onderzoek. Tenminste als de body art zichtbaar is voor recruiters en mensen die sollicitatiegesprekken voeren. De zichtbare tattoo blijft een stigma en wordt nog steeds geassocieerd met 'viezigheid'. Natuurlijk zijn potentiële werkgevers uitermate ruimdenkend en hebben ze zelf geen last van vooroordelen. Ze wijzen versierde kandidaten dan ook alleen af, zeggen ze, omdat ze bang zijn voor de reactie van klanten. Toch lijkt het stigma dat kleeft aan de getatoeerde een stille dood te sterven. Niet alleen is de tattoo behoorlijke ingeburgerd (in de VS heeft bijna een kwart van de mensen onder de 45 er minimaal één), ook hangt het negatieve oordeel sterk samen met de leeftijd van de werkgever. Hoe ouder, hoe minder die opheeft met 'de jeugd van tegenwoordig en zijn versieringen',

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief