Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tech-vrouwen ervaren ongelijke kans op leiderschapsrol – communicatiefout kost Facebook 730.000 euro

Nederlandse vrouwen in de tech-sector ervaren ongelijke kansen, Dutch Grand Prix stelt commercieel directeur aan en dit zijn de grootste ergernissen van je collega’s.

Gillian Tans van Booking.com
Foto: Websummit

1. Techvrouwen ervaren onvoldoende kansen en vooroordelen

Een groot aantal vrouwen werkzaam in de tech-industrie ervaart ongelijke kansen en vooroordelen bij sollicitatieprocedures, dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Booking.com onder bijna 7000 respondenten. 49 procent van de 267 Nederlandse ondervraagden ervaart onvoldoende kansen voor loopbaanontwikkeling of leidinggevende functies. Ook stelt 51% dat vacatures niet worden opgesteld met vrouwen als doelgroep. Vacatureteksten zouden ‘mannelijk gecodeerde’ woorden bevatten zoals “leidend” of “dominant”. Booking.com-CEO Gillian Tans (foto) zegt in een reactie: “Ons onderzoek laat zien hoe cruciaal recruitment-activiteiten van technologiebedrijven zijn om vrouwelijke kandidaten te motiveren voor een rol binnen de tech-sector. Dit heeft betrekking op de manier waarop ze over de branche praten en de functieomschrijvingen die ze plaatsen.”

2. Nederlandse superjachtenbouwers investeren fors om aan vraag te voldoen

Het gaat Nederlandse bouwers van superjachten voor de wind: volgens het FD investeren diverse bedrijven tientallen miljoenen euro’s in nieuwe productiehallen, droogdokken en loodsen om aan de eisen van de klant te voldoen. Vorig jaar ontvingen Nederlandse jachtenbouwers voor 4,1 miljard euro aan orders, zo stel brancheorganisatie Hiswa. Niet alleen het aantal orders groeit, maar ook in de omvang van de jachten: de gemiddelde waarde van een Nederlandse superjacht zou vorig jaar van €30 miljoen tot €86 miljoen zijn gestegen’ Ondanks eigen investeringen waarschuwt scheepsbouwer Royal van Lent voor teveel optimisme: De wereldwijde markt voor jachten groter dan dertig meter groeit niet of nauwelijks meer en internationaal wordt de concurrentie groter.’

3. Philips verplaatst 230 banen van Eindhoven naar Polen

Diverse administratieve functies van Philips-kantoren in Eindhoven en Best worden verplaatst naar Polen, dat bevestigt het bedrijf aan RTLZ. Het zou gaan om 230 banen. Volgens een woordvoerder is de keuze gemaakt met het oog op efficiëntie. FNV-bestuurder Ron Peters is ontstemt over het besluit en wil maandag met de directie om tafel: “Het aantal is erg fors en dramatisch. Ze willen alsmaar goedkoper werken om aandeelhouders tevreden te stellen, terwijl er gewoon winst wordt gemaakt.” Peters noemt de keuze “pure winstoptimalisatie”. Philips laat weten de collega’s te helpen bij het vinden van een nieuwe baan, ook krijgen ze voorrang op interne vacatures.

4. Disfunctioneren grote ergernis onder collega’s

Medewerkers van Nederlandse bedrijven ergeren zich het meest aan slecht functionerende collega’s, dat blijkt uit een survey van adviesbureau Mercer en onderzoeksbureau Novio Research onder 420 respondenten. Ook technische storingen, te veel overleg en administratieve werkzaamheden scoren hoog op de ergernis ladder. De ondervraagden geven hun werk gemiddeld een 7. Volgens Peter Abelskamp van Mercer Nederland moeten werkgevers oog houden voor het individu: “Vandaag de dag kan een personeelsbestand uit wel vijf generaties bestaan. Om iedereen zo tevreden mogelijk te houden, moet het arbeidsvoorwaardenpakket meebewegen met de levensfase waarin de medewerker zich op dat moment bevindt.”

5. Tijmen Bos benoemd tot commercieel directeur Dutch Grand Prix

Het zal fans van de Formule 1 niet ontgaan zijn: dinsdag werd bekend dat de hoogste klasse in de autosport in 2020 zal worden op het circuit in Zandvoort. Naast oud-coureur en directeur Jan Lammers heeft de organisatie van de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix nu ook Tijmen Bos als commercieel directeur aangesteld. Bos wordt onder meer verantwoordelijk voor sponsoring, ticketing en hospitality. Bos vertrok vorig jaar bij Talpa Radio als commercieel directeur en was eerder CEO van de Sky Radio Group en commercieel directeur bij de FD Mediagroep. Naast Heineken en Talpa leggen ook Pon, CM.com, Jumbo Supermarkten en Volker Wessels geld in het laatje om het F1-circus naar Nederland te halen.

6. Must-read: Reconstructie van geroyeerde UVA-hoogleraar

‘Een acht voor een nacht’, dat was de bijnaam van hoogleraar ‘R. B.’ aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid bij de Universiteit van Amsterdam, die eind vorig jaar gedwongen moest vertrekken na intern onderzoek over machtsmisbruik en wangedrag. In een uitgebreide reconstructie schrijft NRC over de ‘flamboyant, charismatisch en levenslustige’ man die jaren lang zou hebben gezorgd voor een ‘onveilig werkklimaat’ en met verschillende studentes het bed deelde. Zo stuurde hij naar het advocatenkantoor van een oud-student waar hij een relatie mee onderhield een taart met daarop de tekst ‘Gefeliciteerd, tante Klitty.’

7. Koffieautomaat: Facebook betaalt 730.000 euro aan Tommy Hilfiger om nepadvertenties

Een ‘meningsverschil’ tussen Facebook Nederland en Ierland zou ervoor hebben gezorgd dat de organisatie 730.000 euro moet betalen aan PVH, het moederbedrijf van onder meer Tommy Hilfiger. Facebook werd eind 2018 veroordeeld voor het tonen van advertenties die nepartikelen van Tommy Hilfiger aanboden. Ook zou het platform te weinig doen om dergelijke advertenties proactief te herkennen en te weren. Facebook moest van de rechtbank gegevens van de gewraakte adverteerders delen met PVH, maar zou dit door een ‘onderling meningsverschil’ tussen de vestigingen te laat of onvolledig hebben gedaan. De rechtbank in Amsterdam concludeert[https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:3207] dat het bedrijf over 73 dagen de volledige dwangsom van 10.000 euro moet betalen. De eis van PVH om deze te verhogen tot 4 miljoen euro is afgewezen.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief