Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Shell-top onder druk’; goede tijden voor NXP en supermarkten pakken bijensterfte aan

Plus: staking bij Air France duurt voort, Ford en Harley hebben het moeilijk, en héél dure ijsjes worden een hype.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag: 

 1. Top Shell onder druk

Slechte resultaten hebben de top van Shell behoorlijk onder druk gezet. Volgens De Telegraaf hebben topman Ben van Beurden en zijn cfo Simon Henry zware kritiek gekregen, nu de winst van het olie- en gasconcern afgelopen kwartaal met meer dan 70 procent daalde, een fors minder resultaat dan analisten op voorhand hadden verwacht.

Ondanks de sterk verslechterde resultaten houdt topman Van Beurden vast aan het uitkeren van een stabiel dividend. Shell betaalt net als vorig jaar een tussentijds dividend van 0,47 dollar per aandeel. Om de investeringen en de dividendbetalingen op peil te houden moest het concern ook dit kwartaal weer fors geld bijlenen. De schuldenlast liep dit kwartaal dan ook met 6 miljard op tot 79 miljard (!) dollar.

 2. Goede zaken voor NXP; mindere voor ASMI

NXP Semiconductors heeft in het tweede kwartaal fors meer omzet geboekt dan een jaar eerder. Vooral in de autobranche, waar de chipproducent na de recente overname van Freescale groot is, werden goede zaken gedaan. De omzet van NXP steeg daardoor afgelopen kwartaal met 57 procent tot 2,4 miljard dollar, iets meer dan waar analisten rekening mee hielden. Onder de streep resteerde wel nog een verlies van 13 miljoen dollar, vooral door kosten met betrekking tot de overname.

Branchegenoot ASM International (ASMI) haalde in het tweede kwartaal juist een lagere winst en omzet dan een jaar eerder. De toeleverancier aan de chipindustrie boekte een nettowinst van 35,6 miljoen euro, tegen 41,8 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet nam met 31 procent af tot 138,7 miljoen euro. 

 3. Air France: 1 op 5 vluchten vervalt

Air France verwacht dat vrijdag opnieuw 1 op de 5 vluchten komt te vervallen door een staking. Net als een dag eerder stopt ruim eenderde van het cabinepersoneel met werken, vanwege kostenbesparingen die het bedrijf wil doorvoeren. De acties, in wat voor luchtvaartmaatschappijen de belangrijkste periode van het jaar is, duren nog tot en met dinsdag 2 augustus.

De drie weken geleden tot ceo van moederbedrijf Air France-KLM benoemde Jean-Marc Janaillac zei de acties te betreuren en bood gedupeerde reizigers zijn excuses aan. Ook bij de andere dochter van het bedrijf, KLM, werd donderdag gestaakt. De actie van het grondpersoneel hier trof voorlopig echter alleen nog de vrachtafhandeling. Die staking staat overigens ook volledig los van de acties bij Air France.

 4. AH en Jumbo ten strijde tegen bijensterfte

Goed nieuws voor de bijen, hommels en vlinders in ons land: Albert Heijn en Jumbo gaan stapsgewijs minder groente en fruit verkopen die zijn geteeld met schadelijke bestrijdingsmiddelen. De twee supermarkten hebben daartoe afspraken gemaakt met Greenpeace (Jumbo) en Natuur & Milieu (Albert Heijn). Het streven is om eind 2019 alle telers die groente en fruit leveren zover te hebben dat ze zijn gestopt met meest schadelijk bestrijdingsmiddelen. Albert Heijn gaat er verder samen met Natuur & Milieu voor zorgen dat er meer biologisch fruit, aardappelen, uien en andere groenten in de schappen komen.

 5. Positief kwartaal Nedap

De Nederlandsche Apparatenfabriek (Nedap) heeft zijn omzet en winst in het eerste halfjaar zien toenemen. De opbrengsten van het bedrijf werden wel enigszins gedrukt door de geplande afbouw van de marktgroep Energy Systems, maar toch steeg de omzet tot 92 miljoen euro, 6 procent meer dan een jaar eerder. De bedrijfswinst exclusief eenmalige posten steeg met 22 procent naar 7,3 miljoen euro.

De directie stelde positief gestemd te zijn over de ontwikkelingen in de afgelopen maanden en verwacht, onvoorziene omstandigheden daargelaten, dat de totale opbrengsten in de rest van dit jaar zullen groeien ten opzichte van 2015

Lees ook:

 6. Ford en Harley zien winst dalen

Klappen in de Amerikaanse mobiliteitsbranche: niet alleen autofabrikant Ford heeft een teleurstellend kwartaal achter de rug, ook Harley-Davidson verwacht minder motoren te verkopen dan het eerder aankondigde.

Ford rapporteerde een kwartaalwinst van 2 miljard dollar (2,3 miljard euro), bijna een tiende lager dan een jaar eerder. Vooral in thuisland Noord-Amerika daalde de winst. Ford zag de omzet wel toenemen, met 6 procent tot 39,5 miljard dollar. Het bedrijf verkocht wereldwijd 1,7 miljoen auto's. Dat zijn er iets minder dan een jaar eerder. Ook hier was Noord-Amerika een grote boosdoener. Topman Mark Fields benadrukte echter in een toelichting dat de resultaten nog altijd tot de beste behoren die ooit in een tweede kwartaal zijn behaald. Vorig jaar boekte de autobouwer een recordwinst.

Branchegenoot Harley-Davidson had het ook moeilijk in de Verenigde Staten. De verkopen in de veruit belangrijkste markt voor het bedrijf daalden met ruim 5 procent, maar daarmee deed Harley het naar eigen zeggen beter dan de markt, die daalde met 8,6 procent. Volgens de producent is nu bijna 1 op de 2 motorfietsen die in de VS wordt verkocht een Harley. De omzet van de totale onderneming steeg het afgelopen half jaar 10 procent tot 1,3 miljard dollar. Wel werd de verwachting voor het hele jaar getemperd, met 5.000 minder verwachte verkochte motoren.

 7. Ook merk Dafne Schippers loopt hard

Zo hoog als die van Epke Zonderland en Ranomi Kromowidjojo is de marketingwaarde van atlete Dafne Schippers nog niet, maar ze komt er wel snel aan. "De marketingwaarde van Dafne Schippers is sinds haar wereldtitel in Peking gigantisch toegenomen, terwijl de marketingwaarde van Zonderland en Kromowidjojo de afgelopen 2 jaar nauwelijks is veranderd", zegt Ronald Nijboer van Nielsen Sport, dat de marketingwaarde van alle Nederlandse sporters die actief zijn in Rio onderzocht. Voor het onderzoek beoordeelden 1.000 Nederlanders de sporters op kenmerken als bekendheid, sympathie en vertrouwen.

 8. Manager van de dag: Dan Dodge

Hij heeft natuurlijk al een mooie naam, voor iemand die auto's maakt. Dus noem het voorbestemd, zo je wilt, feit is in elk geval dat Apple voormalig BlackBerry-topmanager Dan Dodge in huis heeft gehaald om de nieuwe autodivisie van het bedrijf verder te helpen. Dodge was ooit oprichter en ceo van QNX, een besturingssysteem voor auto's dat in 2010 door BlackBerry werd overgenomen.

Het autoteam van Apple zou zich inmiddels meer richten op de ontwikkeling van een softwareplatform voor zelfrijdende voertuigen. De bouw van een eigen auto is daarom een lagere prioriteit. Het auto-initiatief, dat bekendstaat als 'Project Titan', wordt sinds kort geleid door Apple-veteraan Bob Mansfield. Hij was onder leiding van Steve Jobs één van Apples belangrijkste topmannen en zou nu de reden zijn waarom er meer nadruk ligt op software in plaats van de auto zelf.

 9. Getal van de dag: 9,3 miljard dollar

Databasegigant Oracle telt 9,3 miljard dollar neer voor cloudbedrijf NetSuite. Volgens ceo Mark Hurd passen de bedrijven goed bij elkaar. NetSuite, inmiddels 18 jaar oud, levert ERP-software in de cloud. Ook CRM, HR en worden ondersteund. Sinds 2011 levert NetSuite ook e-commerce-diensten. De warme relatie tussen de twee bedrijven is niet nieuw. Oracle-topman Larry Ellison investeerde eind jaren 90 al eens 125 miljoen dollar in het bedrijf. De transactie wordt later dit jaar voltooid. Eerst moeten de aandeelhouders nog akkoord gaan. Oracle betaalt een plus van 19 procent op de slotkoers van donderdag.

 10. Koffieautomaat: dure bolletjes als hype

Zou alle aandacht – ook de negatieve – echt goed zijn voor de zaken? Dan heeft ijscoman Bob Vogelsang uit Apeldoorn waarschijnlijk gouden tijden voor de boeg. Hij is in elk geval in een paar dagen tijd wel de bekendste ijsverkoper van Nederland geworden. Maar of het is op de manier die hij wil?

Zijn handel met Bob's IJs-kraam bij Uddel krijgt heftige kritiek op internet en op een Facebook-pagina. Zeker sinds Dumpert er lucht van kreeg, gaat het hard met de aandacht en kritiek. Klanten beklagen zich over zijn prijzen en zijn beleid dat iedere klant altijd 2 bolletjes ijs krijgt (en moet betalen!). Ook al wil die klant maar 1 smaak. "Moest 13,50 euro betalen voor 2 en 3 bolletjes ijs. Prijslijst hangt ergens achterin. Belachelijk" en "Schaam me dat ik de ijsjes betaald heb. Belachelijke hoge prijzen €3,00 voor een kinderijsje. Prijs is niet duidelijk voordat je het besteld. En als de kinderen eenmaal de ijsjes in handen hebben, wil je ze het ook niet laten teruggeven als je de prijs gehoord hebt", zijn enkele van de vele negatieve beoordelingen van Bob's IJs.

Op YouTube staat een inmiddels zeer veel bekeken reportage over een ontevreden klant. De ondernemer zelf zegt in een ander filmpje echter dat hij zich niets aantrekt van de klachten van klanten 'omdat je het toch niet iedereen naar de zin kunt maken'. En over zijn beleid om niet 1 bolletje per smaak te doen zegt hij: 'Dat haalt de snelheid eruit. Op deze manier hoeven klanten minder keuzes te maken en loopt het sneller door. Een groot ijsje met drie smaken, dat is bij mij zes bollen. Weet u hoe lang het duurt voordat iemand zes smaken heeft uitgekozen?"


Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief