Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Recordomzet voor Apple – Nederland haalt klimaatdoelstellingen niet

En verder: Bexit zal Nederlandse visserij en landbouw hard raken - Omzet van KPN verder gedaald naar 7 miljard - Wordt internetten in het buitenland echt gratis?

Het succes van Apple is grotendeels te werken aan hun marketing en PR-beleid. Cameron Craig, die tien jaar bij het bedrijf werkte als PR-medewerker, vertelt over de begindagen van de elektronicagigant en de lessen die hij daar leerde. Craig startte in 1997 met werken bij het PR-gedeelte van Apple, dat toentertijd in Sydney gestationeerd was. Steve Jobs was net teruggekeerd naar het bedrijf en de productlijn bestond uit een paar computers met rare namen, printers, scanners en een digitale personal assistant met alle mogelijke kinderziektes. De vooruitzichten van het bedrijf waren, kortom, niet bepaald rooskleurig. De meeste media schreven over het bedrijf als een schim van wat het anno 2016 voorstelt. Koppen van artikelen over het bedrijf luidde bijvoorbeeld ‘Rot tot de kern’, ‘101 manieren om Apple te redden’ en ‘Grote ontslagronde verwacht bij Apple’. Indertijd had ik geen idee dat ik tien jaar later onderdeel zou zijn van een van de grootste en populairste bedrijven ter wereld; een heuse imago omslag. Ik verhuisde naar het hoofdkantoor van Apple in Californië, waar ik onderdeel werd van het PR team. Het was de periode dat Apple critici op hun plaats zetten en de wereld versteld deed staan met hun innovaties en marketing. PR speelde een enorme rol in dit succes. In zijn artikel op HBR doet Craig vijf lessen uit de doeken die niet alleen ten grondslag liggen aan dit succes, maar ook vandaag de dag nog gebruikt worden. # 1 Hou het simpel Als de persberichten van Apple getest werden op leesbaarheid, was de conclusie vaak dat zelfs een tienjarig kind het zou kunnen begrijpen. Iedere hint naar jargon, clichés of moeilijke tech woorden werden snel verwijderd. Als een ‘gewone sterveling’ onze taal niet zou kunnen begrijpen, voelden het voor ons alsof we gefaald hadden. En falen was simpelweg geen optie onder Steve Jobs. Hij las alle persberichten persoonlijk door en gaf zijn goedkeuring. Er zijn verschillende manieren om te testen of een persbericht begrijpelijk is. Voor Engelse versies zijn daar gratis websites als Word Count Tools en Readability Score voor. Hoe beter een persbericht te begrijpen is, des te groter is de kans dat het opgepakt wordt. # 2 Waardeer de tijd van journalisten Voor de lancering van grote producten en belangrijke momenten in het bedrijf organiseerden we een persmoment. Voor soortgelijke producten en software updates verstuurden we een persbericht. Dit tot grote ergernis van internationale klanten, die van werkelijk alles op de hoogte wilden blijven. Maar door deze werkwijze wisten journalisten dat wij hen zouden benaderen als er écht belangrijk nieuws was. # 3 Richt je op influencers Deze les ligt in het verlengde van de tweede les. We werkten niet met een lange lijst aan media, maar met een groep geselecteerde journalisten waarvan wij geloofden ze dat grote invloed hadden. Door hen exclusieve interviews of de eerste review van een nieuw product te gunnen, creëerden we veel meer engagement dan wanneer en masse persberichten verzonden werden. Door deze groep zo klein mogelijk te houden, was het mogelijk om de persrelaties te overzien en concrete briefing te geven. Nadat deze groep journalisten bediend was, richtten we ons op regionale media en vakbladen. Focus je op het opbouwen van een relatie met deze influencers. Dit betekent niet dat je hen alles moet zenden over je bedrijf. Zorg dat zij er ook iets aan hebben: deel hun artikelen via social media en start discussies met de berichten die zij geschreven hebben. # 4 Wees concreet Voordat we een interview regelden met een van onze topmensen of een product verstuurden voor een recensie, zorgden we ervoor dat iedere journalist, influencer of analist een concrete product beschrijving had. We namen ze bij de hand door ons ontwerpproces: het ging hier vooral om details die iemand niet zou zien of waarderen zonder onze gids. Na het interview hielden we nauw contact om te zien of er nog vragen waren over het product. Als je de interesse hebt van een journalist, probeer het gesprek dan zoveel mogelijk naar een positief einde te leiden, maar overdrijf dat vooral niet. Als ze een product opvragen voor een recensie, breng het dan als het even kan persoonlijk langs om een kleine demonstratie te geven. Probeer dit subtiel te doen: als journalisten ergens zenuwachtig van worden, is het van opdringerige bedrijven. # 5 Blijf gefocust Onze missie bestond uit het verhaal overdragen hoe onze innovatieve producten de creativiteit van consumenten kon aanwakkeren en uiteindelijk zelfs de wereld kon veranderen. Iedere dag kregen we meerdere verzoeken om onze mening te verkondigen over technologische trends, politiek, personeel en vele andere zaken. Als dit verzoek niet aansloot bij de missie die wij voor ogen hadden, weigerden we om mee te werken. Op die manier konden we onze tijd zo efficiënt mogelijk besteden. Zorg ervoor dat je een expert op je eigen gebied bent. Maak een aantal statements over onderwerpen die voor jou belangrijk zijn en blijf daarbij. Dit geldt voor traditionele media, internet en je eigen social media kanalen. Op die manier weten mensen je te vinden als ze iemand zoeken die iets wil vertellen over het gebied dat jou verder helpt in je missie. Maar het allerbelangrijkste dat ik leerde in die tien jaar is om het merk te respecteren waarvoor je werkt. Het is je meest waardevolle goed en je moet het goed beschermen. Geef je product niet zomaar weg, bedenk goed met wat voor merken je je associeert. Denk anders in je benadering van de markt, omdat dat de enige manier is om boven de rest uit te stijgen.
Foto: Apple

1. Recordomzet voor Apple

Vooral te danken aan de nieuwe iPhone 7, die eind vorig jaar gelanceerd werd op de markt. Ook de kerstperiode heeft Apple goed gedaan. De omzet vorig kwartaal was ruim 78 miljard dollar. De winst daalde echter naar 17,9 miljard dollar (2,5%). In een flink aantal landen nam de verkoop toe, alleen in China werd minder verkocht. De iPad werd 20 procent minder verkocht en de Mac bleef stabiel.

2. Nederland haalt klimaatdoelstellingen niet

Nederland zou in 2020 14 procent van de totale energie uit hernieuwbare bronnen moet halen. Dat is afgesproken met de Europese Commissie. Zij berekenden dat het aandeel hernieuwbare energie niet genoeg gestegen is voor Nederland om de doelen te halen, net zoals afgelopen jaren. Volgens de Nationale Energieverkenning (NEV) komt Nederland in 2020 uit op 12,7 procent. Minister Henk Kamp van Economische Zaken weerlegt die uitspraak. Hij denkt het doel wel te kunnen behalen door middel van de vijf nieuwe windmolenparken in zee.

3. Brexit zal Nederlandse visserij en landbouw hard raken

Tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer gisteren lieten vissers weten bang te zijn om ruim de helft van hun productie te verliezen vanwege de ‘harde Bexit’, die de Britse premier Theresa May aan heeft gekondigd. Dat meldt het FD. Als zij de Britse wateren sluit voor Nederlandse vissers, zal de branche daarvan een flinke klap ondervinden. De landbouw ondervindt nu al nadeel van de Brexit. Doordat de waarde van de pond met 20 procent is gedaald zijn Nederlandse landbouwproducten veel duurder in het Verenigd Koninkrijk.

4. Omzet KPN daalt verder naar 7 miljard

Hoewel KPN meer consumenten als klant bedient, blijft de omzet dalen. De jaarcijfers van het telecombedrijf dalen steeds verder. De nettowinst bedroeg 370 miljoen euro, de omzet was 7 miljard in 2016. Vijf jaar eerder was de omzet nog 13 miljard. KPN-topman Eelco Blok laat aan de NOS weten dat hij nog geen goede cijfers verwacht voor komend jaar, maar dat de ‘kanteling op middellange termijn komt. Niet dit jaar, maar ergens erna. De concurrentie is hevig.’

5. Manager van de dag: Leon van den Ouden

Een nieuwe functie, als general manager Europe, wordt ingevuld door Leon van den Ouden bij Tyres in Stock. Daarmee haalt hij een flinke werklading van de eigenaar van het bandenplatform af, die tot voorheen de taken op zich nam en zich nu naar de achtergrond verschuift. De productie van het bedrijf moet omhoog, laat Van den Ouden weten, van ’30 miljoen banden per jaar naar 50 miljoen’. Van den Ouden werkte voorheen bij de Rabobank.

6. Tweet van de dag:

7. Koffieautomaat: misschien toch betalen voor internetten in het buitenland

Het is nog onduidelijk of de consument uiteindelijk wel of niet moet betalen voor het gebruik van internet, bellen en sms’sen in het buitenland. Providers kunnen hier nog een stokje voor steken, door de extra kosten die zij krijgen (40 tot 50 miljoen) door te berekenen aan de consument. Verschillende Nederlandse providers zijn aan het berekenen wat dit financieel voor hen betekent, maar de klap zal vooral hard aankomen voor KPN. En daar gaat het al niet zo goed mee.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief

KPN