Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Philips last na Unilever en Heineken ook Facebookpauze in – Werkende vrouwen harder getroffen door coronacrisis

Mobiele frequentieveiling levert overheid meer dan miljard op, Noors bedrijf koopt Marktplaats.nl van eBay en de dodelijke lobby van de tabaksindustrie.

Facebook

1. Mobiele frequentieveiling levert overheid meer dan miljard op

De veiling voor mobiele frequenties, waaronder die voor de uitrol van 5G, heeft de Nederlandse overheid 1,23 miljard euro opgeleverd. Het bedrag ligt een kwart hoger dan het minimum van 915 miljoen waar rekening mee gehouden werd. KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile waren de enige deelnemers en betaalde respectievelijk 416 miljoen, 407 miljoen en 400 miljoen euro. Door de veiling kunnen de bedrijven binnenkort het snelle 5G-netwerk beschikbaar stellen aan hun klanten.

2. Werkende vrouwen harder getroffen door coronacrisis

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) waarschuwt dat de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen verder dreigt op te lopen door de coronacrisis. Op de website adviseert het IMF overheden om extra inkomenssteun te bieden. Vrouwen zouden vaker de dupe zijn bij economische tegenslag, ook werken ze meer in kwetsbare sectoren zoals toerisme, horeca en detailhandel. Volgens het IMF worden meisjes in ontwikkelingslanden van school gehaald in tijden van crisis om te gaan werken voor het gezin. In Amerika zou tussen april en juni het werkloosheidscijfer onder vrouwen 2 procentpunten hoger zijn dan bij manen.

3. Ryanair sluit bases in Duitsland om salaris piloten

Luchtvaartmaatschappij Ryanair laat zich weer eens van zijn minst fraaie kant zien: het bedrijf dreigt diverse luchthavens te verlaten omdat piloten weigeren aan het voorstel tot salarisverlaging mee te doen. Frankfurt-Hahn zal definitief sluiten, Berlijn en Düsseldorf zitten ook in de gevarenzone. “We moeten nu alternatieve maatregelen nemen om besparingen te realiseren, wat helaas betekent dat bases worden gesloten en banen verloren gaan”, aldus het bedrijf in een uitgelekte memo.

4. Philips besluit ook Facebook – voorlopig – in de ban te doen

In navolging van Unilever, Heineken en TomTom heeft ook Philips besloten voorlopig geen zaken te doen met het advertentieplatform van Facebook. In een reactie aan Adformatie laat woordvoerder Steve Klink weten dat het bedrijf een ‘promotiepauze’ heeft ingelast. ‘Wij maken ons zorgen om de situatie en strijden voor sociale rechtvaardigheid en tegen racisme. Door de toename van hatelijke en schadelijke content, hebben we besloten onze zorgen kenbaar te maken. Enerzijds door in gesprek te gaan, anderzijds door in juli onze activiteiten op Facebook en Instagram in de VS te onderbreken.’

5. Noors bedrijf koopt Marktplaats.nl van eBay

Circa 8 miljard euro betaalt het Noorse handelsplatform Adevinta aan eBay voor de overname van Marktplaats. De Amerikaanse veilingsite krijgt 2,5 miljard dollar contant en 540 miljoen aan aandelen in Adevinta – wat een belang van 44 procent betekent in het Noorse bedrijf. Het in Amsterdam genoteerde beursfonds Prosus zou ook in de race zijn geweest voor de overname. Hoewel het een hoger bod had gedaan, koos eBay toch voor de strategische overname. Eerder greep Prospus al mis bij de overname van Just Eat – wat in handen kwam van Takeaway.com.

Lees ook: Hoe een van de grondleggers van Marktplaats.nl in Griekenland miljoenen ophaalt met een nieuwe online marktplaats

6. Must read: De dodelijke lobby van de tabaksindustrie

Waar de overheid de Nederlandse bevolking met man en macht beschermt tegen longziekte Covid-19, geeft het de tabakslobby veel te veel ruimte. Dat betoogt longarts Wanda de Kanter in een opiniestuk op Follow The Money: ‘Niet alleen de tabak zelf is fataal, de marketingmachine en lobby van de tabaksindustrie zijn net zo dodelijk. Onder het mom van vrije keus wordt tabak getolereerd. Terwijl het net zo verslavend is als heroïne (dertig doden per jaar) en cocaïne (twintig doden per jaar). De rij lobbyisten, advocaten, pr-bureaus en marketingbureaus van de tabaksindustrie is schier oneindig.’

7. Koffieautomaat: Friese medewerkers zetten bedrijfstatoeage

De Friese afvalverwerker Omrin heeft de medewerkers een bijzonder cadeau gegeven voor het 25-jarige bestaan van het bedrijf. Uit diverse opties konden mensen kiezen uit een gratis tatoeage. De ‘circle of life’-tattoo bleek een grote hit: van de 700 collega’s besloten 30 om deze te laten zetten. Directeur John Vernooij is zelf ook verbaast: ‘We hadden niet verwacht dat het zo storm zou lopen.’

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief