Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Microsoft en Facebook willen dikke kabel naar Europa; Coolblue: veel omzet, iets minder winst; Goldman Sachs wordt soft

Plus: Ceo's met opties breken vaker de wet, het echte verhaal achter de ondergang van Kodak en wijn van 160 jaar oud.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Microsoft en Facebook achter megakabel tussen Europa en VS

Al het dataverkeer tussen Europa en Amerika is afhankelijk van kabels op de bodem van de oceaan. De capaciteit is beperkt, of voor Facebook en Microsoft in elk geval niet groot genoeg. Dat is de reden dat ze samen met Telefonica gaan werken aan een kabel die 160 terrabyte per seconde aan kan. De kabel start in Virginia in de VS en komt 6.600 km verderop in Noord-Spanje weer aan land. In oktober 2017 moet de verbinding klaar zijn, schrijft de BBC.

2. Omzet Coolblue groeit enorm, maar winst groeit niet mee

Coolblue heeft de omzet in 2015 met 54 procent zien stijgen tot 555 miljoen euro, maar de winst halveerde tot iets meer dan 3 miljoen euro. Pieter Zwarts, oprichter en topman, ligt er niet wakker van. "Winstmaximalisatie op de korte termijn is niet ons doel", zo zei hij tegen Quote. Coolblue is een van de meest bewonderde bedrijven van Nederland. Het webwarenhuis is de nr. 5 in de nieuwste MT 500.

3. Goldman Sachs gaat werknemers feedback geven

Bij 's werelds meeste beruchte maar ook bewonderde zakenbank Goldman Sachs hielden ze er een weinig subtiel HR-beleid op na. Werknemers kregen elk jaar een beoordeling in de vorm van een cijfer. Het gevolg: wie een zesje kreeg, bleef voor de rest van het jaar een zesje. Dat werkt niet motiverend. Vanaf nu worden werknemers ook door het jaar heen beoordeeld en krijgen ze meer feedback, schrijft The Wall Street Journal.

4. Ceo's met opties breken vaker de wet dan ceo's met aandelen

Bestuurders van Nederlandse bedrijven krijgen sinds een aantal jaar meestal aandelen en geen opties. De reden is dat opties tegenwoordig meteen belast worden door de fiscus, en niet zoals vroeger alleen als ze ook worden uitgeoefend. We mogen achteraf blij zijn met die maatregel, want uit onderzoek waarover de Harvard Business Review schrijft, blijkt nu dat ceo's die opties krijgen meer geneigd zijn de wet te breken dan bestuursvoorzitters die aandelen krijgen als onderdeel van hun prestatiebeloning. De reden: aandelen kunnen ook fors in waarde dalen. Bij opties kun je kiezen of ze worden uitgeoefend. Als je ze gratis krijgt, is er een kans op winst, maar geen kans op substantieel verlies. Dat wekt risicovol gedrag en zo blijkt nu, zelfs strafbaar gedrag in de hand.

5. Beste jongetje van de klas: VW bouwt gigantische batterijfabriek

Volkwagen probeert het Dieselschandaal zo snel mogelijk te vergeten en stort zich ter compensatie op elektrisch rijden. Een trend waar de Duitsers voorheen maar schoorvoetend aan meededen. Batterijen ontwikkelen en produceren? Nee, teveel gedoe, die kocht men wel in Azië. Maar nu wil het concern in schoon voorop lopen om de besmeurde naam te zuiveren. Volkswagen gaat zelfs een enorme batterijfabriek bouwen. De fabriek moet in Duitsland zelf komen, in het plaatsje Salzgitter nabij Hannover, zo schrijft ons Duitse zusterblad Manager Magazin. De autofabrikant wil het nieuws overigens niet bevestigen.

6. Kodak zag het gevaar van de digitale camera wel degelijk

Eastman Kodak, de marktleider in fotofilm die in 2012 verdween, wordt vaak aangehaald als hét voorbeeld van een bedrijf dat de tijdgeest niet kon en wilde aanvoelen. Het bedrijf werd slachtoffer van de opkomst van de digitale camera, een vinding die het notabene zelf in 1975 had gedaan, maar die het bedrijf niet verder had ontwikkeld. Meestal gaat de beschuldigende vinger naar de managers die ziende blind zouden zijn geweest. Dat beeld klopt niet, schrijft Willy Shih, professor aan de Harvard Business School die zelf eind jaren negentig bij het bedrijf werkte. Men was zich wel bewust van het gevaar van de opkomst van de digitale camera, maar dat was zo'n andere business dan filmproductie, dat je je kunt afvragen of het wel haalbare kaart was om daar op in te zetten, schrijft Shih in de MITSloan Management Review.

7. Philips Lighting: 20 euro moet een aandeel kosten

Verkopen lukte niet, dus gaat de lichtdivisie van Philips naar de beurs. De prijs: 20 euro per aandeel. Daarmee ligt de marktwaarde van het nieuwe zelfstandig genoteerde bedrijf straks tussen de 4 en 5 miljard euro. In eerste instantie gaat 25 procent van de aandelen naar de beurs. Philips-topman Van Houten wil binnen een tot twee jaar ook de resterende 75 procent van de hand doen.

8. Manager van de dag: Bram Tankink

De 37-jarige wielrenner uit Haaksbergen is al jaren de wegkapitein van wat nu de Lotto Jumbo ploeg heet. Hij offert zich op, coacht zijn meer onervaren ploegmakkers en is ook niet te beroerd om te fungeren als waterdrager. Sommigen noemen hem een knecht, maar eigenlijk is Tankink een hele moderne manager: hij valt niet op, maar schept de omstandigheden waarin de professionals in zijn team kunnen schitteren. Donderdag sleurde hij op kop om zijn kopman, roze trui-drager Steven Kruijswijk, te helpen. Als Kruijswijk als eerste Nederlander ooit de Giro d'Italia wint, is het ook een bekroning van zijn carrière als wegkapitein.

9. Getal van de dag: 1238

1238 gedelegeerden heeft Donald Trump inmiddels verzameld en daarmee kan de nominatie als Republikeins presidentskandidaat hem niet meer ontgaan. Nu is de vraag: gaat de Trump zijn toon matigen? Voor Europa en de rest van de wereld is het wel te hopen. Trump sloeg in de campagne een uitermate isolationistische toon aan. Vooral China kreeg de schuld van vrijwel alles wat er economisch mis was in de VS.

10. Koffieautomaat: Flesje wijn van 160 jaar oud

Is het omdat Tsjechië een land is van bierdrinkers? In een kelder in een Tsjechisch kasteel lagen jarenlang onopgemerkt de beste wijnen. Ze waren daar verborgen toen de eigenaren, leden van de familie Beaufort-Spontin, vlak aan het einde van de Tweede Wereldoorlog naar België vluchtten. Daar hoopte de rijke familie, vermeende nazi-sympathisanten, minder in het oog te lopen voor op wraak beluste lieden. Maar alvorens te vertrekken, werd de wijncollectie wel goed verstopt. De wijn werd in 1946 door de Tsjechische overheid ontdekt, maar raakte daarna weer in vergetelheid. Nu worden de 133 flessen geveild. De oudste fles dateert uit 1856. De geschatte opbrengst: 1,1 miljoen euro, schrijft The Guardian.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief