Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KPN beste ICT-bedrijf, Capgemini & Microsoft tweede

Plus: online videodienst Netflix naar Nederland, Efteling-directeur stapt op en Imtech stuurt managers naar cursus bedrijfsethiek.

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.

1. KPN beste ICT-bedrijf, Capgemini en Microsoft runners up

KPN is het beste ICT-bedrijf van Nederland. Bij onderzoek van Management Team onder ICT-managers kreeg het Nederlandse bedrijf de meeste aanbevelingen in 4 van de 12 onderzoekscategorieën. De goede resultaten van KPN zijn opvallend gezien de turbulente periode die het bedrijf afgelopen maanden doormaakte, met een claimemissie en teruglopende resultaten. KPN wordt door de managers die het bedrijf zouden aanbevelen met name geprezen om zijn prijs/kwaliteit-verhouding (door 47,4 procent van de respondenten) en inhoudelijke kennis (door 44,6 procent). Capgemini en Microsoft hebben ook een goede reputatie onder ICT-managers. De bedrijven komen in het onderzoek in respectievelijk 3 en 2 categorieën als beste uit de bus. Lees meer over MT's jaarlijkse ICT-onderzoek:

2. Netflix start eind dit jaar in Nederland – nu echt

De Amerikaanse online videodienst Netflix komt 'later dit jaar' naar Nederland. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Netflix biedt in 40 landen online videostreaming aan op basis van een vast maandbedrag. Het bedrijf heeft films en series in de catalogus en heeft ook ervaring met de ontwikkeling van eigen series. De afgelopen jaren waren er vaak geruchten dat Netflix in Nederland van start zou gaan, maar nu is het dus officieel. Het bedrijf heeft nog niet bekend gemaakt hoe duur een abonnement op Netflix wordt, welke content in Nederland beschikbaar zal zijn en op welke apparaten naar Netflix gekeken kan worden. De Nederlandse initiatieven Pathé Thuis en Ximon krijgen er in ieder geval een concurrent bij. De website van Netflix is inmiddels vertaald in het Nederlands en gebruikers kunnen zich alvast inschrijven voor de dienst.

3. Efteling-directeur stapt op, park wil nieuwe manier leidinggeven

Bart de Boer, directeur van De Efteling, stopt op 1 september bij het attractiepark. Hij heeft deze beslissing genomen in overleg met de raad van commissarissen, zoals dat dan zo mooi heet. De Efteling zegt toe te zijn aan een nieuwe manier van leidinggeven, nu de organisatie in een nieuwe fase van consolidatie is aangekomen. Ondertussen ligt het park onder vuur van anonieme medewerkers, die in de media klagen over de sfeer op de werkvloer en de angstcultuur die zou heersen. De directie krijgt hiervan de schuld. Het bedrijf is in een conflict verwikkeld met een deel van de medewerkers over het verdwijnen van de toeslag voor werk op zondag. De Efteling laat weten dat het vertrek van de directeur en het conflict 'oprecht' los van elkaar staan.

4. Deloitte mag jaar niet in New York werken

Een jaar lang mag Deloitte niet werken voor financiële instellingen die onder toezicht staan van de staat New York, daarnaast moet het accountantskantoor 10 miljoen euro schikking betalen aan toezichthouders. Deloitte adviseerde de Britse bank Standard Chartered, die illegale financiële transacties met onder meer Iran deed en 250 miljard dollar witwaste. De bank moest vorig jaar een boete van 340 miljoen dollar betalen. Deloitte liet cruciale informatie weg uit een rapport aan toezichthouders. Ook gaf Deloitte de bank inzage in vertrouwelijke rapporten. Er is geen bewijs dat het accountantskantoor de bank bewust heeft geholpen met witwassen.

5. V&D gaat reorganiseren, 169 banen weg

Warenhuis V&D gaat ingrijpen om weer winstgevend te worden. Volgend jaar wordt het distributiecentrum in Aduard gesloten, daarnaast verdwijnen tientallen banen op het hoofdkantoor. In totaal zullen er 169 banen verdwijnen. 'De ingreep is nodig om de laatste slag naar winstgevendheid te maken', zegt directeur Jacob de Jonge. 'We kopen veel te veel in en blijven met producten zitten. Daardoor moeten we te veel afschrijven. Dat moeten we veel beter plannen en dat gaan we de komende anderhalf jaar doen. De bedragen die we zo in de sloot gooien, zijn enorm.' V&D draait al meer dan tien jaar verlies. 

6. Imtech stuurt managers naar cursus bedrijfsethiek

De problemen bij Imtech ontstonden door een focus op positief nieuws, daarnaast werden er bij de Duitse afdeling 'innovatieve technieken' gebruikt om fraude te plegen. Dat blijkt uit de resultaten van forensisch onderzoek die Imtech gisteren publiceerde. De Duitse top van Imtech vervalste documenten, rapporteerde onjuiste informatie en sluisde minstens 30 miljoen euro weg naar een onbekend bedrijf, dat Imtech 'the X-Group' noemt. Imtech mag de naam van dit bedrijf niet bekendmaken in verband met Duitse wetgeving. Volgens huidig topman Gerard van de Aast leidde de 'goednieuwscultuur' tot een te rooskleurig beeld over het bedrijf. Het bedrijf stuurt alle managers naar een verplichte cursus bedrijfsethiek, waar ze leren 'netjes' zaken te doen. Imtech houdt rekening met claims van aandeelhouders wegens de miljoenen aan afboekingen.

7. CSM verandert naam in Corbion

Voedingsmiddelen- en chemiebedrijf CSM verandert zijn naam in Corbion. Het is het gevolg van de verkoop van het onderdeel Bakery Supplies, dat ingrediënten levert voor bakkerijen. Daardoor richt het bedrijf zich nu volledig op de productie van biologische voedingsingrediënten en biochemicaliën. CSM verwacht de verkoop van Bakery Supplies in het derde kwartaal af te ronden. De letters CSM staan voor Centrale Suiker Maatschappij en bestaat sinds 1919. Oorspronkelijk richtte het bedrijf zich op de productie van suiker uit suikerbieten. Gerard Hoetmer, ceo van het nieuwe Corbion, zegt in een persbericht: 'Onze nieuwe naam en het nieuwe logo luiden een nieuwe fase in voor de ontwikkeling van ons bedrijf.' Ok, welkom Corbion.

8. Jumbo breidt directie uit, Heineken vindt nieuwe marketingdirecteur

De directie van Jumbo wordt per 1 juli uitgebreid met directeur marketing Matthijs Moeken en directeur winkeloperatie Duncan Hoy. Zo speelt het bedrijf in op de groei in de organisatie. Zowel Moeken als Hoy zijn afkomstig van de C1000-directie. Ook bij Heineken Nederland komt er nieuw bloed in de bestuurskamer. Daar wordt Bram Westerink per 1 juni aangesteld tot marketingdirecteur. Westerink werkt sinds 2003 bij Heineken en was hiervoor onder andere marketingdirecteur bij Heineken Hongarije. Ondertussen vereenvoudigt Ahold de bestuursstructuur, met de oprichting van een executive committee.

9. Getal van de dag: 1 miljoen Facebookadverteerders

Facebook heeft meer dan 1 miljoen actieve adverteerders. Dat laat het sociale netwerk weten in een persbericht. Een actieve adverteerder is iemand die in de afgelopen vier weken op Facebook heeft geadverteerd, aldus het bedrijf. Aanvullende cijfers die worden gegeven: in Europa krijgen lokale bedrijfspagina's op Facebook 270 miljoen views per week, en gemiddeld 8 miljoen reacties in diezelfde periode.

10. De koffieautomaat: de caketechnologie die Bin Laden opspoorde

De technologie die is gebruikt om Osama Bin Laden op te sporen, wordt nu gebruikt om Britse cake te perfectioneren. Klinkt vreemd? Daar heb je een punt. De Strathclyde Universiteit werkt samen met voedingsbedrijf Lightbody om via hyperspectral imaging een betere cake te ontwikkelen. Deze technologie kan meer informatie verzamelen dan je met het blote oog kan, door te kijken naar het elektromagnetische spectrum. In de jacht naar Bin Laden is het gebruikt om mensen en voertuigen te signaleren, in de jacht naar de perfecte cake wordt het gebruikt om de chemische samenstelling te bepalen door een foto te nemen. Met de verzamelde informatie kan het bakproces geoptimaliseerd worden. Eet smakelijk!
 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief