Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heineken en Dick Boer (Ahold) winnaars MT500

Winnaars jaarlijkse MT500-onderzoek bekend, eerste vrouwelijke CPB-voorzitter en VEB wil schadevergoeding van Imtech-bestuur.

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.

1. Heineken beste bedrijf, Dick Boer (Ahold) beste bestuurder van 2013

Heineken is de nieuwe nummer 1 van de MT500, MT’s onderzoek naar de bedrijven met het beste imago. Dat is gisteren bekend gemaakt tijdens het jaarlijkse MT500-event in de Amsterdam Arena. Als er één bedrijf is waar Nederlandse zakenmensen graag zouden werken, is het bij de Amsterdams/Zoeterwoudse bierkolos. En als die zelfde managers één bedrijf moesten noemen dat (naar hun inschatting) in 2013 zakelijk succesvol zal zijn, komen ze uit bij dezelfde brouwerij. Ahold en Ikea staan respectievelijk op plek 2 en 3.

Dick Boer, de ceo van Ahold, is met 10 procent van de stemmen uitgeroepen tot beste bestuurder van 2013. Dat blijkt uit de MT500, MT's jaarlijkse onderzoek naar de bedrijven met het beste imago. Op nummer 2 staat Piet Moerland van Rabobank, met 8 procent van de stemmen. Gerrit Zalm, ceo van ABN Amro, volgt op de derde plek met 7,2 procent van de stemmen. Uiteraard belden we met Ahold om Dick Boer te feliciteren, maar het gesprek met voorlichter Peter Smit duurt kort. ‘Dick Boer is vanzelfsprekend vereerd met deze verkiezing. Maar hij wil meewerken aan een interview noch de prijs in ontvangst nemen. Dan zou het te veel om hem draaien.’

2. Ronald van Zetten (Hema): 'De crisis zit in ons hoofd'

Doorgaan met ontwikkelen, ook in tijden van crisis. Dat is de boodschap die Ronald van Zetten verkondigde tijdens MT500. ‘Ik geloof dat crisis in je hoofd zit. Mensen komen naar onze winkels, omdat ze blij gemaakt willen worden in hun treurige bestaan op dit moment.’ Hij denkt dat mensen een waardevol product willen, die waarde zit niet in prijsverlagingen. Desalniettemin lopen de goedkope maaltijden van HEMA storm. ‘Je kunt voor 4,50 de hele dag bij ons komen eten, dus eigenlijk is er helemaal geen crisis’, grapt Van Zetten. Met de beautystores, cosmeticawinkels vol HEMA make-up, denkt Van Zetten een nieuw groeipad te hebben gevonden. Op dit moment is HEMA marktleider in cosmetica in Nederland. 1 op de 5 lipsticks wordt door de keten verkocht. ‘Mensen worden superhebberig van onze make-up, ze grissen het van het schap af. Ik ben zelf verbaasd door de enorme groei. Waarom hebben we hier niet eerder iets mee gedaan?’

3. Laura van Geest nieuwe directeur CPB

Er is een opvolger gevonden voor Coen Teulings. Volgens RTL Nieuws wordt Laura van Geest de nieuwe directeur van het Centraal Planbureau. Op dit moment is zij nog directeur-generaal Rijksbegroting op het Ministerie van Financiën. Bronnen melden aan RTL Nieuws dat ze vandaag officieel wordt benoemd door de ministerraad. Eerder werd ze getipt voor een topfunctie bij De Nederlandsche Bank. Met de benoeming van Van Geest zijn de hoogste banen bij DNB, de Autoriteit Financiële Markten en het onafhankelijke economisch onderzoeksinstituut van het kabinet, het CPB, vergeven aan een topambtenaar van Financiën. Ze wordt de eerste vrouw die de functie van CPB-baas gaat bekleden.

4. VEB wil schadevergoeding van voormalig Imtech-bestuur

René van der Bruggen en Boudewijn Gerner worden door de Vereniging Effectenbezitters (VEB) persoonlijk aansprakelijk gesteld voor de recente problemen bij Imtech. De voormalig ceo en cfo worden beschuldigd van 'onbehoorlijk bestuur' en 'misleiding', zo meldt De Telegraaf. De beleggers willen schadeloos gesteld worden en zeggen een schade van bijna 1 miljard dollar geleden te hebben. 'Er is toch een slordige €900 miljoen aan beurswaarde verdampt', zegt Errol Keyner van de VEB. Mochten Van der Bruggen en Gerner niet willen schikken met de VEB, dan wacht een gang naar de rechter. Ook de onderneming Imtech, het huidige bestuur en de Raad van Commissarissen hangt een aansprakelijkheidsprocedure boven het hoofd.

5. Jean-François van Boxmeer krijgt extra bonus voor Aziatische overname

Heinekentopman Jean-François van Boxmeer heeft een extra beloning van 4 miljoen euro gekregen, waarvan 2,5 miljoen euro bedoeld is als dank voor de ingewikkelde overname van het Aziatische APB. De raad van commissarissen vindt dat Van Boxmeer een uitzonderlijk heeft gepresteerd de afgelopen jaren, waarbij niet alleen de winst, maar ook de koers van het aandeel Heineken flink is gestegen. De overname van APB werd daarnaast 'een historische mijlpaal' genoemd. Tijdens de aandeelhoudersvergadering gisteren ontstond enige ophef, toen de Nederlandse pensioenuitvoerders APG, PGGM en MN Services zich keerden tegen de beloningen, maar uiteindelijk werden de bonussen toch goedgekeurd. Van Boxmeer staat op plek 5 in de top 10 van beste bestuurders 2013. Tijdens de aandeelhoudersvergadering van Heineken was er ook aandacht voor Alexander de Carvalho, die zich als commissaris van de Heineken Holding presenteerde. 'Dit is mijn kans om het bedrijf te dienen. Waar houdt het op? Dat weet ik nog niet', vertelde de zoon van Charlene Heineken-de Carvalho.

6. DNB: Banken zijn goed bezig met bonussen

Er is nog werk aan de winkel, maar over het algemeen zijn banken hun bonusbeleid aan het verbeteren, aldus De Nederlandsche Bank (DNB). De instellingen zien volgens DNB steeds beter in dat het toestaan van dit soort perverse prikkels zó 2012 is. De toezichthouder deed in de tweede helft van 2012 onderzoek bij zeven grote banken en verzekeraars, die trouwens niet bij naam worden genoemd. Er werd onderzocht in hoeverre hun beloningsbeleid voldoet aan de regels. Bonussen mogen bijvoorbeeld geen risicovol handelen van medewerkers stimuleren. Helemaal perfect doen de bedrijven het nog niet, overal was wel één of meerdere dingen aan te merken op het beleid. Onlangs lieten verschillende financiële instellingen, waaronder ING en de Rabobank, weten bonussen voor hun personeel af te schaffen. Ook in de top van de bedrijven is niet in alle gevallen een prestatiebeloning uitgekeerd.

7. Grote investeerders verkopen belang Ziggo, bedrijf bouwt wifi-netwerk

Cinven en Warburg Pincus, die samen ruim 17 procent in kabelbedrijf Ziggo hebben, willen hun belang verder afbouwen. Mogelijk tot nul procent, zo maakten de twee investeerders gisteren gezamenlijk bekend. Vorige maand deden de twee bedrijven al een belang van 20 procent van de hand. Dat ging niet erg voorspoedig: de begeleidende bank, Barclays, bleef door een gebrek aan interesse bij beleggers met de meerderheid van de stukken zitten. Sindsdien is er wel wat veranderd, want eind maart nam UPC-eigenaar Liberty Global een belang van 12,5 procent in Ziggo. Daardoor wordt het bedrijf nu als overnameprooi gezien. Ondertussen is de telco zelf druk bezig met de uitrol van een wifi-netwerk via de ruim 1 miljoen modems die bij klanten staan. Gebruikers kunnen een extra kanaal in het apparaat open zetten, waardoor vreemden kunnen aanhaken op de draadloze internetverbinding. Op deze manier kunnen klanten van Ziggo ook internetten met hun mobiele apparaten als ze niet thuis zijn. Het bedrijf hoopt de hotspots in augustus actief te hebben. Ziggo meldt tegen Tweakers dat het voor deze functionaliteit wil samenwerken met UPC. Inderdaad, het dochterbedrijf van Liberty Global.

8. Pim van der Feltz (Google): 'Internet is net begonnen'

Als mensen maar al hun informatie delen, kan Google veel relevantere combinaties maken dan tot nu toe gebeurt. Dat zei Pim van der Feltz, ceo van Google Nederland, donderdag tijdens het MT500-event. Volgens Van der Feltz staan we nu pas aan het begin van wat internet allemaal betekent in ons leven. 'We weten als Google nu ongeveer twee dimensies van onze klanten: waar ze zitten en hoe laat ze iets zoeken. Maar je kunt je voorstellen dat zoekresultaten nog veel relevanter worden als we meer weten van onze gebruikers.' Van der Feltz noemt het voorbeeld van het hotel in Parijs. 'Nog maar 15 jaar geleden moesten we daarvoor internationaal bellen. Dat mocht dan ook maar drie keer. Nu is elk hotel nog maar drie kliks weg. Toch vinden wij dat we dat als  Google nog niet goed doen. Want als u klikt op Hotel Parijs, ziet u nog steeds dezelfde resultaten als ik. Terwijl dat natuurlijk veel relevanter kan.'

9. Getal van de dag: 42 procent

Het gaat nog steeds lekker bij Samsung Electronics. De winst in het eerste kwartaal van 2013 steeg bij het bedrijf met 42 procent ten opzichte van Q1 2012. Ook in vergelijking met het laatste kwartaal van 2012 steeg de winst, met 2 procent. En dat terwijl het eerste kwartaal altijd wat traag is, schrijft The New York Times. Samsung maakte in Q1 2013 6,5 miljard dollar winst op een omzet van 47,5 miljard dollar. Het succes wordt voor een groot deel veroorzaakt door de smartphones van het Zuid-Koreaanse bedrijf, waardoor de matige resultaten op het gebied van televisies worden gecompenseerd. Vorig jaar werd Samsung de grootste smartphonemaker op aarde. Analisten hadden een lagere winst verwacht en voorzien nog betere resultaten voor het komende kwartaal, dankzij de lancering van de Galaxy S4. Dit nieuwe vlaggenschip van Samsung wordt dit weekend in Nederland op de markt gebracht. Samsung verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 69,4 miljoen smartphones (+56 procent), Apple 37,4 miljoen stuks (+6,6 procent). Samsung heeft nu een derde van de wereldwijde smartphonemarkt in handen. Lees ook:

10. De koffieautomaat: 'Succesvol worden is niet ingewikkeld'

Academici en consultans willen je overtuigen dat de wereld van business en strategie moeilijk te begrijpen is, maar daar gelooft professor Jamie Anderson niet in. 'De elementen voor een succesvolle organisatie zijn niet ingewikkeld', zo vertelde hij tijdens het MT500-event. Anderson werkt onder andere aan de Antwerpen Management School en werd vorig jaar door The Financial Times benoemd tot managementgoeroe. Hij schreef een boek over het succes van popster Lady Gaga en vindt dat bedrijven van haar kunnen leren. 'Ik kan gaan praten over organisaties als Apple, Microsoft en Ikea, maar ik vond het interessanter om te kijken naar andere, minder voorspelbare, gebieden van succes. Het succes van Lady Gaga vertelt veel over wat wij moeten doen om succesvol te zijn.' Meer weten?

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief