Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

GrandVision wint slag in brillenoorlog – Facebook krijgt Franse belastingvordering van 106 miljoen

En verder: UWV betaalt 1,5 miljard aan NOW 2.0-voorschotten, Disney-kopstuk aan de slag als ceo van Pearson, Vlerick-professor De Prins overleden en Takeaway blundert met jaarcijfers.

1. Facebook betaalt Franse fiscus 106 miljoen, inclusief boete

Facebook heeft meer dan 100 miljoen euro aan (achterstallige) belasting plus boetes betaald in Frankrijk. Dat is volgens Reuters de uitkomst van langdurig armpje drukken met de Franse fiscus. Die dook bij het sociale netwerk de boeken in over de tien jaren tot en met 2018 en kwam op basis daarvan tot een rekening van 106 miljoen euro. De Franse Facebook-dochter maakte in 2019 een omzet van 747 miljoen euro, waarover 8,5 miljoen aan vennootschapsbelasting is afgedragen. Want, zegt een woordvoerder: ‘We nemen onze belastingverplichtingen serieus en betalen alle belastingen die we zijn verschuldigd in alle markten waarin we actief zijn.’

2. UWV maakte al 1,5 miljard over voor NOW 2.0

Het UWV heeft sinds 6 juli alweer 1,5 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan 40.506 bedrijven die de loonsteun van NOW 2.0 hadden aangevraagd. Samen hadden de NOW-aanvragers 791.505 mensen in dienst. Het UWV is  druk met het verwerken van nog honderden aanvragen en meldt dat het loket nog tot volgende week maandag open is. Toch lijken deze periode een stuk minder bedrijven gebruik te maken van de NOW-regeling: voor de tranche die eind juni afliep, werd 8 miljard euro overgemaakt aan 140.000 bedrijven.

3. Voormalig Disney-kopstuk aan de slag als ceo uitgever Pearson

Andy Bird, tot 2018 de baas van de internationale activiteiten van Disney, gaat aan de slag als ceo van de Britse uitgeverij Pearson. Hij volgt daar John Fallon op, die de afgelopen acht jaar moeite had de educatieve uitgeverij gezond te houden. Fallon had zijn vertrek vorig jaar al aangekondigd, nadat een hele reeks winstwaarschuwingen had duidelijk gemaakt hoezeer Pearson worstelt met de overgang naar de digitale wereld. Als Disney-veteraan heeft Bird volgens zijn nieuwe commissarissen het juiste profiel: hij weet wat consumenten willen, en dat is de draai die ook de Britten moeten maken: ‘We waren van oudsher gericht op zakelijke gebruikers, maar nu leren meer en meer een levenslange reis wordt, zullen we ons meer richten op consumenten’, aldus chairman Sidney Taurel tegen de Financial Times.

4. GrandVision wint slag in brillenoorlog

GrandVision, het moederbedrijf van Pearle en Eyewish, hoeft zijn administratie niet te openen voor EssilorLuxottica, de Frans-Italiaanse brillengigant die vorig jaar al een bod deed op een meerderheidsbelang in de holding. De voorzieningenrechter in Rotterdam heeft de vordering van EssilorLuxottica afgewezen, zodat het nu niet kan checken hoe de Nederlandse brillenketens de afgelopen coronatijd werden gerund. En dat wil het wel erg graag weten: vorig jaar bood EssilorLuxottica 5,5 miljard euro op de 76 procent van de aandelen GrandVision die in het bezit zijn van HAL. Sindsdien is er nogal wat veranderd, maar HAL en GrandVision vrezen dat de maker van Ray-Bans en Oakley de prijs omlaag wil onderhandelen en weigeren de aanstaande koper daarom wijzer te maken dan strikt noodzakelijk.

5. Vlerick-prof Peter de Prins overleden

Vlerick Business School maakt bekend dat Professor of Management Practice Peter De Prins is overleden. De Prins (1960) startte in 2010 als directeur bij de universiteit en werd in 2014 aangesteld als professor, waarbij hij zich specialiseerde in change management en leiderschap. In deze rol kon hij zijn uitgebreide internationale ervaring als ingenieur, ondernemer, coach en manager goed benutten. Ook schreef hij het boek ‘The six batteries of change’, samen met Kurt Verweire en Geert Letens. Vlerick-collega’s zullen zich De Prins herinneren als ‘altijd enthousiast, altijd professioneel, altijd met de glimlach, altijd op zoek naar een originele aanpak of dat tikkeltje extra.’

6. Must read: the Big Short 2.0: hoe hedgefunds binnenliepen op retailmalaise

The Big Short – de fenomenale film over hoe de slimste beleggers de kredietcrisis van 2008 zagen aankomen en erop binnenliepen – is verplichte kost. Volgens The New York Times loopt een exclusief clubje fondsen nu op dezelfde wijze binnen, door op tijd te speculeren op de malaise in de bakstenen retailwereld in de VS. De grote ketens en exploitanten van shopping malls worden geraakt door e-commerce en veranderd consumentengedrag, een neergang die wordt versneld door corona. Dat vergroot alleen maar de winsten van een Carl Icahn en een trits hedgefondmanagers die de Times sprak. Zij waren er vorig jaar op tijd bij, speculeren op koersverlies en vastgoedleningen die richting junkstatus gaan en lopen nu – nog net niet lachend – binnen.

7. Koffieautomaat: Just Eat Takeaway blundert met jaarcijfers

Oké: zo lang maakt TakeAway, inmiddels Just Eat Takeaway, zijn cijfers nou ook weer niet openbaar, dus laten we het een beginnersfoutje noemen. Eind 2019 nam het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd.nl Just Eat over, maar het miste wat posten bij het pro forma combineren van beider jaarcijfers, waaronder afschrijvingen over bepaalde bedrijfsactiviteiten in Australië en Mexico. Deze week moest het daarom met de billen bloot: de cijfers over 2018 zijn gecorrigeerd en aangepast. Over 2018 is er nu een winst van 73 miljoen euro, in plaats van de eerdere 112 miljoen euro verlies. Het jaarverlies over 2019 is helaas een stuk gegroeid, naar 302 miljoen euro in plaats van de eerder aangekondigde 96 miljoen euro.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief