Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Familiebedrijven willen vaker CEO van buitenaf – Blokker haalt Chinese koopjeszaak binnen

En verder: President-commissaris Unilever vertrekt, Disney+ in een klap 10 miljoen abonnees en Euronext wil alleenrecht op gongslag.

Een Blokker-filiaal in Stadskanaal.
Een Blokker-filiaal in Stadskanaal.

1. Familiebedrijven willen vaker CEO van buitenaf

Uit de jaarlijkse European Family Business Barometer van KPMG blijkt dat meer familiebedrijven verwachten op korte termijn een directeur van buiten de familie aan te stellen. Nu wordt 84 procent van de familiebedrijven nog geleid door een lid van de familie, maar slechts 62% van de ondervraagden denkt dat dat over vijf tot tien jaar nog het geval is. Bij grote bedrijven met meer dan 1000 werknemers is dat zelfs maar 52 procent. Daarmee beseffen familiebedrijven volgens KPMG beter dat groeiende ondernemingen vragen om management met meer ervaring.

2. Blokker haalt Chinese koopjeszaak naar Nederland

Mirage Retail Group, het voormalige Blokker Holding, haalt de Chinese koopjesketen MINISO naar Nederland. In 2020 komen er drie filialen: in Amsterdam, Eindhoven en Utrecht. MINISO-winkels verkopen alledaagse consumentenproducten tegen lage prijs: van de 2000 artikelen in het assortiment is de helft onder de 5 euro. Blokker-baas Michel Witteveen is positief: ‘De winkels van MINISO zijn wereldwijd zeer succesvol en ik heb ook hoge verwachtingen voor Nederland.’ MINISO begon in 2013 met een winkel en heeft er zes jaar later 4800 in 86 landen.

3. President-commissaris Unilever vertrekt

Marijn Dekkers treedt terug als president-commissaris bij Unilever en geeft de voorzittershamer over aan de Deen Nils Andersen. Dekkers blijft wel toezichthouder. Bij Unilever zitten uitvoerende en toezichthoudende bestuurders in een orgaan. Met het vertrek van Dekkers wordt Unilever nog minder Nederlands, nadat topman Paul Polman vorig jaar al vertrok en werd opgevolgd door de Schot Alan Jope.

4. Google gaat ook financiële sector in

Google wil als zoveelste tech-reus ook de financiële sector in. Het bedrijf gaat betaalrekeningen aanbieden in partnerschap met Citi Bank. Op die manier kan het bedrijf veel data verzamelen over hoe mensen geld uitgeven en hoeveel ze verdienen, al zegt Google al gelijk dat het persoonlijke data niet aan adverteerders zal verkopen. Afgelopen zomer lanceerde Apple een creditcard in samenwerking met Goldman Sachs, waar deze week wel kritiek op kwam: er zou behoorlijk gediscrimineerd worden op geslacht in aanbiedingen van de Apple Card. En Facebook is van plan een cryptomunt, Libra, te lanceren, maar daarover staan financiële toezichthouders vooralsnog niet te juichen.

5. Disney+ in een klap 10 miljoen abonnees

De nieuwe streamingdienst van Disney, vanaf dinsdag verkrijgbaar in de VS, Canada en Nederland, heeft in een dag 10 miljoen abonnees verzameld. Ter vergelijking: Netflix heeft in de VS 60 miljoen abonnees en wereldwijd nog eens 97 miljoen. Disney wil in 2024 60 tot 90 miljoen abonnees hebben. Op de beurs ging het aandeel van Disney dinsdag alvast met 7 procentpunten omhoog. Overigens ging de lancering van Disney+ niet zonder slag of stoot: honderden gebruikers hadden problemen met streamen of inloggen in de eerste uren.

6. Must read: Cultuuroorlog binnen Walmart-organisatie

Walmart-topman Doug McMillon wil van ‘s werelds grootste retailer (met fysieke locaties) een gestroomlijnde organisatie maken, schreef hij deze zomer in een memo. Dus moeten de online afdelingen beter gaan samenwerken met de klassieke winkelorganisatie. Maar dat wil nog niet zo vlotten, blijkt uit een inkijkje dat Bloomberg geeft. De toch al flinterdunne marges kregen de afgelopen tijd een klap door investeringen in online retail en acquisities (die nodig zijn als Walmart met Amazon wil concurreren), tot groot ongenoegen van de klassieke organisatie. McMillon wil van een cultuuroorlog binnen zijn organisatie niet horen: ‘Er is een cultuuromslag gaande bij Walmart, en daar genieten we van’, zei hij vorig jaar tegen investeerders.

7. Koffieautomaat: Euronext wil alleenrecht op gongslag

Beursuitbater Euronext heeft goededoelenbeurs Sharity gesommeerd te stoppen met het gebruik van een gongslag bij z’n evenementen. Sharity organiseert zo’n 35 keer per jaar een evenement waarbij mkb-ers aan goededoelenorganisaties worden gekoppeld. Het evenement wordt gestart met een gongslag, tot groot ongenoegen van Euronext, dat vindt dat Sharity daarmee ‘pikt’ van het beursimago. Ook de gekleurde jasjes die op Sharity-evenementen gedragen worden en die lijken op de jasjes van beurshandelaren, steekt Euronext. Sharity is niet van plan te stoppen met de gongslag.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief