Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Diversiteitsbeleid overtuigt, ook als het beleid niet klopt

De business uit het nieuws: diversiteitsbeleid zorgt voor overtuiging, Bolletje wordt Duits en de reden dat Van Campenhout (TMG) opstapt.

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.

1. Diversiteitsprogramma's overtuigen ook als ze niet waar zijn

Diversiteitsprogramma's laten mensen geloven dat er een veilige werkomgeving bij bedrijven heerst, zelfs als er bewijs bestaat dat dit niet zo is. Dat concluderen psychologen van de Universiteit van Washington, na onderzoek in samenwerking met andere universiteiten. Uit de studie komt ook naar voren dat de deelnemers (die allemaal blank waren) discriminatieklachten minder serieus namen als het over een bedrijf ging dat een diversiteitsprogramma had. Volgens de onderzoekers worden diversiteitsprogramma's vaak ontwikkeld door de afdeling HR om een betere werkomgeving te creëren, maar worden ze nauwelijks getest op effectiviteit. Ondertussen wordt het beleid wel gebruikt in rechtszalen om te bewijs dat bedrijven goed omgaan met medewerkers. 'Onze uitkomsten suggereren dat diversiteitsprogramma's window dressing kunnen zijn', aldus één van de onderzoekers.

2. Hoe zeg je 'Ik wil Bolletje' in het Duits? Beschuitmaker in Duitse handen

Bolletje, fabrikant van beschuit, koekjes en andere bakkersproducten, wordt overgenomen door het Duitse bedrijf Borggreve. Het Almelose Bolletje blijft wel zelfstandig opereren. De overnameprijs is niet bekend gemaakt. Zowel Bolletje als Borggreve draaien een omzet van ongeveer 200 miljoen euro per jaar en hebben 800 man op de loonlijst. Ook Borggreve is gespecialiseerd in beschuit en koekjes, het idee is dat de bedrijven elkaars producten kunnen introduceren op de Nederlandse en Duitse markt. Vorige week was er op MT.nl uitgebreid aandacht voor Duitsland, het merk, de bedrijven en de kansen. Eigenlijk is de overname dus nét iets te laat bekend geworden. Hoe dan ook, lees er alles over:

3. Whatsapp: we verkopen niet aan Google

Het gerucht van gisteren is alweer ontkracht, door Whatsapp zelf tenminste. Het bedrijf zegt dat het niet waar is dat Google de berichtendienst voor 1 miljard dollar wil overnemen. Volgens Neeraj Arora, hoofd business development, is Whatsapp ook niet in gesprek met Google. De site Digital Times meldde eerder deze week dat Google sinds enkele weken gesprekken voert met Whatsapp. Whatsapp zou volgens die berichten ‘hard to get’ hebben gespeeld om de prijs op te drijven. Wordt vast nog vervolgd.

4. Maakindustrietopper Nedstaal heeft last van asbest

De productie bij staalbedrijf Nedstaal is zondag enkele uren stilgelegd na de vondst van asbest. Gisteren was alles weer normaal. Volgens operationeel directeur Jan Henk Wijma ging het om 'hechtgebonden asbest' dat nog niet was verwerkt en daarom niet schadelijk. 'Het is het type asbest dat ook op het dak van een schuurtje kan zitten, en waarbij geen asbestvezels vrijkomen.' Nedstaal staat op nummer 79 in de Maakindustrie 100, een overzicht dat MT eind vorige maand presenteerde op basis van onderzoek door Mazars Berenschot Corporate Finance. Bekijk de volledige lijst:

5. IJzeren dame Margaret Thatcher overleden, leer van haar spreekstijl

Nieuws dat gisteren niet te missen was:  de eerste vrouwelijke premier van Groot Brittannië, Margaret Thatcher, is op 87-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een beroerte. Ze was de langst regerende Britse premier van de 20ste eeuw. Haar bijnaam ‘IJzeren dame’ kreeg ze van een Russische krant, nadat zij in een speech had gewaarschuwd voor de gevaren van het Sovjetimperium. Thatcher kampte al langer met een slechte gezondheid en leed aan dementie. Op Twitter ontstond verwarring door het nieuws over haar dood. Een kritische website, genaamd Is Thatcher Dead Yet, introduceerde de hashtag #nowthatcherisdead. Fans van Cher lazen niet de bedoelde leus Now Thatcher is Dead, maar Now That Cher Is Dead en schreven daarop zaken als RIP Cher, waarna andere Twitteraars ze moesten gaan uitleggen wie Thatcher eigenlijk was. Bizar medium, dat Twitter. Ook leuk: Debatrix heeft een kort overzicht gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe Margaret Thatcher anderen met haar speeches overtuigde.

6. TMG-ceo Van Campenhout weggewerkt door Frank Botman (Cyrte)?

Herman van Campenhout, die afgelopen week terugtrad als ceo van TMG, zou de oorlog van Cyrte-fondsbeheerder Frank Botman hebben verloren. Dat schrijft althans 925.nl. Botman wilde volgens de website dat de ceo de SBS Groep zou kopen (wat uiteindelijk door Sanoma werd gedaan, wellicht tot spijt van het bedrijf aangezien het al 32 procent van de waarde heeft moeten afschrijven), om daarna TMG in stukken door te verkopen en de winst uit te keren aan de aandeelhouders. Van Campenhout weigerde, waarna Botman overging tot intimidatie via de telefoon, aldus 925: 'Botman liet weten de ceo 'het werk onmogelijk' en hem 'helemaal kapot' te maken.'

7. Poetin was in Nederland, Hollandse bedrijven blij

De Russische president Poetin was gisteren in Nederland en niet iedereen was daar even blij mee. Amnesty protesteerde, ondertussen zou directeur Eduard Nazarksi wel naar het officiele ontvangst van Poetin zijn gegaan. Maar dat terzijde. Voor bedrijven was het Russische bezoek een mooie kans om zaken te doen. En dat gebeurde ook. DSM tekende een intentieovereenkomst met het Russische staatsbedrijf Rostekhnologii om samen te werken op het gebied van biotechnologie en functionele materialen, terwijl minister Kamp van Economische Zaken bekend maakte dat Gazprom en Gasunie een uitbreiding van de Nord Stream gaan onderzoeken. Dat is de pijpleiding die via de Baltische Zee aardgas van Siberië naar Europa brengt.

8. Facebook experimenteert met betaalde berichten naar beroemdheden

Het lijkt een verlate 1 aprilgrap, maar het is echt waar: Facebook is in Engeland gestart met een experiment waarbij gebruikers bekende Engelsen tegen betaling een bericht kunnen sturen. Wie de Olympische zwemmer Tom Daley wil benaderen moet daarvoor 10,68 pond neerleggen en schrijver Salmon Rushdie een bericht sturen kost 10,08 pond, terwijl Robert Preston (inderdaad, wie?) van de BBC een koopje is: voor hem betaal je slechts 71 pence. Facebook heeft de test bevestigd, maar zegt dat het nog onduidelijk is of de functionaliteit wereldwijd wordt geintroduceerd. 'Het hangt af van wat er gebeurt en wat voor feedback we krijgen. We testen een aantal prijspunten in Engeland en andere landen om tot de optimale fee te komen', aldus een woordvoerder. Het bedrag dat betaald moet worden hangt af van verschillende factoren, waaronder het aantal volgers en een geheim 'beroemdheidalgoritme'. De pilot loopt sinds december in Amerika en is inmiddels uitgebreid naar 36 landen.

9. Getal van de dag: 98 procent winstdaling voor HTC

Dikke auw: het Taiwanese HTC zag zijn winst in het eerste kwartaal tot een historisch dieptepunt van 2,2 miljoen euro dalen. Ook de omzet daalde met een derde tot 1,1 miljard euro. De smartphonegigant kampte met vertragingen bij de productie van een van zijn nieuwste toestellen door een tekort aan onderdelen. HTC lijkt langzaam maar zeker een mooie overnamekandidaat te worden. Voor Facebook bijvoorbeeld, dat al langer tegen het bedrijf aanschuurt. Zo werd vorige week de nieuwe Facebook-toepassing Home geintroduceerd, die als eerste op de HTC First zal draaien.

10. De koffieautomaat: criminelen pakken met Google Glass

Het Amerikaanse taserbedrijf Taser International gaat onderzoeken hoe Google Glass politiespeurwerk kan verbeteren. Topman Rick Smith wil niet alleen toepassingen als automatische kentekenherkenning en het controle van identificatie implementeren, maar ook gezichtsherkenning zou onderdeel kunnen worden van de technologie. Er moeten wel nog wat aanpassingen komen aan het product. Zo moet het beter functioneren bij weinig licht en over een sterkere batterij beschikken.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief