Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bunq groeit door – Galapagos niet bezorgd over kaspositie 5 miljard

En verder: CMO-positie minder in trek, nieuwe HBO-opleiding tot 'Succesbeheerder' en Zeeman een hit in Spanje.

ali niknam bunq
Foto: bunq

1. Bunq’s groeispurt zet door

Voor het tweede jaar op rij groeit Bunq hard. De balanstotaal van de online bank is verdubbeld naar 211 miljoen en de bank heeft 30.000 betalende klanten (goed voor 3,1 miljoen aan gebruikersinkomsten). Maar tegelijkertijd stijgen ook de kosten enorm: in 2018 11 miljoen, twee miljoen meer dan het jaar ervoor. Bunq-oprichter Ali Niknam moest opnieuw miljoenen in de bank pompen om de verliezen te compenseren. Daarmee komt zijn totale investering op 44,9 miljoen euro.  ‘Er zijn sindsdien alweer een paar investeringsrondes geweest’, zegt Niknam in een toelichting aan het FD. ‘Zolang het verlies rond de €10 mln blijft, dan kan ik dat veroorloven vanuit mijn andere bedrijf, TransIP.’

2. CFO Galapagos: ‘Vijf miljard euro in kas vind ik geen probleem’

In een interview met het FD legt Bart Filius, CFO van farma-bedrijf Galapagos, uit wat hij van plan is met de 5,5 miljard euro die zijn bedrijf in een partnerschap met farma-reus Gilead opstrijkt. ‘De nieuwe financiering is bedoeld voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Die afspraak is ook contractueel vastgelegd met Gilead. Ze hopen er de vruchten van te plukken als ons onderzoek nieuwe medicijnen oplevert. En wij hopen dat ook.’ Filius is absoluut niet van plan dividend uit te keren aan aandeelhouders of (een deel van) het geld te beleggen. ‘Dat gaan we zeker niet doen. We nemen graag risico, maar dan wel met ons eigen R&D-programma.’

3. CMO-positie minder in trek

Bij McDonald’s, Uber en Johnson & Johnson vertrok recent de CMO -Chief Marketing Officer- en worden de functies niet opnieuw ingevuld. Bij McDonald’s zijn twee mensen gepromoveerd, Bob Rupczynski naar senior vice-president voor marketing technology en Colin Mitchell naar senior vice-president global marketing. Bij Uber gaat Jill Hazelbaker, senior vice-president communicatie en publiek beleid, de marketingwerkzaamheden overzien. En ook bij Johnson & Johnson zullen de verantwoordelijkheden van de voormalig CMO verdeeld worden over een aantal mensen. Deze veranderingen lijken op een trend: door de razendsnelle technologische innovaties binnen marketing, moeten marketing-afdelingen anders ingericht worden. Peter Reid, directeur van marketinggroep MSQ Partners, zegt tegen Amerikaanse nieuwszender CNBC: ‘Bedrijven en merken omarmen martech (marketing tech, ES) en digitale transformatie. Daarom moeten ze hun tech-, marketing- en klanten-activiteiten bundelen onder een leider, om te zorgen dat al die activiteiten gestroomlijnd worden binnen een strategie.’

4. Meer mannen en culturele diversiteit als rechter nodig

Ongeveer 60 procent van de huidige rechters in Nederland is vrouw, lokaal soms meer. Dus heeft de rechtspraak meer mannen nodig, zegt Marieke Koek, president van het gerechtshof Den Haag en voorzitter van de Landelijke Selectiecommissie Rechtspraak. Ook qua culturele diversiteit moet de rechtspraak het beter doen, vindt ze. ‘Als het om culturele samenstelling gaat, is het beeld bij ons nog te eenzijdig’, zegt ze tegen het FD. Maar van een voorkeursbehandeling zal geen sprake zijn. ‘Er is een verschil tussen werving en selectie. Als het gaat om werven, dan zeg ik: ja, het zou fijn zijn als wat meer mannen zich tot ons zouden wenden. Hetzelfde geldt voor migrantengroepen. Maar als het gaat om selecteren, kijken we echt naar kwaliteit. Verwacht dus vooral geen positieve discriminatie’, aldus Koek.

5. AFAS en YoungCapital starten hbo-opleiding tot Succesbeheer

Bedrijven blijken nogal te worstelen met het effectief inzetten van software, zegt Robbert de Ruijter, directeur Customer Operations bij AFAS. ‘Wij zien dat er te weinig kennis is in het goed beheren van processen, verandermanagement en optimalisaties binnen de software.’ Daarom start AFAS per 1 september met uitzendbureau YoungCapital een HBO-opleiding die mensen opleidt dat te doen. Succesbeheerder, wordt je daarmee. De 3,5-jarige opleiding is gebaseerd op de opleiding Bedrijfskundige Informatica. De ‘Door jong talent op te leiden tot AFAS succesbeheerders, komen er meer goed opgeleide beheerders in de markt die vervolgens onze klanten gaan helpen om efficiënter en beter te werken met onze software-oplossing. Gevolg is niet alleen een betere bedrijfsvoering maar ook dat het leukere organisaties worden.’ De werving voor het eerste cohort is inmiddels in volle gang.

6. Must read: Met een miljard dollar een kunstmatig brein maken

Silicon Valley-wizkid Sam Altman heeft een lucratief contract met Microsoft binnengesleept. Zijn OpenAI, dat hij samen met Tesla-oprichter Elon Musk heeft opgericht, krijgt een miljard dollar om een artificial general intelligence te creeeren. Oftewel een machine die alles kan wat een menselijk brein kan doen. (Wie wel eens naar filmpjes van robot fails kijkt, weet dat die werkelijkheid nog best ver weg is.) Altman geeft aan dat het misschien nog decennia of zelfs eeuwen duurt voordat A.G.I. bestaat -of dat het misschien nooit zal lukken- maar denkt dat door maar genoeg data te verzamelen over menselijk gedrag en genoeg computervermogen te genereren, het moet lukken. Het grootste deel van de 1 miljard zal daarom naar computervermogen gaan.

7. Koffieautomaat: Zeeman een hit in Spanje

Terwijl winkelketen Zeeman in Nederland winkels sluit, breiden ze in Spanje juist uit: van 43 naar 250 winkels. De Spanjaarden zijn dol op de goedkope onderbroeken en handdoeken van onze geel-blauwe trots. ‘Super economico’, zeggen de Spanjaarden. Ook C&A en Hema zijn populair in Spanje.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbriefE