Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Beursbedrijven moeten meer schulden melden’ – Boskalis mag Marker Wadden maken – A-film failliet

Plus: Alibaba zwaar overgewaardeerd; en komt er een stop op de Amsterdamse ijswinkels?

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Belegger krijgt te weinig inzicht over bankschulden

Ongeveer 1 op de 3 beursgenoteerde bedrijven geeft beleggers te weinig inzicht over hun schulden bij de bank. Dat stelt beleggersvereniging VEB na eigen onderzoek onder 33 bedrijven. De VEB erkent dat bedrijven niet verplicht zijn om openheid van zaken te geven als het gaat om bankconvenanten. 'Maar deze zijn wel van groot belang voor beleggers', aldus de vereniging. Het VEB-onderzoek is actueel omdat Imtech in korte tijd 5 keer een beroep moest doen op zijn financiers alvorens toch nog failliet te gaan.

2. Boskalis gaat Marker Wadden aanleggen

Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis gaat de Marker Wadden aanleggen. Voor de eerste fase van het project is inmiddels 50 miljoen euro beschikbaar. De aanleg van de eilandengroep in het Markermeer moet in 2016 beginnen, meldt Trouw maandag. De Marker Wadden, zo'n 10.000 hectare groot, wordt een van de grootste natuurherstelprojecten van Europa. Met de gefaseerde aanleg van de eilanden moet het gebied weer ecologisch ontwikkelen.

3. A-film failliet

De Nederlandse filmdistributeur A-Film is failiet. Het bedrijf, dat onder meer The Lord of the Rings-films distributeerde, vraagt vandaag uitstel van betaling aan. 'Het is al jaren sappelen, en deze beslissing moeten we helaas nemen', zei directeur Sim van Veen zaterdagavond tegen Quote. Helaas, vindt ook Maarten Roelofs, een van de tientallen crediteuren van A-Film. 'De Rabobank is feitelijk de baas bij A-Film en probeert zijn eigen hachje te redden, maar de rest van de aandeelhouders krijgt niets zo’, zegt hij. De schuldenlast bedraagt volgens het laatst gedeponeerde jaarverslag inmiddels 15 miljoen euro.

4. Airbus opent fabriek in Amerika

Airbus opent vandaag officieel zijn nieuwe fabriek in de Verenigde Staten. De Europese vliegtuigfabrikant gaat met de fabriek in Mobile, Alabama, de concurrentie aan met rivaal Boeing op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt. De nieuwe fabriek, die ruim 500 miljoen euro kostte, gaat de succesvolle Airbus A320 maken. Het eerste vliegtuig zal begin volgend jaar van de band rollen. Vanaf 2018 moeten er 4 toestellen per maand worden afgeleverd, voornamelijk aan Amerikaanse klanten.

5. Staking bij Fresenius

Werknemers van Fresenius Hemocare in Emmer-Compascuum, een dochteronderneming van het Duitse Fresenius Kabi, hebben gisteravond voor zeker twee dagen het werk neergelegd. Daarbij bestaat de kans dat de acties voor onbepaalde tijd zullen duren. De werknemers zijn boos over het sociaal plan dat werknemers wordt geboden, nadat de onderneming in juli aankondigde 120 van de 325 arbeidsplaatsen te schrappen. Fresenius stopt in Drenthe met het maken van bloedzakjes. Die werkzaamheden worden verplaatst naar Tsjechië.

6. 'Alibaba is maar de helft waard'

De Chinese e-commercekoning Alibaba is zwaar overgewaardeerd. Het aandeel, dat rond de 65 dollar schommelt, zou maar ongeveer de helft waard zijn, volgens een analist van Barron's (€). Het succes van Alibaba, recent nog beschreven door de collega's van Sprout zou op drijfzand berusten, aldus Barron's. Volgens de analist is er te veel concurrentie, kent China niet echt een gelukkige geschiedenis met IPO's, en zijn er vele vragen te stellen rondom de corporate governance van het bedrijf en de talrijke claims die het bedrijf doet.

7. Nieuwe Schipholpier mogelijk al in 2019

De opening van een nieuwe, verkorte Schiphol-pier in 2022 is voor KLM veel te laat. De luchtvaartmaatschappij wil dat de pier al in 2019 wordt geopend. Dat zei Pieter Cornelisse, directeur luchthavenstrategie bij KLM, zaterdag in het Haarlems Dagblad. KLM en Schiphol werken aan een compromis om de bouw te versnellen. Hoewel KLM in dat geval alle poststukken ergens anders zou moeten verwerken, en daarvoor nieuwe machines zou moeten kopen, kan de pier dan wel al in 2019 in gebruik worden genomen.

De bouw van de nieuwe pier is nodig omdat Schiphol naar eigen zeggen 'uit haar jasje' groeit. In het komende decennium groeit het aantal reizigers naar verwachting van 52,5 miljoen tot ongeveer 65 miljoen. Schiphol telt nu zeven pieren en de luchthaven heeft één grote 'all-in-one' terminal. Naar verwachting neemt de luchthaven voor het eind van het jaar een besluit.

8. 'Reistijd klussers is ook werktijd'

Reistijd van en naar een klus is ook werktijd. Dit heeft het Europese Hof van Justitie bepaald in een baanbrekende uitspraak die grote gevolgen heeft voor werknemers die vanuit huis opereren en ergens anders een opdracht moeten uitvoeren zoals adviseurs, loodgieters en thuiszorgmedewerkers.

De uitspraak is het resultaat van een procedure die de Spaanse vakbond had aangespannen tegen veiligheidsbedrijf Tyco. Personeel dat veiligheidssystemen installeerde, was soms 3 uur onderweg van huis naar de eerste klant. Het bedrijf zag die reistijd als 'rusttijd'. In het verleden liet Tyco werknemers naar een van de regionale kantoren komen; daar kregen ze hun lijst met klanten en vanaf dat moment begon de werkdag. In 2011 zijn deze kantoren opgeheven. Maar nu het personeel niet meer naar kantoor hoeft te komen, kan de reistijd niet ineens als vrije tijd gelden, vindt het Hof. 'Het feit dat werknemers hun werkdag thuis beginnen en eindigen, vloeit rechtstreeks voort uit de keuze van de werkgever om de regionale kantoren af te schaffen en niet uit een verlangen van de werknemers zelf', aldus het Hof.

9. Getal van de dag: 850.000

Het aantal Nederlanders in de hoogste belastingschijf (van 52 procent). Dat is bijna 6,5 procent van de 13,1 miljoen burgers die vorig jaar een belastbaar inkomen uit werk en woning hadden. Het is dus slechts die 6,5 procent die een hoger belastbaar inkomen heeft dan 56.531 euro, aldus het CBS. Bijna de helft van de Nederlanders met inkomen (6,5 miljoen) valt in de eerste schijf, die loopt tot 19.646 euro.

 10. Koffieautomaat: einde aan de ijswinkels?

Amsterdam wil de wildgroei van ijswinkeltjes in de binnenstad indammen. De Amsterdamse binnenstad heeft volgens de inspecteurs momenteel ruim 70 ijswinkels, en daar komen er 2 tot 3 per week (!) bij. Stadsdeelvoorzitter Binnenstad Boudewijn Oranje zei tegen Het Parool dat te veel normale winkels worden vervangen door horeca die alleen gericht is op toeristen. Oranje hoopt met extra inspecties de wildgroei aan ijszaakjes te stoppen, en overweegt ook een tijdelijk verbod om nieuwe zaken te openen.

Een van de grootste ijsverkopers in de binnenstad, Roberto Fava (Ice Bakery), kondigde echter meteen maar aan volgend jaar nog eens 10 zaken te openen, bovenop de 10 die hij nu al heeft. 'Al wil ik een ijsje in een schoen verkopen, wie gaat het me verbieden? Waar staat in de wet dat ik dat niet mag?'

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief