Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Basic-Fit wil uitbreiden – 2020 ‘slechtste jaar ooit voor luchtvaart’ met 85 miljard verlies

En verder: IBM biedt geen gezichtsherkenningstechnologie meer aan, Ben van Beurden wil liever niet dat men Shell een oliebedrijf noemt, en zo ziet 10 jaar Mark Rutte eruit.

Basic-Fit

1. Basic-Fit wil uitbreiden na glansrijke aandelenemissie

De fitnesketen Basic-Fit heeft dinsdag met de uitgifte van 5,3 miljoen nieuwe aandelen een smak geld opgehaald: 133 miljoen euro. Daarmee wil Basic-Fit zijn groeistrategie weer oppakken, ‘inclusief acquisities’, zo laat het bedrijf weten aan het FD. Ceo en oprichter René Moos koopt via zijn AM Holding voor 5 miljoen euro aan aandelen, waarmee zijn belang uitkomt op circa 15,2 procent.

Dat Basic-Fit de gegarandeerde lening van 60 miljoen euro van de overheid, die de keten in april kreeg, voor dergelijke groeiambities in zou zetten, wijst een woordvoerder van de hand. Dat is niet toegestaan, en ‘zonder corona hadden we ook helemaal geen aandelenemissie hoeven doen om onze groeiplannen uit te voeren’.

2. Luchtvaartsector stevent af op recordverlies van 85 miljard

Dit jaar wordt een rampjaar voor de luchtvaartsector: wereldluchtvaartorganisatie IATA becijfert een collectief verlies van 84,3 miljard dollar. Over 2021 wordt gerekend op een verlies van 15,8 miljard.

Daarmee wordt 2020 financieel gezien ‘het slechtste jaar in de geschiedenis van luchtvaart’, aldus IATA-voorzitter en oud-topman van Air France-KLM Alexandre de Juniac. ‘Gemiddeld verliezen luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk 230 miljoen dollar per dag. Daarom is en blijft overheidssteun noodzakelijk.’

Over die steun is KLM nog steeds in afwachting van goedkeuring. Het FD zet de dilemma’s van Wopke Hoekstra op een rij.

3. IBM keert zich af van gezichtsherkenningssoftware

Kunstmatige intelligentie is lang niet altijd bias-vrij, wat vooroordelen en discriminatie kan versterken. IBM maakt daarom een duidelijk statement. Het techbedrijf heeft dinsdag bekendgemaakt niet langer gezichtsherkenningssoftware en software ter analyse van die data aan te bieden. Ceo Arvind Krishna deed dat via een brief aan vijf democratische leden van het Amerikaanse Congres, meldt The Verge.

‘IBM is fel tegen ieder gebruik van gezichtsherkenningstechnologie voor massa-surveillance, etnisch profileren, overtredingen van mensenrechten of voor ieder ander doel dat niet strookt met onze waarden en Principles of Trust and Transparency. Nú is het moment om een nationale dialoog te starten of dergelijke technologie gebruikt moet worden door rechtshandhavers.’

4. Ben van Beurden: ‘Noem Shell geen oliebedrijf’

Er is Shell-ceo Ben van Beurden veel aan gelegen om de identiteit van het 113 jaar oude bedrijf het post-fossiele tijdperk in te helpen. In een interview met Bloomberg zegt de topman dat men Shell daarom ook liever niet meer als ‘oliebedrijf’ bestempelt.

‘Het feit dat je ons in dit interview zo noemt, is al symptomatisch voor de problemen waar we mee kampen.’ Terwijl Shell juist een sleutelrol speelt in de energietransitie. ‘We proberen onze non-olie-onderdelen veel harder te laten groeien dan de olie-onderdelen.’

5. Wie volgt Centeno op als Eurogroep-voorzitter?

Mario Centeno stopt als voorzitter van de Eurogroep. Per 15 juni treedt hij af als minister van financiën van Portugal, en zal per 13 juli ook zijn functie binnen het Europese overlegorgaan van ministers van financiën neerleggen. Wopke Hoekstra heeft laten weten dat hij de functie niet ambieert.

Centeno kreeg in zijn termijn van 2,5 jaar redelijk wat kritiek van voornamelijk Noord-Europese lidstaten te verduren. Zo zou hij een ‘chaotische vergaderstijl’ hebben en een gebrek aan doorzettingskracht. Een sterk contrast met zijn zeer georganiseerde voorganger Jeroen Dijsselbloem.

6. Must see: Een decennium Rutte in beeld

Op 9 juni vierde Mark Rutte een jubileum: exact tien jaar geleden won de VVD onder zijn leiding de Tweede Kamerverkiezingen. In oktober van dat jaar werd hij premier. ANP verzamelde foto’s van tien jaar Rutte. Valt nog best mee, met die extra grijze haren.

7. Koffieautomaat: Open-uplessen van ceo’s in Azië

Fortune vroeg de ceo’s van Alibaba Group, Yum China, Grab en Rakuten naar hun ervaringen met de crisis en open-up. Geld verdienen? Denk daar nu maar even niet aan, zegt Joey Wat van Yum. Waar het nu om gaat, is je sociale verantwoordelijkheid nemen als bedrijf. ‘En dit jaar draait om het bouwen van je merk. Een merk waar onze aandeelhouders nog 100 jaar geld mee zullen verdienen.’

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief