Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aantal verhuurdagen via Airbnb en Booking.com wordt gehalveerd in Amsterdam

En verder in het nieuws vandaag: Amazon bouwt een nieuw distributiecentrum in Duitsland - Aandelen Takeaway.com nemen duik na tegenvallende cijfers & Malware ontdekt die cryptomunt genereert en naar Noord-Korea stuurt.

En verder in het nieuws vandaag: Amazon bouwt een nieuw distributiecentrum in Duitsland - Aandelen Takeaway.com nemen duik na tegenvallende cijfers & Malware ontdekt die cryptomunt genereert en naar Noord-Korea stuurt.
PARIS, FRANCE - DECEMBER 11: In this photo illustration, the Airbnb app is displayed in front of a computer screen showing an announcement on the Airbnb website on December 11, 2017 in Paris, France. Paris City Hall has asked Airbnb, and four other platforms offering rentals of furnished tourism, to remove ads without registration numbers from its website, now mandatory in the capital. In the absence of compliance, the City of Paris could initiate proceedings in the District Court. (Photo by Chesnot/Getty Images) Foto: Getty

1. Aantal verhuurdagen via Airbnb wordt gehalveerd in Amsterdam

Een tegenvaller voor Airbnb en Booking.com in Amsterdam: per 1 januari 2019 mogen inwoners hun woning nog maar 30 dagen per jaar verhuren. Dat is de helft van het huidige toegestane aantal dagen. De gemeente wil hiermee de overlast van toeristen in Amsterdam beperken. De nieuwe regel is bekendgemaakt nadat een rechter vorige maand oordeelde dat ook bij incidentele vakantieverhuur aan toeristen sprake is van woningonttrekking, meldt het FD. Met die uitspraak is er voor de gemeente genoeg juridische basis voor de nieuwe regel. Amstelveen heeft ook al aangekondigd het aantal verhuurdagen te halveren.

2. Nieuw distributiecentrum Amazon in Duitsland

Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in Mönchengladbach, Duitsland. Dit zal het twaalfde centrum worden in het land, waar nu al zo’n 12.000 mensen werken. In het nieuwe centrum komen nog eens duizend mensen te werken, ondanks dat het vergaand geautomatiseerd en gerobotiseerd zal zijn. In totaal moet het centrum 110.000 vierkante meter groot worden. Omdat het vlakbij Venlo komt te liggen, hoopt de webwinkel dat het ook Nederlandse en Belgische klanten zal trekken.

3. Aandelen Takeaway.com nemen duik na tegenvallende cijfers

Nadat Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, gisteren voorbeurs een persbericht naar buiten bracht, nam de koers een duik. Het persbericht meldde dat er in het vierde kwartaal van 2017 in totaal 19,3 miljoen bestellingen waren, zo’n 30 procent meer dan diezelfde periode het jaar ervoor. In 2016 was de groei in Q4 echter 50 procent, onder andere door een flinke inzet van marketing. Doordat de verwachte groei niet is behaald, daalde het aandeel Takeaway.com met ruim 8 procent.

4. Malware ontdekt die cryptomunt genereert en naar Noord-Korea stuurt

Een nieuwe vorm van malware heeft ervoor gezorgd dat geïnfecteerde gebruikers onbewust de digitale munt monero hebben gegenereerd en deze naar een universiteit in Noord-Korea stuurden. Dat suggereert dat Noord-Korea achter de nieuwe cyberhack zit, die ontdekt werd door het Spaanse cybersecuritybedrijf AlienVault. De malware was vanaf kerstavond actief, maar lijkt niet veel schade te hebben aangericht. Het Spaanse cybersecuritybedrijf denkt dat het virus een voorproefje was voor een grotere aankomende cyberaanval.

5. Manager van de dag: Bianca Verburg (CEO Beter Horen)

Bianca Verburg is de nieuwe CEO van Beter Horen. Zij volgt daarmee Rob Kuster op, die de functie de afgelopen maanden waarnam, naast zijn eigen functie als CFO. Verburg komt uit de retailbranche en deed ervaring op in verschillende managementfuncties. Ze werkte onder andere bij Nike, The Body Shop en G-Star. Bij Beter Horen zal ze onder meer focussen op de merkversterking.

6. Tweet van de dag: solidariteit in het Amerikaanse congres

7. Koffieautomaat: risotto eten bij Gucci

Modemerk Gucci volgt de trend van luxe merken die uitbreiden richting horeca. Het Italiaanse modehuis opent een restaurant in Florence, onder leiding van topchef Massimo Bottura. Hiermee wil Gucci klanten die steeds vaker online winkelen weer terug trekken naar de winkels. Het eten moet dan ook voortreffelijk zijn, anders loopt het bedrijf serieuze imagoschade op. Modebedrijven als LVMH en Tiffany maakten al eerder de stap richting horeca.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief