Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 redenen om trots te zijn op VDL

Wim van der Leegte is één van de populairste bestuurders van Nederland. 5 redenen om trots te zijn op zijn VDL.

Toen we bij de MT500 vroegen naar de beste bestuurder van Nederland, antwoordden de meeste managers spontaan: Wim van der Leegte van VDL. 5 redenen waarom we trots moeten zijn op zijn bedrijf:

1. VDL waarborgt de maakindustrie

Niet voor niets is de Nederlandse driekleur in het logo van VDL opgenomen. Topman Wim van der Leegte is wat je noemt een chauvinist. In zijn fabrieken zijn alle lampen en televisies van Philips en nagenoeg alle van zijn 82 werkmaatschappijen zijn gevestigd in Nederland, waarmee hij de Nederlandse werkgelegenheid een grote dienst bewijst. Het is een van de redenen waarom Van der Leegte in 2012 de Koning Willem I Prijs, het Gouden Kalf voor ondernemend Nederland, kreeg uitgereikt. In het juryrapport spreekt het bestuur van de Koning Willem I Stichting waardering uit voor het feit dat VDL in Nederland durft te blijven en werkgelegenheid creeërt en daarmee een voorbeeld is voor de Nederlandse maakindustrie. 

Diederik Samson was tijdens een toespraak op een partijcongres ook al zo blij met het bedrijf uit Eindhoven: 'Bij VDL laat Wim van der Leegte zien dat de combinatie van ondernemersinstinct en zorg voor werknemers een bedrijf kan laten groeien. Hij overleefde de crisis van 2008 onder meer door de snelle inzet van onze deeltijd WW. Hij liet zijn oog vallen op Nedcar en ging niet als een hedgefund door de boekhouding, om te zien of er zoveel mogelijk winst te halen valt, maar deze ondernemer – die gelooft in Nederlandse maakindustrie – liep door de fabriekshallen, sprak met de werknemers. Goed voor Limburg, goed voor Nederland, goed voor groei en banen.'

VDL Nedcar Volvo BMW Jaguar Landrover Wim van der Leegte

2. VDL maakt van Born de 'Motor City' van Nederland

Je zou het in eerste instantie niet zeggen, maar Nederland zingt een deuntje mee in de mondiale automotive industrie. De omzet van de sector als geheel in Nederland bedraagt 17 miljard euro en stijgt de komende jaren alleen nog maar verder. VDL is op dat gebied een topspeler. Niet alleen omdat VDL de enige speler is in bussen in Nederland, maar ook vanwege het feit dat VDL Steelweld toeleverancier is voor grote merken als Jaguar, Landrover, Volvo en Ford.  

WAT VINDT WIM VAN DER LEEGTE?
Wim van der Leegte van VDL
Volgens Wim van der Leegte moet er een gelijk speelveld komen in de hele wereld. 'Europa maakt zichzelf kapot', vertelt hij in een interview met MT.
De kers op de taart werd vorig jaar geplaatst door de overname van Nedcar uit Born, waar Mitsubishi de stekker uithaalde en VDL na onderhandelingen met BMW bewerkstelligde dat vanaf 2014 – met behoud van 1.500 arbeidsplaatsen – honderdduizenden Mini's van de band rollen. Van der Leegte mijmerde zelfs al over de mogelijkheid om naast Mini's ook andere auto's te produceren. Wie weet is het Limburgse Born door VDL Nedcar over een paar jaar het Detroit van Nederland, met dien verstande dat we het florerende Detroit bedoelen, toen de bomen er voor Ford, General Motors en Chrysler nog tot in de hemel groeiden.  

3. VDL toont de waarde van het familiebedrijf

Ook in de VDL-toren in Eindhoven zal het nieuws van het het faillissement van Oad met enige ontzetting zijn ontvangen. Het bewijst dat ogenschijnlijk stabiele familiebedrijven, die vaak al decennia lang op hun gebied de dienst uitmaken, van het ene op het andere moment het loodje kunnen leggen. Tel daarbij op dat uit de meest recente Barometer Familiebedrijven bleek dat steeds meer directeur-grootaandeelhouders in familiebedrijven zich toenemend zorgen maken over de continuïteit van het eigen bedrijf en je begrijpt dat Wim van der Leegte constant alert blijft bij VDL, waar alle drie zijn kinderen werkzaam zijn. Het is ook de reden waarom hij door middel van een flink eigen vermogen (ongeveer 800 miljoen euro) altijd een stevige fundering onder de firma heeft gelegd om de continuïteit te waarborgen. 

Van der Leegte is apetrots dat zijn bedrijf, met 82 werkmaatschappijen en bijna 9.000 werknemers, nog altijd een familiebedrijf is. Hij is dan ook wars van beursgenoteerde bedrijven, omdat die nooit zo open naar medewerkers kunnen zijn als in een familiebedrijf. Bij belangrijk nieuws informeert VDL altijd eerst zijn eigen medewerkers en dan pas de buitenwereld. Volgens Van der Leegte creëert dat betrokkenheid. Bovendien gaat het bij VDL niet om de winst op korte termijn, maar juist om stabiliteit op de lange termijn. 

Brainport technologie kennis slimste regio ter wereld eindhoven4. VDL helpt mee Brainport de slimste regio van de wereld te maken

Er zit een partij slimme mensen in de regio Eindhoven, niet te zuinig. Niet voor niets werd Brainport door de Amerikaanse denktank Intelligent Community Forum in 2011 uitgeroepen tot slimste regio ter wereld. Brainport is een technologieregio die zich uitstrekt over Zuidoost Brabant met als kern de stad Eindhoven en richt zich op branches als hightech, food & technology, automotive en health, waarbij Philips en DAF van oudsher als katalysator hebben gefungeerd. 

VDL is onlosmakelijk verbonden met Brainport, niet alleen vanwege de overname van DAF Bus in de jaren negentig en de Philips Machinefabrieken – thans ETG – in 2006, maar ook omdat VDL toeleverancier is voor nagenoeg alle branches die Brainport maken tot wat het is. Voor ASML – ook al zo'n Brabantse blikvanger – maakt VDL bijvoorbeeld de handler van wafers (onmisbaar bij de productie van geïntegreerde schakelingen, transistoren en diodes). VDL levert aan Veeco om chips te produceren voor ledlampen. En voor ’s werelds grootste telescoop, die ze nu in Chili aan het opbouwen zijn, ontwikkelt VDL het ondersteunende frame om de 1.000 spiegels in de goede stand te zetten.

5. VDL houdt Chinezen en Polen op afstand

Hij voelt zich bij tijd en wijlen een roepende in de woestijn als het gaat om handelsbarrières in landen als China, Brazilië, Korea en ook de Verenigde Staten. Het is inmiddels zijn mantra geworden dat Europa zichzelf in zijn voet schiet als we blijven accepteren dat China 35% invoerrechten hanteert, terwijl dat in Europa slechts 10% is. Bovendien is het blindstaren op een zo laag mogelijke kostprijs, waardoor menig bedrijf zijn productie verhuist naar lageloonlanden, hem een doorn in het oog. 

Het mag dan ook geen verrassing heten dat Van der Leegte in 2004, na een stageperiode van 38 jaar (!), zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Eindhoven afrondde met de scriptie: 'Behoud van industrie in Nederland door meer arbeidsflexibiliteit'. Hierin schrijft Van der Leegte dat de Nederlandse industrie behoefte heeft aan negen punten van arbeidsflexibiliteit: uitzendkrachten om pieken en dalen op te vangen, collegiaal in- en uitlenen, flexibiliteit in functieverandering, het vergemakkelijken van het verschuiven van uren, meer mogelijkheden werktijdverkorting, beperking van ontslagvergoedingen, hogere werkacceptatie, verlengen van arbeidstijd en het Senioren Carrière Plan, waarbij 65-plussers worden gestimuleerd om door te werken. Wanneer arbeid flexibeler wordt en een regeling als deeltijd WW 'gewoon' beleid wordt, is het voor Nederlandse bedrijven mogelijk om in Nederland te blijven produceren. Volgens Wim van der Leegte althans.