Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Paul Kloosterboer: ‘Denk niet in antwoorden’

Aflevering 4 in een serie over het toevoegen van waarde. Strategisch leren moet hoger op de agenda, zegt Paul Kloosterboer.

WIE IS PAUL KLOOSTERBOER?

Paul Kloosterboer is zelfstandig advisuer bij 'Wegen naar Waarde', en promoveerde in 2011 op het proefschrift Expeditie naar Waarde, strategie ontdekken met professionals.Waarde is de mate waarin je in behoeften voorziet. Bijvoorbeeld van klanten, financiers, eigen professionals, samenwerkingspartners of de samenleving. Behalve geld is waarde gemak, plezier, inspiratie of vertrouwen die je elkaar bezorgt. Waarde kun je ook vernietigen door behoeften te frustreren. Sla de kranten er maar op na.

Meervoudig waardeconcept

Ik ga dus uit van een meervoudig waardeconcept. Om daar de vinger achter te krijgen moet je naar de bron. Dat betekent stakeholders vragen wat ze werkelijk ervaren, in plaats van daar aannames over te doen. Dat noem ik een expeditie naar waarde.

Waardefoto

Ik heb daarvoor een instrument ontwikkeld: de ‘waardefoto’. Daarmee maak je drie dingen zichtbaar: de parels (welke positieve waarde creëer ik?) de pijn (welke waarde vernietig ik onbedoeld?), en het potentieel (wat zou er kunnen zijn dat er nog niet is?). Zo’n waardefoto geeft in één oogopslag zicht op het complexe, meervoudige waardevraagstuk aan alle betrokkenen. Daardoor loop je niet als een pupillenelftal achter één bal aan, maar houd je gemakkelijk het grotere plaatje in het oog.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Rekensommen

Het mooie aan deze ‘expedities’ is dat echte waardecreatie centraal staat, in plaats van eenzijdige rekensommen, politiek spel of succesformules uit het verleden. En je kunt nieuwe prototypes en praktijken direct toetsen aan de waarde die het toevoegt.

Ramses Shaffy

Voor leiders is de essentie een onvoorwaardelijk geloof dat de organisatie beter moet en kan presteren en dat een strategisch leerproces hiertoe de sleutel is. Managers moeten hun natuurlijke reflex onderdrukken dit om te zetten in premature strategische antwoorden, maar moeten juist hoge eisen stellen aan het strategisch leren. In een parafrase op Ramses Shaffy: ‘vecht en verwonder’.

Meer van Paul Kloosterboer over waarde?

Meer over waardecreatie?