Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Naam en Faam deel 5: Jacco Eltingh wil de vent van de tent loskoppelen

Deze week vertellen bekende Nederlanders over het belang van reputatiemanagement. Last but not least: Jacco Eltingh.

Wie: Jacco Eltingh (44)
Is: ex-tennisprof, eigenaar van diverse sportevenementenbureaus

‘Het is goed om zichtbaar te zijn en te blijven, maar als je alleen daarom je merk in stand probeert houden, gaat het niet werken. Ik heb jaren tennisanalyses gedaan bij RTL5 en doe nu vergelijkbaar werk voor FOX TV. Ik ben daar veel minder zichtbaar, omdat ik achter de decoder zit en slechts af en toe iemand interview.

Had ik dit puur voor de naamsbekendheid gedaan, dan had ik wat anders moeten verzinnen. Dan kun je beter in quizzen gaan zitten, of als panellid meedoen aan talkshows, maar dat doe ik niet. Het past niet bij me.'

De vent is de tent

'In mijn marketingstrategie probeer ik mijn bedrijfsnaam los te koppelen van mijn naam en die van Paul Haarhuis. Anders is het toch: de vent is de tent. Maar als wij ooit stoppen, moet het bedrijf ook waarde overhouden.

Daarin denk ik overigens niet te krampachtig: omdat ik in het verleden goed tenniste, denken mensen dat je andere dingen ook heel goed kunt. Ondertussen hoop ik dat ze steeds minder voor mij kiezen, maar voor ons bedrijf en de werkzaamheden die we doen.'

Reacties op social media

'Ik ben best actief op social media. Dat is nooit uitsluitend zakelijk, je moet ook iets van je persoonlijke kant tonen. Ik moet daarin goed blijven opletten, maar ik heb wel publiciteit nodig om mijn product aan de man te krijgen. Daar denk ik bewust over na. Sterker nog, ik heb iemand die mij hierover adviseert. Zo doe ik aan riskmanagement.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Die valkuilen gelden trouwens voor iedereen. Een ceo, die 100 man moet ontslaan, kan naar aanleiding van zijn tweets ook bedreigd worden, omdat hij er persoonlijk op aangekeken wordt. Zo ziek is deze wereld wel. En daar sta je lang niet altijd bij stil.'

Lees ook:

Deze hele week interviewen we elke dag een bekende Nederlander, die inzicht geeft in hoe hij (of zij) zijn reputatie managet. Deze interviews zijn recent ook in de printeditie verschenen. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.